ALICE COOPER- BILLION DOLLAR BABIES


 Το Billion Dollar Babies είναι αναμφίβολα το καλύτερο και μακράν πιο επιτυχημένο άλμπουμ της πρώτης περιόδου του Alice Cooper! Είναι ο δίσκος, που συνιστάται σε όσους θέλουν να έρθουν σε επαφή με την πρώτη περίοδο του σχήματος, όταν οι Alice Cooper ήταν συγκρότημα.
Μετά από δύο μέτρια άλμπουμ το σχήμα υπογράφει στην Warner και με τον Bob Ezrin στην παραγωγή θα κάνει το ποιοτικό άλμα κυκλοφορώντας μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα τρία πολύ καλά άλμπουμ: τον Ιούνιο του '71 το Love It To Death συγκλονίζοντας την Αμερική, το Δεκέμβριο του '71 το Killer απογειώνοντας την δημοφιλία τους στις ΗΠΑ και το School's Out τον Ιούλιο του '72 με το οποίο θα κατακτήσουν τον κόσμο.
Το μεγάλο διακύβευμα για το επόμενο βήμα ήταν πού θα μπορούσαν να φτάσουν ποιοτικά αλλά και εμπορικά, δεδομένου ότι το School's Out  είχε θέσει ψηλά τον πήχη. Το συγκρότημα θα καταφέρει να ξεπεράσει τον εαυτό του κυκλοφορώντας το μνημειώδες Billion Dollar Babies!
Ο ΤΙΤΛΟΣ

Με τον τίτλο οι Alice Cooper θέλησαν να αυτοσαρκαστούν αποκαλώντας τους εαυτούς τους Billion Dollar Babies λόγω της αναγνωρισιμότητας, που είχαν αποκτήσει και των τεράστιων εσόδων που αυτή έφερε! Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος αρκεί να σκεφτεί ότι συναγωνίζονταν συγκροτήματα όπως οι Led Zeppelin, οι Rolling Stones και οι Beatles!
Στην προσπάθεια του σχήματος να κινείται δημιουργικά, ακόμα και στα όρια της παραφροσύνης σπουδαία υπήρξε η συνεισφορά του μπασίστα Dennis Dunaway. Ο Dunaway όπως και ο Alice είχε μεγάλη αγάπη για τον Σαλβαδόρ Νταλί, το σουρεαλιστικό έργο του οποίου άσκησε μεγάλη επιρροή. Ο Dunaway ήταν ο άνθρωπος που παρέμβαινε σε κάθε σύνθεση, αν θεωρούσε αυτή κοινότοπη ή συμβατική!
Σε αυτή την προσπάθεια τεράστια ήταν επίσης και η συνεισφορά του παραγωγού Bob Erzin στην κονσόλα, ο οποίος θέλησε και κατάφερε ο ήχος του άλμπουμ να είναι πιο εκλεπτυσμένος σε σχέση με τις προηγούμενες δουλειές τους, χωρίς ωστόσο να θιγεί η hard rock φυσιογνωμία της μουσικής τους.
Η ηχογράφηση ολοκληρώθηκε σε τρία στάδια. Η βασική ηχογράφηση έγινε σε ένα κινητό studio, που μεταφέρθηκε από την Νέα Υόρκη στο Greenwich του Connecticut. Μάλιστα τα φωνητικά ηχογραφήθηκαν σε διαφορετικά δωμάτια αλλά και σε ένα θερμοκήπιο προκειμένου να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. Εν συνεχεία πήγαν στα Morgan Studios του Λονδίνου για να ηχογραφήσουν τα φωνητικά και τα overdubs και τέλος επέστρεψαν στα Record Plant της Νέας Υόρκης για να ολοκληρώσουν την μίξη.



