Υπάρχουν λίγα συγκροτήματα των οποίων η δημιουργική πορεία προσδιόρισε ένα ιδίωμα του ευρύτερου χώρου της μουσικής μας. Οι Sisters Of Mercy από τα σκοτεινά υπόγεια του Leeds στις αρχές της δεκαετίας του ’80 μέχρι τη διαχρονική τους παρουσία στη σύγχρονη εναλλακτική σκηνή, έχουν χαράξει μια πορεία μοναδική στο χώρο του gothic rock ιδιώματος.
Με τον χαρακτηριστικό τους ήχο, που συνδυάζει gothic, post-punk στοιχεία και τη μηχανική ακαμψία του θρυλικού Doktor Avalanche, κατάφεραν να διαμορφώσουν ένα ύφος που παραμένει αναγνωρίσιμο και επιδραστικό. Οι εντάσεις και οι συνεχείς αλλαγές στην σύνθεσή τους δεν τους επέτρεψαν να λάβουν την αναγνώριση που τους άξιζε. Ακόμα κι έτσι όμως η εξέλιξή τους μέσα από αλλαγές στη σύνθεση, μουσικές αναζητήσεις και δημιουργικές εντάσεις συνθέτει μια ιστορία γεμάτη αδιάκοπη καλλιτεχνική ένταση—μια ιστορία που αξίζει να εξερευνηθεί. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή…
Οι Sisters Of Mercy ιδρύθηκαν το Φθινόπωρο του 1979 στο Leeds της Αγγλίας παίρνοντας το όνομά τους από το ομώνυμο τραγούδι του Leonard Cohen (1967). Ο ιδρυτής και ηγέτης του γκρουπ Andrew Eldritch επέλεξε το όνομα αυτό γιατί έβρισκε ελκυστικό ένα “σκοτεινό” ροκ συγκρότημα να έχει όνομα που παραπέμπει σε μοναχές και έλεος. Το συγκρότημα έχοντας στις τάξεις του εκτός του Eldritch και τον κιθαρίστα Gary Marx διαλύθηκε το Πάσχα του 1980.
Τα δύο εναπομείναντα μέλη δεν είχαν πει την τελευταία τους λέξη. Οι δύο τους θα συνθέσουν και θα κυκλοφορήσουν στο τέλος του 1980 από την εταιρεία Merciful Release ένα single που περιείχε τρία κομμάτια, τα The Damage Done / Watch / Home Of The Hit-Men όπου οι δύο μουσικοί μοιράζονται τα φωνητικά, ενώ ο Eldritch αναλαμβάνει και τα drums!!!
Το συγκρότημα άμεσα θα ενισχυθεί με τον μπασίστα Craig Adams, ενώ ο Eldritch θα επικεντρωθεί στα φωνητικά αναθέτοντας τα drums σε ένα drum machine - τον Doktor Avalanche! Η πρώτη εμφάνιση του σχήματος έγινε την 16 Φεβρουαρίου 1981 στο Vanbrugh College στο York της Αγγλίας και θεωρείται η επίσημη αρχή των Sisters Of Mercy. Στα τέλη του ιδίου χρόνου ο Ben Gunn θα ενισχύσει τον ήχο του γκρουπ αναλαμβάνοντας τις δεύτερες κιθάρες.
Ο Eldritch επιφορτίστηκε με τη συγγραφή στίχων, τον προγραμματισμό του Doktor Avalanche και την παραγωγή, ενώ μοιράστηκε τη μουσική συγγραφή με τον Marx και (περιστασιακά) τον Adams.
Στις ζωντανές τους εμφανίσεις εκείνη την εποχή εκτός από δικά τους κομμάτια έπαιζαν και διασκευές – απομακρυνόμενοι εντελώς από τις αρχικές εκτελέσεις. Εξάλλου το συγκρότημα στην μακρόχρονη καριέρα του θα διασκευάσει και θα κυκλοφορήσει ως B-sides τα «1969» (The Stooges), «Gimme Shelter» (Rolling Stones), «Emma» (Hot Chocolate) και «Knockin' on Heaven's Door» (Bob Dylan).
Τα singles τους ανέβηκαν σε κάποια αγγλικά charts με το συγκρότημα να γίνεται γνωστό στον underground χώρο. Η πρώτη περίοδος του συγκροτήματος κλείνει με την κυκλοφορία του EP Reptile House όπου ο Eldritch θα κάνει τα πάντα, συνθέτοντας, παίζοντας όλα τα όργανα και κάνοντας και την παραγωγή και την κυκλοφορία στο τέλος του ίδιου έτους του single Temple of Love, το οποίο αποτελεί την εμβληματικότερη σύνθεση της gothic μουσικής, χαρίζοντας τεράστια δημοφιλία στο γκρουπ. Παράλληλα με την επιτυχία, η οποία τους εξασφάλισε συμβόλαιο με την WEA, ξεκίνησαν και οι έριδες μεταξύ των Eldritch και Gunn για την μουσική κατεύθυνση, που θα ακολουθούσε το σχήμα με τον δεύτερο τελικά να αποχωρεί.
Η αντικατάστασή του από τον Wayne Hussey (ex Dead or Alive και αργότερα The Mission) ήταν άμεση με τον νέο κιθαρίστα να εισφέρει και στιχουργικά αλλά κυριότατα στην παραγωγή του πρώτου ολοκληρωμένου άλμπουμ τους. Όμως δυσχέρειες στο γκρουπ δημιουργούσε η επιδείνωση του προβλήματος ψυχικής υγείας του Eldritch κρατώντας τον μακριά από τα υπόλοιπα μέλη. Η συνεισφορά του στο πρώτο ολοκληρωμένο άλμπουμ, το κλασικό πλέον First Αnd Last Αnd Always (1985) περιορίστηκε στην συγγραφή των στίχων και την προσθήκη των φωνητικών. Την παραγωγή του άλμπουμ ανέλαβε ο David M. Allen, γνωστός από τις συνεργασίες του με τους Cure.
Αμέσως μετά το συγκρότημα θα βγει περιοδεία κατά την διάρκεια της οποίας θα αποχωρήσει ο Marx επικαλούμενος αδυναμία συνεργασίας με τον Eldritch. Η περιοδεία συνεχίστηκε με τα εναπομείναντα μέλη και ολοκληρώθηκε με την εμφάνιση στο Royal Albert Hall του Λονδίνου την 18η Ιουνίου του 1985!
Λίγο αργότερα ο Eldritch θα ταξιδέψει στο Αμβούργο, όπου ήδη βρίσκονταν οι Hussey και Adams, προκειμένου να αρχίσουν να δουλεύουν για το νέο τους άλμπουμ, ο τίτλος του οποίου θα ήταν Left On A Mission And Revenge, με τον Hussey να έχει ήδη έτοιμο υλικό. Τα δυσμενή σχόλια του Eldritch για την απόδοση του Marx στο μπάσο δυναμίτισαν την ήδη τεταμένη ατμόσφαιρά οδηγώντας στην αποχώρηση του τελευταίου από την Γερμανία – λίγο αργότερα τον ακολούθησε και ο Hussey. Σχεδόν αμέσως ο Eldritch θα αντικαταστήσει τον Marx με την Αμερικανίδα Patricia Morrison (μπάσο/φωνητικά).ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Οι Hussey και Adams μετά την αποχώρησή τους σχημάτισαν τους The Sisterhood παίζοντας κομμάτια που ο Hussey είχε συνθέσει για το επόμενο άλμπουμ των Sisters Of Mercy. Η χρήση του ονόματος προκάλεσε αναμενόμενα τις έντονες αντιδράσεις του Eldritch, αφού το νέο όνομα παρέπεμπε στους Sisters Of Mercy – αυτό το όνoμα εξάλλου χρησιμοποιούσε και το fun club του γκρουπ. Ο Eldritch μάλιστα προκειμένου να εμποδίσει τους πρώην συνεργάτες του πρόλαβε να ηχογραφήσει με τον όνομα Sisterhood και κινήθηκε δικαστικά εναντίον τους κερδίζοντας αποζημίωση £ 25.000. O Hussey παραδεχόμενος το λάθος του θα αλλάξει το όνομα του γκρουπ σε Mission, δημιουργώντας ένα από τα σπουδαιότερα γκρουπ της gothic ροκ μουσικής.
Εγκαταλελειμμένος από τους συνεργάτες του ο Eldritch δεν θα το βάλλει κάτω. Θα κυκλοφορήσει το κλασικό Floodland (1987) σηματοδοτώντας την απομάκρυνση του από τον κιθαριστικό ήχο και την στροφή του σε πιο σκοτεινά ατμοσφαιρικά μονοπάτια. Η δισκογραφική εταιρία επένδυσε οικονομικά στην παραγωγή του άλμπουμ και δικαιώθηκε! Στο Floodland περιέχεται και το κλασικό This Corrosion, το οποίο είχε ηχογραφηθεί (αλλά δεν είχε κυκλοφορήσει) από την εποχή των Sisterhood, χαρίζοντας μεγάλη εμπορική επιτυχία στο συγκρότημα. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στην συμμετοχή της Patricia Morrison, η οποία έπαιξε μπάσο και εισέφερε τα δεύτερα φωνητικά στο άλμπουμ ενισχύοντας το ατμοσφαιρικό χρώμα των συνθέσεων – πάντως ο Eldritch δεν έχει μιλήσει κολακευτικά για την συνεισφορά της αποκαλύπτοντας ότι ο ίδιος έπαιξε και το μπάσο στο άλμπουμ. Τελικά η Morrison αποχώρησε τον Δεκέμβριο του 1989 επικαλούμενη την μη καταβολή οφειλομένων.
Η επόμενη εκδοχή των Sisters Of Mercy θα συμπεριλάβει τον κιθαρίστα Andreas Bruhn, τον οποίο ο Eldritch άκουσε να παίζει σε μια pub του Αμβούργου καθώς και τους Tony James και Tim Bricheno σε μπάσο και κιθάρες αντίστοιχα. Με αυτή την σύνθεση το συγκρότημα θα κυκλοφορήσει το Vision Thing (1990), το οποίο σηματοδοτεί την επιστροφή του συγκροτήματος στον κιθαριστικό ήχο – εκεί υπάρχει και το More, ένα από τα πιο διάσημα κομμάτια της δισκογραφίας τους. Ο τίτλος του άλμπουμ, το οποίο αποτελεί μανιφέστο του Eldritch κατά της πολιτικής των ΗΠΑ, προήλθε από μια φράση που συχνά χρησιμοποιούσε ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ George Bush.
Το συγκρότημα σχεδόν αμέσως μετά βγήκε σε περιοδεία για την προώθηση του άλμπουμ. Το αμερικάνικο σκέλος της περιοδείας όπου οι Sisters Of Mercy εμφανίζονταν με τους Public Enemy διακόπηκε απότομα καθώς σε πολλές πόλεις των ΗΠΑ προκλήθηκαν συγκρούσεις μεταξύ των αφροαμερικανών φίλων των Public Enemy με τους οπαδούς των Sisters. Τα ανωτέρω σε συνδυασμό με τις χαμηλές πωλήσεις εισιτηρίων οδήγησαν τον μπασίστα Tony James στην πόρτα της εξόδου (χρέη μπασίστα ανέλαβε ο Doktor Avalanche!), ενώ οδήγησαν και σε ρήξη με την δισκογραφική τους εταιρία, η οποία διέκοψε την διανομή του άλμπουμ στις ΗΠΑ!
Το συγκρότημα στο πλαίσιο κυκλοφορίας της συλλογής Some Girls Wander By Mistake (1992), που περιείχε singles που κυκλοφόρησαν την πρώτη περίοδο του συγκροτήματος, θα επανηχογραφήσει το Temple Οf Love με την ισραηλινή ερμηνεύτρια Ofra Haza να συνοδεύει τον Eldritch στα φωνητικά!
Η αδυναμία δημιουργίας ενός σταθερού line up όπως προαναφέραμε ταλαιπώρησε τους Sisters Of Mercy από τα πρώτα τους βήματα. Αυτή την φορά ήταν η αποχώρηση του κιθαρίστα Andreas Bruhn, ο οποίος κατηγόρησε τον Eldritch ότι δεν δέχθηκε να συμπεριλάβει σε επόμενη κυκλοφορία των Sisters Of Mercy καμία από τις συνθέσεις του. Οι αποχωρήσεις και ελεύσεις νέων μελών δεν είχαν τέλος με τον Bricheno να αποχωρεί και αυτός και να αντικαθίσταται από τον κιθαρίστα Adam Pearson. Με τον Pearson στις κιθάρες και την Terri Nunn στα φωνητικά το συγκρότημα θα ηχογραφήσει το single Under The Gun (κομματάρα!) για να συμπεριληφθεί στην best of συλλογή. Το Under The Gun έμελλε να είναι η τελευταία επίσημη κυκλοφορία του γκρουπ έως και σήμερα.
Ο Eldritch εξάλλου το αμέσως επόμενο διάστημα επρόκειτο να αναλώσει τις δυνάμεις του στην διευθέτηση προβλημάτων με την δισκογραφική του εταιρία, στην οποία βάσει όρων συμβολαίου χρωστούσε 2 ακόμα άλμπουμ.
Στα μέσα των ‘90s συνεργάτες του Eldritch θα προσεγγίσουν τον Gary Marx, συνιδρυτή των Sisters Of Mercy εξετάζοντας το ενδεχόμενο επανένωσης. Μετά την θετική απόκριση του Marx οι δύο μουσικοί συναντήθηκαν αρκετές φορές προκειμένου να καθορίσουν το πλαίσιο συνεργασίας. Ο Marx συνέθεσε 11 κομμάτια για την επερχόμενη συνεργασία – όμως για μια ακόμα φορά ο Eldritch αποχώρησε ξαφνικά από το εγχείρημα!
Παράλληλα το 1997 έληξε συμβιβαστικά η πολυετής διαμάχη με την δισκογραφική τους εταιρία Warner/EastWest. Το συγκρότημα πλέον ελεύθερο σχεδίαζε να κυκλοφορήσει μια σειρά από singles, ενώ εξέταζε και το ενδεχόμενο κυκλοφορίας ολοκληρωμένου άλμπουμ. Τελικά για αδιευκρίνιστους λόγους τίποτα από τα παραπάνω δεν συνέβη.
Έκτοτε το συγκρότημα αρκείται να εμφανίζεται live παίζοντας όχι μόνο τα κλασικά αγαπημένα κομμάτια όλων μας, αλλά και ακυκλοφόρητα κομμάτια. Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 τις κιθάρες αναλαμβάνουν οι Chris Catalyst και Ben Christo σταθεροποιώντας την σύνθεση του γκρουπ για την επόμενη σχεδόν δεκαπενταετία. Το 2011 το συγκρότημα περιόδευσε για να εορτάσει τα 30 χρόνια από την 1η ζωντανή του εμφάνιση, ενώ μετά από 20 χρόνια επισκέφθηκαν και την Ιαπωνία!
Η έλευση του κορονοϊού θα αναγκάσει το γκρουπ να αναβάλλει τις ζωντανές του εμφανίσεις στις οποίες επανήλθε το 2022 επιφυλάσσοντας και εκπλήξεις στους φίλους του όπως νέες συνθέσεις και αλλαγές στην σκηνική παρουσία. Παρότι το συγκρότημα από το 2019 έως το 2024 έχει παίξει ζωντανά 13 νέα κομμάτια αυτά δεν έχουν ακόμα συμπεριληφθεί σε studio κυκλοφορία του γκρουπ. Ας ελπίσουμε…
ΟΙ SISTERS OF MERCY ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Εξαιρετικά δημοφιλείς οι Sisters of Mercy έχουν παίξει πάρα πολλές φορές στη χώρα μας, αρχής γενομένης το 1977 στο Rockwave στη Ριζούπολη στις 10 Ιουλίου. Ακολούθησαν 2 εμφανίσεις το 2006, την 1η Απριλίου στο Σπόρτινγκ και την επομένη 2α Απριλίου στο Principal στη Θεσσαλονίκη. Στις 11 Απριλίου 2009 έπαιξαν στην Ελληνικό Κόσμο, κτήριο 56 στην Αθήνα, και στις 12 Απριλίου στο Μύλο Θεσσαλονίκης. Το 2019 έπαιξαν σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, στις 12 Σεπτεμβρίου στο Factory και στις 13 στο Gazi, αντίστοιχα, το 2022 έπαιξαν στις 31 Ιουλίου στο Chania Rock Festival, ενώ στις 23 Ιουλίου 2023 έπαιξαν στην Τεχνόπολη στο Death Disco Open Festival.
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ
Η επίδραση των Sisters of Mercy στη μουσική υπήρξε βαθιά και πολυεπίπεδη, διαμορφώνοντας όχι μόνο τον πυρήνα του gothic rock αλλά και επηρεάζοντας πλήθος καλλιτεχνών. Ο συνδυασμός σκοτεινής ατμόσφαιρας και ποιητικών στίχων δημιούργησε ένα ύφος που έγινε σημείο αναφοράς για ολόκληρη τη σκηνή. Συγκροτήματα του post-punk, της darkwave και του industrial αλλά και του ευρύτερου rock ήχου όπως οι Cult, οι HIM, οι Nine Inch Nails και οι Paradise Lost άντλησαν έμπνευση από τη δραματικότητα και την αισθητική τους, ενώ η σκηνική παρουσία και η στιλιστική τους ταυτότητα καθόρισαν μια ολόκληρη πολιτιστική κουλτούρα.
ΜΗΤΗΡ ΜΑΘΗΣΕΩΣ
Το τραγούδι Jihad που ανοίγει το LP των Sisterhood αναφέρει τους αριθμούς "2" "5" "0" "0" "0" εις ανάμνηση του ποσού, που αποζημιώθηκε ο Eldritch από τους πρώην συνεργάτες του για για την χρήση του ονόματος Sisterhood!
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
First and Last and Always (1985)
Floodland (1987)
Vision Thing (1990)
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΗΣ
15/12/25



Δημοσίευση σχολίου