ΗΡΑΚΛΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ ΚΑΙ Η ΦΟΛΚ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΟΥ


Από τους ποιοτικότερους Έλληνες μουσικούς και στιχουργούς είναι ο Ηρακλής Τριανταφυλλίδης που με το άλμπουμ του «Σε Άλλους Κόσμους», προσέφερε στη δισκογραφία μια όαση ποιότητας αλλά και διαφορετικότητας. Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη αλλά μεγαλωμένος στο Σιδηρόκαστρο, άρχισε να παίζει πολλά όργανα (φυσαρμόνικα, φλογέρα, ακορντεόν, κιθάρα, κ.ά.) ενώ έγραφε στίχους, ποίηση αλλά και πεζογραφήματα. Το πρώτο του συγκερότημα ήταν οι The Green Birds στο Σιδηρόκαστρο για να ακολουθήσουν οι Les Etoiles. Τη διετία 1967-1969, παρακολουθεί μαθήματα στο Δημόκριτο Θεσσαλονίκης στη σχολή Χημικών/Μικροβιολόγων και παράλληλα θεωρία μουσικής στο Μακεδονικό Ωδείο. Η παρουσία του στη Θεσσαλονίκης τον φέρνει να γίνεται μέλος των Τρίο Σαλόνικα, Saint και Slide. Κάνει τη θητεία του στο στρατό και φεύγει στη Γερμανία για να επιστρέψει σαν φοιτητής στην  Οδοντιατρική σχολή Αθηνών όπου σχηματίζει τους Ηρακλή & DNA (με τον όρο DNA να είναι εντελώς άγνωστος στον κόσμο) όπου τα αρχικά μέλη ήταν συμφοιτητές του και η μουσική του είχε έντονο το ελληνικό προοδευτικό φολκλόρ με στίχους δικούς του με κοινωνικό περιεχόμενο. Βασικά μέλη τους ήταν οι Σοφία Γιαννάτου (φωνή, κρουστά), Πέτρος Πρωτόπαπας (φλάουτο, φωνητικά), Φώντας Χατζής (κρουστά), Λάκης Παπαδόπουλος (κιθάρα, μπουζούκι, φωνητικά), Ρένα Τσακουρίδου (φωνητικά) και Κώστας Μιχαλάκης (κιθάρα, φωνητικά) ενώ από τη σύνθεσή τους πέρασαν και οι Γιώργος Μαγκλάρας (βιολί, φωνητικά),Λένα Πλάτωνος (φωνητικά, κρουστά), Θανάσης Μπίκος (κιθάρα, φωνητικά) και Χρήστος Στημαγκιώτης (φλάουτο). Στο βιβλίο του δημοσιογράφου Γιάννη Αλεξίου «Οι Πρωτοπόροι του Ελληνικού Ροκ», ο Ηρακλής Τριανταφυλλίδης αναφέρεται στη γνωριμία του με τον Λάκη Παπαδόπουλο, λέγοντας:» Γνωριστήκαμε στις Σέρρες στο στρατό και παίζαμε όλη την ημέρα μουσική. Κι όταν ήλθα στην Αθήνα δεν είχα άλλο φίλο. Μέναμε κοντά, ο Λάκης Ελληνορώσων και κάναμε παρέα. Τον είχα μέλος στους DNA και πολλές φορές έπαιξε κιθάρα στης Λερναία Ύδρα. Έπαιξε και στο μικρό δίσκο μου «Ίδια όνειρα»/»Ο Γιάννης». Σαν Ηρακλής & DNA εμφανίστηκαν στις μπουάτ «Εσπερίδες» και «Πέμπτη Εποχή» στην Πλάκα και έδωσαν μερικές συναυλίες. (Στην κεντρική φωτογραφία, ο Ηρακλής Τριανταφυλλίδης είναι ο πρώτος κάτω αριστερά)


Η διάλυση τους δημιούργησε τους «Ηρακλής & Λερναία Ύδρα», ένα σχήμα με πολλά παραδοσιακά στοιχεία και με στίχο κοινωνικοπολιτικό προβληματισμό. Εκείνη την εποχή ο Ηρακλής εμφανιζόταν στη θρυλική μπουάτ  «11η εντολή» στην Πλάκα όπου συνέθεσε το διπλό άλμπουμ «Σε άλλους κόσμους». Εκεί τον άκουσε ο Τάσος Φαληρέας από την EMI και του πρότεινε να το ηχογραφήσει. Προγραμματίστηκε να κυκλοφορήσει το Πάσχα του 1974, αλλά τελικά αναβλήθηκε. Η ηχογράφηση έγινε το 1975, κράτησε 1 χρόνο(!) και συμμετείχαν 40(!) μουσικοί.
Πρώτος παραγωγός ήταν ο γνωστός Τέρενς Κουίκ και το δίσκο τελείωσε ο Γιάννης Κιουρτσόγλου. Εκείνη την εποχή, ο Ηρακλής σπούδαζε στην Οδοντιατρική σχολή Αθηνών και αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες κι έτσι υποχρεώθηκε να ξανά φύγει για τη Γερμανία όπου μαζί με άλλους μουσικούς δημιούργησε τους Iraklis aus Griechenland που άνοιξαν τη συναυλία του Champion Jack Dupree στις 28 Σεπτεμβρίου 1974, στο Würselen της Βόρειας Ρηνανίας-Βεσφαλίας! Χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια για να αναγνωριστεί η αξία του δίσκου και σήμερα είναι ένας από τους καλύτερους του ελληνόφωνου rock. Για την ιστορία συμμετέχουν μεγάλοι μουσικοί όπως οι Μαγκλάρας (βιολί), Πρωτόπαπας (φλάουτο, πνευστά), Φιλιππίδης (μπάσο), Θεολόγος Στρατηγός (κιθάρα) κα φωνητικά οι Θρ. Αποστόλου, Γ. Ζώη, Ν. Ζιώγαλας, Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας, Χρ. Κουλουμπής, Μ. Ψάλτη, Δ. Πουλικάκος. Ο Ηρακλής είχε προγραμματίσει να τραγουδήσει κι ο Νίκος Ξυλούρης το τραγούδι  «Πανηγύρι» αλλά υπήρξε κώλυμα από τη δισκογραφική εταιρεία. Ο δίσκος δεν προωθήθηκε καθόλου κι ο Ηρακλής έφυγε για το Παρίσι και το Άμστερνταμ για να επιστρέψει και να επανασυγκροτήσει την Λερναία Ύδρα  δίνοντας συναυλίες. Το φθινόπωρο του 1980 ο Ηρακλής άνοιξε την μπουάτ  Σοφίτα στην Πλάκα, που έγινε ελεύθερο βήμα για κάθε είδος καλλιτεχνικής έκφρασης μέχρι το 1984, που έκλεισε. Από τη σύνθεση των «Λερναία Ύδρα» πέρασαν πολλοί μουσικοί με σταθερούς τους Μιχάλη Φωτοδήμο μπάσο και Τάσο Φωτοδήμο τύμπανα καθώς και οι πιο γνωστοί Γιάννη Γιοκαρίνη (πλήκτρα, φωνητικά) και Νίκο Ζιώγαλα (φωνητικά).  Το 1981 κυκλοφόρησε σε ανεξάρτητη παραγωγή το άλμπουμ «Παίζεις με τις μηχανές» και το 1984 το άλμπουμ «Στιγμή».
Από τις σημαντικές στιγμές της καριέρας του ήταν η δημιουργία της "ΜουΣυνΚΑ" (Μουσική Συνεργατική Κίνηση Αθηνών), που σκοπό είχε την οργάνωση συναυλιών στο Rodeo club της όδου Χεύδεν. Τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως ήθελε κι αναγκάστηκε να αποχωρήσει για να σχηματίσει το 1986 το καλλιτεχνικό σωματείο Α.Ε.ΤΑ (Ανεξάρτητες Εκφραστικές Τάσεις) όπου ανταποκρίθηκαν πολλά συγκροτήματα απ΄όλη την Ελλάδα Αθηνών αλλά και ηθοποιοί, χορευτές, ακροβάτες, ζωγράφοι, ποιητές! Έχοντας δώσει προτεραιότητα στις δραστηριότητες της Α.Ε.Τ.Α., βρίσκει χρόνο και επανασχηματίζει τη «Λερναία Ύδρα». Εμφανίζεται στην ταινία-ντοκιμαντέρ "Ζωντανοί στο Κύτταρο" του Αντ. Μποσκοΐτη (2006) και παίζει στο "Κύτταρο" που το 2007 άνοιξε πάλι την πόρτα του. Το 2008 πραγματοποιεί μια εντυπωσιακή εμφάνιση στο "Κύτταρο", με προσκεκλημένα όλα τα μέλη που είχαν περάσει από τη "Λερναία Ύδρα"! Τελευταίο του άλμπουμ ήταν το «Γλυκιά ανάμνηση»( 2007)

TRIVIA
Η λέξη Μπουάτ είναι γαλλική( boîte, boîte de nuit) και αναφέρεται σε μικρές καλλιτεχνικές αίθουσες (μουσικές σκηνές τις λέμε σήμερα) που δημιουργήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του ’60 στην Αθήνα και ειδικότερα στην Πλάκα, όπου το μικρό χώρο τους φιλοξενούσαν καλλιτέχνες που εκπροσωπούσαν το νέο μουσικό ρεύμα εκείνης της εποχής, το Νέο Κύμα. Ο άνθρωπος που τους έδωσε το όνομα, ήταν ο συνθέτης Γιάννης Σπανός, ο οποίος μόλις είχε επιστρέψει από το Παρίσι (η λέξη boîte, σημαίνει κουτί ή (γενικότερα) ένα δοχείο που διαθέτει καπάκι). Οι μουσικοί χώροι ήταν μικροί όσο ένα «κουτί» (boîtes de nuit) κι έδωσαν την ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες, που δεν είχαν πρόσβαση σε μεγάλους χώρους και δισκογραφικές εταιρείες, να ακουστούν και να αναδειχτούν. Σχεδόν όλοι οι τραγουδιστές/τραγουδίστριες του Νέου Κύματος, πέρασαν από τις μπουάτ όπου το κοινό ήταν νεολαία.  Οι πιο γνωστές ήταν οι Απανεμιά, Διαγώνιος, Εσπερίδες, Ζουμ (Zoom), Θεμέλιο, Λυχνάρι, Σούσουρο, Σοφίτα, Τιπούκειτος  κ.α.(Από την Βικιπαίδεια)

Α.Ρ.

17/1/23

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου