DAVID BOWIE-HEROES: ΔΕΛΦΙΝΙΑ ΠΟΥ ΚΟΛΥΜΠΟΥΝ, ΖΕΥΓΑΡΙΑ ΠΟΥ ΦΙΛΙΟΥΝΤΑΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ

 


Το Heroes, σύνθεση των David Bowie και Brian Eno, είναι ένα κομβικό τραγούδι στην ιστορία του Μεγάλου Άγγλου Μουσικού, τόσο για εκείνη την εποχή, τέλη δεκαετίας του 70, όσο και στη δισκογραφία του, γενικότερα. Ήταν το πρώτο single (μικρός δίσκος) που επέλεξαν να κυκλοφορήσει από το δίσκο του με τον ίδιο τίτλο(1977), σε συνπαραγωγή των Bowie και Tony Visconti. Εδώ πρέπει να σημειωθεί, ότι ηχογραφήθηκε στο Hansa Studio 2, του τότε Δυτικού Βερολίνου, στην οδό Kothener Strasse, 38, μόλις 150 μέτρα από το Τοίχος που χώριζε τις 2 πόλεις! Ήταν η εποχή που ο Bowie έκανε μια στροφή στη μουσική του προς την ηλεκτρονική/ambient  μουσική (έπαιξε μεγάλο ρόλο η παρουσία του Eno), έντονα επηρεασμένος από τα γερμανικά kraut rock συγκροτήματα. Τα 3 άλμπουμ του Low, Heroes και Lodger, χαρακτηρίζονται και σαν "Berlin trilogy", αλλά μόνο το "Heroes"(σ.σ. πάντα μέσα σε εισαγωγικά, θα διαβάσετε πιο κάτω το λόγο) ηχογραφήθηκε εξ ολοκλήρου στο Βερολίνο. Τα πλήκτρα και τα synthesizers παίζονται από τους Bowie και Eno ενώ ο Robert Fripp (King Crimson) παίζει κιθάρα και ρυθμική κιθάρα παίζει ο Carlos Alomar. Ο Αμερικάνος παραγωγός Tony Visconti, δοκίμασε ένα νέο τρόπο ηχογράφησης της φωνής, τοποθετώντας 3 μικρόφωνα, σε διαφορετικές αποστάσεις από τον Bowie, ενώ οι στίχοι γράφτηκαν εκείνη τη στιγμή που τραγουδούσε!
To studio Hansa, το 1977


Όμως, η προχωρημένη τεχνική ηχογράφησης της φωνής δεν είναι το θέμα για το οποίο ξεχωρίζει το «Heroes», αφού το θέμα αναφέρεται σε ένα ερωτευμένο ζευγάρι, με την ιστορία να λέει ότι ο Bowie έγραψε τους στίχους κοιτάζοντας έξω από το παράθυρο του στούντιο, όπου είδε ένα ζευγάρι να φιλιέται δίπλα στο Τείχος, με τα φυλάκια ακριβώς από πάνω τους.  Ήταν μια σαφής μεταφορά για το πώς η ζωή και η αγάπη θα μπορούσαν να ανθίσουν εν μέσω μιας βίαιης κατάστασης. Ποιοι όμως ήταν το ζευγάρι; Ο παραγωγός Tony Visconti και η Γερμανίδα jazz τραγουδίστρια Antonia Maass, η οποία έκανε φωνητικά, είχαν ερωτευτεί και βρισκόντουσαν μακριά από το studio για τον απλό λόγο ότι ο Visconti ήταν ήδη παντρεμένος με την Ουαλή τραγουδίστρια Mary Hopkin, αλλά η γνωριμία του με την Maass σε ένα κλαμπ του Βερολίνο, άλλαξε τα δεδομένα. Τη σχέση του με την Maass την παραδέχτηκε ο Visconti, λέγοντας: «Ναι, η Antonia κι εγώ είχαμε σχέση, κι εκείνο το απόγευμα αφήσαμε τον David για να έχει ησυχία για να γράψει στίχους για το τραγούδι, που ονομάστηκε “Heroes”. Tο παράθυρο του control στο studio, έβλεπε ένα εγκαταλελειμμένο άδειο οικόπεδο, με το πανταχού παρόντα Τείχος, να φαίνεται από μακριά. Η Antonia κι εγώ ήπιαμε έναν καφέ και περπατήσαμε λίγο, αλλά δεν πήγαμε πολύ μακριά γιατί ένιωθα ανασφαλής. Σταματήσαμε κάτω από το παράθυρο του θαλάμου ελέγχου για να κοιτάξουμε τον Τείχος”. O Visconti και η Hopkin χώρισαν το 1981, επιτρέποντας τον να αποκαλύψει τη σχέση του με την Maass αλλά και την πηγή της έμπνευσή.
 Παραδόξως, η Maass όταν μίλησε στον συγγραφέας Tobias Rüther και στο βιβλίο του Helden(2008), ισχυρίστηκε ότι εκείνη και ο Visconti δεν ήταν ζευγάρι την εποχή που ηχογραφήθηκε το "Heroes". «Εξάλλου», γράφει ο Rüther, «θα είχαν φροντίσει και οι δύο αργότερα να μην τους μάθει κανείς». «Σε καμία περίπτωση δεν ήμασταν εμείς», είπε εμφατικά η Antonia Maass στον συγγραφέα. Υπάρχει και μια άλλη εκδοχή της συζύγου του Bowie, Iman με τίτλο I Am Iman (2001), όπου γράφει ότι ο ίδιος ο Bowie εμπνεύστηκε τους στίχους από ένα διήγημα με τίτλο A Grave For A Dolphin, γραμμένο από τον Alberto Denti di Pirajno το 1956, όπου αναφέρεται στη σχέση μεταξύ ενός Ιταλού στρατιώτη και μιας Σομαλίας στο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος και ένα δελφίνι με το οποίο κολυμπάει, με τους στίχους να λένε:



I, I wish you could swim
Like the dolphins, like dolphins can swim
Though nothing, nothing will keep us together
Σίγουρα, η πρώτη εκδοχή με το ζευγάρι κάτω από το Τοίχος, είναι η πιο ρομαντική. Διαλέξτε όποια θέλετε.

 TRIVIA

  • O λόγος που ο Bowie έβαλε τον τίτλο σε εισαγωγικά, είναι επειδή ήθελε να εκφράσει την  ειρωνεία στις κατά τα άλλα ρομαντικές ή θριαμβευτικές λέξεις που συνήθως μπαίνουν στους τίτλους τραγουδιών.
  • Οι Bowie και  Visconti, είχαν ανακάλυψει την jazz μπάντα της Maass, τους Messengers όταν ηχογραφούσαν στο ίδιο studio και της πρότειναν να κάνει φωνητικά στο άλμπουμ, κυρίως στο εναρκτήριο κομμάτι Beauty And The Beast.

 

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

9/3/24

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου