ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΩΝ SHARP TIES ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΣΕ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΙΘΑΝΟ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΕΙ ΑΛΛΟ ΑΓΓΛΟΦΩΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ


 Για να βρούμε την αρχή των Sharp Ties, πρέπει να πάμε πολύ μακριά, στην άλλη άκρη της Αφρικής, στο Cape Town όπου ο νεαρός Τόλης Φασόης, είναι τραγουδιστής στους Introverts. Ο ερχομός του στην Αθήνα, τον φέρνει να επισκέπτεται συχνά το δισκάδικο Happening επί της Χαριλάου Τρικούπη και μέσω των πωλητών του καταστήματος, βρίσκει τους Γιώργο Καραγιαννίδη μπάσο, Πέτρο Σκούταρη κιθάρα και Παντελή Bees  Καραχισαρίδη ντραμς, που έψαχναν κάποιον που να τραγουδάει καλά αγγλικά. Κι όλα αυτά, μέσα στην μετεξέλιξη του punk και το ska/reggae να σαρώνει στην Αγγλία (και στη χώρα μας). Για ένα μικρό διάστημα 3 μηνών, από το συγκρότημα πέρασαν οι Πιέρ Χωλέμης κρουστά κι ο γνωστός Νίκος Καρβέλας πλήκτρα. Η πρώτη συναυλία τους ήταν στο Skylab στην Πλάκα, με πρώτο όνομα οι Σπυριδούλα, μετά οι SOS Band και τρίτοι οι Sharp Ties.
Σε μια από τις εμφανίσεις τους, τους είδε ο Μάνος Ξυδούς που τότε εργαζόταν στην EMI στο Ξένο Ρεπερτόριο (και μετέπειτα μέλος των Πυξ Λαξ) και τους υπογράφει. Το Δεκέμβριο του 1980 με τον Ιανουάριο του 1981 μπήκαν στο PDR Studio και με μηχανικό ήχου τον Πάνο Δράκο και παραγωγό τον Θόδωρο Σαραντή αλλά και τους ίδιους, ηχογράφησαν τα 10 τραγούδια του πρώτους τους άλμπουμ που κυκλοφόρησε το 1981 με τίτλο Get that Beat, που έβγαλε την ομώνυμη τεράστια επιτυχία, συμπαρασύροντας το δίσκο σε πωλήσεις άνω των 50.000 αντιτύπων, νούμερο ασύλληπτο για αγγλόφωνο ελληνικό συγκρότημα.

Οι φωτογραφίες στο οπισθόφυλλο προέρχονται από το εργοστάσιο της Columbia στη Ριζούπολη, ενώ η ιδέα για το όνομα ήταν του Φασόη. «Όλοι νομίζουν ότι μεταφράζεται μυτερές γραβάτες (ήταν στη μόδα τότε οι λεπτές, μυτερές γραβάτες). Το όνομα δεν έχει να κάνει με τις γραβάτες αφού η λέξη “tie” σημαίνει και “bond” (δεσμός) αναφέρεται και στα πρόσωπα της οικογένειας που έχουν στενή σχέση μεταξύ τους. Μου κάνει εντύπωση που κανένας δεν το έχει συνδέσει με το τραγούδι Ties που οι στίχοι του μιλούν για τις τοξικές οικογενειακές σχέσεις” (πρώτο στη Β πλευρά), λέει ο Τόλης Φασόης σε συνέντευξή του στον Rockmachine.gr, διάβασε εδώ
Όμως το Get that Beat παιζόταν παντού (τότε δεν υπήρχε δημοτική και ιδιωτική ραδιοφωνία και τα κρατικά προγράμματα ΔΕΝ έπαιζαν παρά με ελάχιστες εξαιρέσεις «ξένα» τραγούδια, πόσο μάλλον νέες κυκλοφορίες!), σε όλες τις discotheque και από όλους τος ραδιοερασιτέχνες. Χωρίς καμία υπερβολή, επιτυχία του μεγέθους του Get that beat δεν γνώρισε κανένα άλλο αγγλόφωνο ελληνικό συγκρότημα και αμφιβάλλω αν θα γνωρίσει. Τότε στην ελληνική δισκογραφία, δεν είχαν παρουσιαστεί καλλιτέχνες και συγκροτήματα που τραγουδούσαν ελληνικά (ή ήταν ελάχιστοι!) κι από την άλλη πλευρά όλοι(!) αποδεχόντουσαν τα αγγλόφωνα, αλλά ξέραμε ότι δεν θα πουλήσουν καθώς τότε η επαφή με το εξωτερικό ήταν μηδαμινή, πόσο μάλλον η κυκλοφορία ενός αγγλόφωνου ελληνικού συγκροτήματος.
Απονομή χρυσού δί σκου. Δεξιά με το καπέλο, ο Μάνος Ξυδούς

Να όμως που οι Sharp Ties τα κατάφεραν! Η EMI κυκλοφόρησε το τραγούδι σε ειδική έκδοση maxi single, με λευκό εξώφυλλο για discotheque, που σήμερα είναι collector’s item. Είχαν πετύχει μια εναρμόνιση με τον ήχο ska/reggae που τότε κυριαρχούσε στην Αγγλία αλλά τo άλμπουμ δεν έβγαλε άλλη επιτυχία και την επόμενη χρονιά κυκλοφόρησαν το Safari Boys που δεν έγινε επιτυχία του ίδιου μεγέθους με το Get That Bet, παρ’ όλο που  το ομώνυμο τραγούδι παίχτηκε και ηχητικά ήταν μέσα στην εποχή του. Έπαιξαν σε πολλές  πόλεις της Ελλάδας, επιδοτούμενοι από το Υπουργείο Πολιτισμού, σε μια εποχή που η διοργάνωση περιοδείας ήταν πολύ δύσκολη αποστολή. Μέσα σε όλα αυτά, είχε μεσολαβήσει η εμφάνισή τους σε ένα γεμάτο Sporting (σ.σ. γήπεδο μπάσκετ στα Κάτω Πατήσια, έδρα της ομώνυμης ομάδας, που από τη δεκαετία του 70 έως και που να ανοίξει το Ρόδον ήταν βασικός τόπος συναυλιών), που έμεινε στην ιστορία κυρίως λόγω της φασαρίας μεταξύ των φίλων της punk μουσικής! Εκείνη την ημέρα, νίκησαν(;;;) οι punks ίσως επειδή κατά τη διάρκεια των φασαριών αρκετοί από τους rockers πήγαν με το μέρος τους. Τη συναυλία κινηματογράφησε ο Νίκος Ζερβος για την ταινία του «Σουβλίστε τους».


Για να ξανά γυρίσουμε στη δισκογραφία τους, ο Φασόης λέει: «το δεύτερο άλμπουμ μας είχε πολλά πλήκτρα και ήταν πιο σκοτεινό, ίσως γιατί είχαμε αλλάξει οι προσωπικές μουσικές προτιμήσεις. Ο κιθαρίστας Πέτρος Σκούταρης είχε φύγει με αποτέλεσμα να έχει αλλάξει ο ήχος μας που πλέον είμαστε τρίο καθώς η κιθάρα ήταν η κινητήρια δύναμη του ήχου μας. Ο Pierre Choremis που τον αντικατέστησε ήταν πολύ καλός κιθαρίστας αλλά είχε διαφορετικό ήχο”. Μετά την κυκλοφορία του Safari Boys ακολούθησε ένα δισκογραφικό κενό 4 ετών για να επανέλθουν με το  Sharp Ties 3 με τους Bees και Τόλη Φασόη από τα αρχικά μέλη και τους David Lynch σαξ, Τάσο Καλινιώτη κιθάρα και Χρήστο Παπαδόπουλο και Χρυσόστομο Μουράτογλου στα πλήκτρα  πλήκτρα, κυκλοφορόντας το maxi sinlge Boogalloo/Work στον κλασικό γνωστό ήχο τους.

To 1989 κυκλοφόρησαν το τελευταίο άλμπουμ τους Positive, αλλάζοντας δισκογραφική εταιρεία κι από την EMI, υπέγραψαν στην BMG. H βασική σύνθεση τους τους ήταν οι …κλασικοί Τόλης Φασόης και Bees και μαζί τους ο David Lynch σαξ., Γιώργος Ρουμάνης ντραμς και Τάσος Καλινιώτης κιθάρα. Διαλύθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 90, με τον Τόλη Φασόη να  ακολουθεί τη δική του καριέρα, έχοντας  κυκλοφορήσει 2 προσωπικά άλμπουμ, τα  Just for Οne Day και Happy to be Here, ενώ διδάσκει μαθήματα αγγλικών και τον Bees να ασχολείται επαγγελματικά με τις τουριστικές επιχειρήσεις στη Μήλο.
Το Get that Beat διασκευάστηκε από τους Coconaut Rockers σε μια καλή ska punk εκτέλεση  Το διασκεύασαν ακόμα οι Μπλε, με τραγουδίστρια την Τζόρτζια Κεφαλά και οι Rodes το χρησιμοποίησαν σαν sampler.
Δεξιά το maxi single του Get That Beat.

Οι Sharp Ties, παίζοντας “new wave ή αν θες “new wave ska” όπως λέει ο Φασόης στη συνέντευξή του, κατάφεραν να μεταφέρουν όλη τη φρεσκάδα της αγγλικής μουσικής εκείνης της εποχή, αφήνοντας πίσω τους ένα τεράστιο Hit που ακόμα παίζεται στα clubs και κυρίως δίσκους με καθαρό ήχο της εποχής. 



ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

12/3/24

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου