Λίγο πριν το (ημερολογιακό) τέλος του καλοκαιριού, ένα νέο μεγάλο φεστιβάλ ανοίγει την πύλη του στην Τεχνόπολη. Το RockHard Festival, σε ένα 2ήμερο, έχει χωρέσει 12 δυνατά ονόματα, που στις 12 και 13 Σεπτεμβρίου, υπόσχονται τις 2 Καλύτερες βραδιές του φετινού φεστιβαλικού καλοκαιριού.
Πριν διαβάσατε ένα μικρό βιογαρφικό του Σάκη Φράγκου που είναι ο συν-δημιουργός και κινητήριος δύναμις του φεστιβάλ, πρέπει να σας αναφέρω ότι ο Σάκης είναι η χαρά του συνεντευξιαστή καθώς οι απαντήσεις του είναι αναλυτικές και εξαιρετικά σαφείς. Ότι πρέπει δηλαδή! Γυρνώντας το χρόνο πίσω, θα τον βρούμε συντάκτη στο Metal Invader, στη συνέχεια αρχισυντάκτης στο Rock On, συν-εκδότη και αρχισυντάκτη (μαζί με τον Δημήτρη Σειρηνάκη) στην ελληνική έκδοση του Rockhard, ραδιοφωνικός παραγωγός στον Silver ER FM, Atlantis FM και στον 902, διοργανωτή αλλά και promoter συναυλιών, και σήμερα πλέον αρχισυντάκτη και ιδιοκτήτη του Rockhard.gr. Ο σημερινός καλεσμένος του Rockmachine.gr, μέσα στο όλο τρέξιμο της διοργάνωσης, βρήκε χρόνο και απάντησε στις ερωτήσεις μου...
Ερωτήσεις: Αλέξανδρος Ριχάρδος
1. Πως γεννήθηκε η ιδέα του φεστιβάλ;
Η ιδέα γεννήθηκε μετά από την πρώτη μου συνάντηση με τον συνεργάτη μου και συνιδιοκτήτη του franchise του Rock Hard, τον Michael Ivarsson, ο οποίος τυγχάνει –εκτός των άλλων- να είναι και ο ιδρυτής του σπουδαίου Sweden Rock Festival. Πάνω στις συζητήσεις μας, έπεσε στο τραπέζι η ιδέα ενός Rock Hard Festival στην Ελλάδα, που είναι και τουριστικός προορισμός, μακριά από τα υπόλοιπα φεστιβάλ του καλοκαιριού, αλλά και μ’ ένα συγκεκριμένο concept που προσεγγίζει περισσότερο την έννοια «πολιτιστικό event» κι όχι απλά μία συναυλία.
2. Τι προβλήματα αντιμετώπισες;
Σε γενικές γραμμές κλείσαμε σχεδόν όλα τα ονόματα που θέλαμε εξ αρχής και δεν υπήρχε κάποιο «δράμα». Μόνο στην περίπτωση του ενός headliner (όχι των Candlemass), είχαμε σχεδόν κλείσει ένα όνομα, που τελικά κανόνισε μία ολόκληρη αμερικάνικη περιοδεία όταν εμείς θα κάναμε το φεστιβάλ και δεν γινόταν να την ακυρώσει για μία και μόνη εμφάνιση. Τελικά, το συγκρότημα αυτό το είδαμε σε άλλο φεστιβάλ το καλοκαίρι, οπότε…μικρό το κακό!!! Είναι λογικό κάποια σχήματα που προσεγγίσαμε, να έχουν άλλες υποχρεώσεις, να μη βρίσκονται στην Ευρώπη, αλλά αυτά είναι όλα μέσα στο παιχνίδι. Από την άλλη, όταν φέρνεις τους Candlemass με τον Messiah για μία παγκόσμια αποκλειστικότητα και μάλιστα one-off, επανασυνδέεις τους Heavens Gate (όπως και οι ίδιοι έχουν αποκαλύψει, δίχως αμοιβή κιόλας), φέρνεις τον Gus G με τον David Ellefson, τον Ronnie Romero, τον Roy Khan και τον Tore Ostby, μία σύνθεση με την οποία μάλλον δεν θα τον ξαναδούμε, μπαίνεις σε μία διαδικασία να κινείσαι «κάτω από τα ραντάρ», δίχως να σκέφτεσαι αν κάποιος άλλος promoter χτυπήσει τα ίδια σχήματα. Και για όσους δεν κατάλαβαν το Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου στις 20.45 στη σκηνή της Τεχνόπολης, ο Gus G θα βγει στη σκηνή με τους Jo Nunez ντραμς (Firewind), David Ellefson μπάσο (πρώην Megadeth), Ronnie Romero τραγούδι (Elegant Weapons, Lords of Black, Rainbow, Ferrymen, Michael Schenker Group, Rainbow και Sunstorm) και 2 μέλη των Conception, τους Roy Khan και Tore Ostby!
Γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι δεν μπορεί αυτό να γίνεται κάθε φορά, αλλά τουλάχιστον στην πρώτη εκδοχή του Rock Hard Festival Greece, συνέβη.
3. Πως έγινε το πάντρεμα Messiah Candlemass; Η ιδέα, έπεσε σαν inside joke. Όταν ο συνεργάτης μου, πρότεινε να κάνουμε φεστιβάλ, του είπα ότι θέλω να το κάνουμε μαζί, αλλά μόνο αν κάνουμε κάτι ξεχωριστό, αφού ήδη γίνονται πολλά και πολύ αξιόλογα φεστιβάλ στην Ελλάδα. Του είπα, δηλαδή, μεταξύ σοβαρού και αστείου, ότι θα ήθελα να επανασυνδέαμε τους Candlemass με τον Messiah Marcolin για παράδειγμα. Τότε μου είπε: «κάτσε να σου πω ιστορίες από τότε που είχα προσπαθήσει να τους επανασυνδέσω εγώ, παλιότερα»!!! Και τελικά, καταλήξαμε να ξαναπροσπαθήσουμε και να το πετύχουμε. Βοήθησε η συγκυρία της 40ης επετείου, σίγουρα και η θέληση του συγκροτήματος, να κάνει κάτι με τον Messiah για να γυρίσει και το ντοκιμαντέρ που έχουν στα σκαριά και μεγάλο μέρος τους θα λάβει χώρα στην Ελλάδα και το φεστιβάλ μας.
4. Ποιες δυσκολίες αντιμετώπισες (χώρος διεξαγωγής, αυξημένα κόστη, αμοιβές)
Ε, καλά… Οι αμοιβές, είναι ένα θέμα που έχει αρχίσει να γίνεται γελοίο πλέον. Το μόνο σίγουρο έσοδο των συγκροτημάτων είναι οι συναυλίες και όταν διαπραγματεύονται για να παίξουν σε φεστιβάλ, ζητάνε 3-4 φορές περισσότερα χρήματα από το club show. Μιλάμε για αδιανόητα χρήματα, που πρέπει να είναι πάρα πολύ αυστηρός στο budget σου, ώστε να μην ξεφύγει. Ιδιαίτερα όταν το ίδιο συγκρότημα μπαίνει σε «πλειστηριασμό», τότε η τιμή του μπορεί να ξεφύγει και να ξεφύγει πολύ… Είμαστε τυχεροί γιατί είχαμε κλείσει την Τεχνόπολη από τον Ιούνιο του 2024 (ήδη συζητούσαμε με τους Candlemass τότε), οπότε είχε φύγει αυτός ο βραχνάς, μ’ έναν χώρο που βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας κι έχει όλα όσα θέλαμε από ένα venue. Δυσκολίες, υπήρχαν και υπάρχουν πολλές. Πάρα πολλές. Αλλά γι’ αυτό είμαστε εδώ, να λύνουμε τα προβλήματα που δημιουργούνται και αυτό το καταφέρνουμε χάρη στην τρομερή ομάδα του φεστιβάλ μας, που αποτελείται από άτομα πάρα πολύ έμπειρα στις διοργανώσεις που έχουν αναλάβει μεγάλα κομμάτια της παραγωγής και μας έχουν «ξελασπώσει» πάρα πολλές φορές.
5. Είσαι ευχαριστημένος από το τελικό line up ή θα ήθελες και κάποιο άλλο όνομα που ….σού ξέφυγε; Φυσικά θα ήθελα να φέρω τους Iron Maiden. Χαχαχα. Πέραν αυτού, είμαι απόλυτα ευχαριστημένος από το τελικό line-up, που είναι πραγματικά ό,τι καλύτερο θα μπορούσαμε να φέρουμε με το συγκεκριμένο budget που είχαμε αποφασίσει να διαθέσουμε. Παγκόσμιες αποκλειστικότητες, reunion, μοναδικές εμφανίσεις, τέσσερα ελληνικά σχήματα, ένα all-female γκρουπ (Cobra Spell), ένα από τα κορυφαία πρωτοεμφανιζόμενα σχήματα (The Crypt), γκρουπ που έρχονται να παίξουν μετά από πάρα πολλά χρόνια και πάλι στην Ελλάδα και να μην ξεχνάμε τα ακουστικά VIP event, που είναι κι αυτά κάτι εντελώς διαφορετικό!
6. Ξέρω ότι οι Overkill είναι «δύσκολοι». Πως τους κατάφερες;
Βασικά, οι Overkill είναι Αμερικάνοι… Κάτι που σημαίνει ότι αν δεν είναι στην Ευρώπη, είναι πάρα πολύ δύσκολο να έρθουν. Όμως, τους κάναμε μία πολυεπίπεδη πρόταση και τους κάναμε ένα fly-in show, όπως λέγεται, δηλαδή έρχονται από την Αμερική μόνο και μόνο για το φεστιβάλ μας και θα επιστρέψουν αμέσως μετά στη βάση τους. Ήταν όμως τόσο μεγάλη η επιθυμία μου να τους έχουμε, που κινήσαμε γη και ουρανό να έρθουν και τελικά …ο επιμένων νικά!
7. Ένα 2ήμερο φεστιβάλ με τόσα ονόματα αλλά και ξεχωριστές εκδηλώσεις (unplugged) απαιτούν πλήθος συνεργατών και οργάνωσης.
Όπως είπα και πριν, μπορώ να καυχιέμαι ότι η ομάδα μας, έχει άτομα κορυφαία στο είδος τους. Από το χτίσιμο της σκηνής, τη γενική παραγωγή, το merchandise, την οργάνωση του παζαριού των βινυλίων. Ξέρω ότι θα πάρω ένα τηλέφωνο, θα αναφέρω το θέμα και θα έχω την απάντηση και τη λύση στο κάθε πρόβλημα. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, ιδιαίτερα όταν κάνεις κάτι για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη έκταση και σ’ έναν τόσο περίπλοκο, αλλά λειτουργικό χώρο που μας εξυπηρετεί για όλα τα πράγματα που θέλουμε να κάνουμε, όπως η Τεχνόπολη.
8. Ποιος είναι ο προσωπικός μόχθος για αυτό το φεστιβάλ.
Δεν υπολογίζω καθόλου τον προσωπικό μόχθο. Ποτέ δεν με φόβισε η δουλειά. Στόχος είναι ένας: Να κάνουμε ένα φεστιβάλ που όλος ο κόσμος θα μιλά μετά το τέλος του, για την οργάνωση, για το πόσο καλά πέρασε και δεν θα έχει να κάνει αποκλειστικά με την απόδοση των συγκροτημάτων. Έχουμε δώσει –μπορεί και υπερβολική- προσοχή στις λεπτομέρειες. Να μην περιμένει ο κόσμος στην ουρά για μπύρες ή για τουαλέτα. Να έχουμε περισσότερες καντίνες για ποικιλία στο φαγητό. Να υπάρχει μεγάλο παζάρι βινυλίων, cd, merch κτλ. Να υπάρχει προγραμματισμένο signing session/meet n’ greet με συγκροτήματα. Να υπάρχει μπόλικο επίσημο merchandise με μπλουζάκια, tote bags κτλ. Να έχουμε ειδικές κυκλοφορίες 10’’ picture discs από τους Candlemass, Overkill και The Crypt, που θα μπορεί κάποιος να τα βρει μόνο στο χώρο του φεστιβάλ. Να κάνουμε διαγωνισμούς με μία Jackson κιθάρα του Gus G. Να κάνουμε ένα ΕΝΤΕΛΩΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ VIP event, όπου όποιος αγοράσει αυτό το εισιτήριο, θα μπορεί να δει σε αποκλειστικότητα δύο ακουστικές συναυλίες με τα μέλη των Conception και Pain Of Salvation, να πάρει ένα συλλεκτικό VIP μπλουζάκι (που θα έχει επιλέξει το μέγεθος), ένα tote bag με δωράκια, VIP area και VIP bar όπου θα μπορεί να βλέπει καλύτερα τη συναυλία και να έχει δικό του bar, αλλά και πρόσβαση στο χώρο νωρίτερα από τους υπόλοιπους. Είναι τόσα πολλά τα πράγματα που προσπαθούμε να κάνουμε με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα, αλλά θεωρούνται αυτονόητα στο εξωτερικό και ξεκινήσαμε ανακοινώνοντας ολόκληρο το line-up του φεστιβάλ, 7 μήνες πριν τη διεξαγωγή του. Προσπαθώ να απαντάω σε όλα τα τηλέφωνα και τα μηνύματα όσο πιο άμεσα γίνεται, γιατί θα έρθει πάρα πολύς κόσμος και από το εξωτερικό (έχουν πουληθεί εισιτήρια σε 38 διαφορετικές χώρες, μέχρι και στη Σαουδική Αραβία), οπότε όπως μπορεί να καταλάβει κανείς, εδώ και ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ καιρό, δεν ασχολούμαι με τίποτε άλλο, παρά μόνο με το φεστιβάλ και την οργάνωσή του, ώστε όσοι έρθουν, να δουν κάτι πραγματικά διαφορετικό.
Κάτι που να δείχνει ότι σεβόμαστε τον οποιονδήποτε έδωσε χρήματα από το υστέρημά του για να στηρίξει το event μας. Και για να δείξουμε ότι το Rock Hard είναι όντως “more than a magazine”, όπως είναι και το motto μας, τα είκοσι χρόνια που συμπληρώσαμε στην Ελλάδα. Ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον και τη στήριξη. Οι αντιδράσεις του κόσμου είναι συγκινητικές στο άκουσμα του Rock Hard Festival Greece και είναι πολύ σημαντικό που βρίσκω συνεχώς στο δρόμο άγνωστα άτομα που λένε τα καλύτερα για τη διοργάνωσή μας, την επιλογή των συγκροτημάτων και βλέπουν ότι προσπαθούμε να κάνουμε κάτι όσο διαφορετικό μπορεί να γίνει. Δύο συνεχόμενες ημέρες, στον ίδιο χώρο, με συγκροτήματα που δεν έχουν τρομαχτικές διαφορές μεταξύ τους ηχητικά. Ο κόσμος δεν έχει συνηθίσει κάτι τέτοιο και ακόμα βλέπει τα φεστιβάλ σαν ξεχωριστές συναυλίες. Θέλω να πιστεύω ότι θα μπορούσαμε να είμαστε η αρχή για μία αλλαγή…
Για εισιτήρια πατήστε εδώ
Την άλλη Κυριακή: Αφιέρωμα-Τα Καλύτερα Southern rock Άλμπουμ!
7/9/25


Σοβαρός άνθρωπος φαίνεται, μακάρι να μείνει το φεστιβάλ και να μην ακολουθήσει τον δρόμο ως διοργάνωση του τραλαλά
ΑπάντησηΔιαγραφή