Τα τζαμαρίσματα του γκρουπ στα Morgan Studios συχνά κατέληγαν σε πάρτυ, όπου συμμετείχαν μεγάλα ονόματα της μουσικής όπως T.Rex, Ringo Starr και Keith Moon. Δυστυχώς δεν έχει διασωθεί υλικό καθώς όλοι ήταν μονίμως μεθυσμένοι! Παρόντες σε αυτά και δύο session κιθαρίστες, φίλοι του Erzin. Δεν είναι άλλοι από τους Dick Wagner και Steve Hunter, οι οποίοι καλούνταν συχνά να συνδράμουν καθώς οι καταχρήσεις του Buxton είχαν αρχίσει να επηρεάζουν την απόδοσή του.
Κατά την διάρκεια παραμονής τους στο Λονδίνο οι Alice Cooper φωτογραφήθηκαν από τον David Bailey για το εσώφυλλο του Billion Dollar Babies. Παρουσιάζονται ντυμένοι με λευκά ρούχα περιτριγυρισμένοι από χρήματα καθώς κρατούν λευκά κουνελάκια, ενώ ο Cooper κρατά στα χέρια ένα γυμνό μωρό έχοντας βάψει τα μάτια με τον χαρακτηριστικό τρόπο του Alice! Το εξώφυλλο του άλμπουμ παρουσιάζει ένα πορτοφόλι, το οποίο περιέχει ένα χαρτονόμισμα του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων. Το βρετανικό κοινό λάτρεψε την υπερβολή εκτοξεύοντας την δημοφιλία τους σε αντίθεση με τους πολιτικούς και τα ΜΜΕ, που δήλωναν σοκαρισμένοι από τις προκλήσεις!
ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ 

Hello Hooray
Ιδανικό κομμάτι για το ξεκίνημα και ένα από τα καλύτερα του άλμπουμ. Την σύνθεση αυτή του Καναδού τραγουδοποιού Rolf Kempf ερμήνευσε πρώτη η Judy Collins. Το συγκρότημα ήθελε το κομμάτι να ακούγεται σαν "Alice Cooper meets Cabaret"! Μελωδικό ξεκίνημα με εξαιρετικές κιθάρες και πιάνο στην εισαγωγή, γεμάτη πάθος ερμηνεία του Alice. Λίγο μετά τα μέσα του κομματιού την μικρή παύση, όπου ακούγεται μόνο πιάνο, διαδέχεται ένα φοβερό blues σόλο στην κιθάρα.
Raped and Freezin'
Οι στίχοι του κομματιού αναφέρονται στην περιπέτεια ενός θύματος, που κάνει ωτοστόπ στο Νέο Μεξικό. Εκεί μια ηλικιωμένη θρησκευόμενη υποτίθεται γυναίκα θα τον απαγάγει για να καταλήξει χωρίς ρούχα παγωμένος, κυνηγημένος και θύμα βιασμού στην έρημο. Η θεματολογία του κομματιού συνδέεται με την πρόθεση του γκρουπ να πραγματευτεί θέματα σχετιζόμενα με τις ανθρώπινες διαστροφές. Αν και ως σύνθεση δεν διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας έχει πολύ καλό ρεφρέν, ενώ ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στο εξαιρετικό κιθαριστικό σόλο. Σήμα κατατεθέν ο ήχος από τα καουμπούνια (είδος κρουστών) στο τέλος της σύνθεσης θυμίζοντας κάτι από latin!
Elected
Αρκετά απλή μουσική σύνθεση, αν και πρόκειται για ένα από τα πιο διάσημα κομμάτια του άλμπουμ. Οι στίχοι έχουν πολιτικό περιεχόμενο σατιρίζοντας την ψεύτικες υποσχέσεις των υποψηφίων. Δένουν ιδανικά τα γεμάτα γρέντζα φωνητικά του Alice με το πρωτόγονα απλό riff και τις μελωδίες στην κιθάρα. Στην ουσία πρόκειται για διαφορετική εκδοχή του κομματιού Reflected από το Pretties For You (1969) με διαφορετικούς στίχους αλλά παρεμφερή μουσική! Το κομμάτι κυκλοφόρησε λίγο πριν τις προεδρικές εκλογές του 1972 στις ΗΠΑ. Προκειμένου να επωφεληθεί από την δημοσιότητα ο Cooper ενημέρωσε το κοινό ότι θέτει υποψηφιότητα για την προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών! Έκτοτε επανέλαβε το τρικ αρκετές φορές στην καριέρα του.
Billion Dollar Babies
Οι στίχοι του κομματιού αναφέρονται στους κινδύνους της υπερβολικής ικανοποίησης κάθε επιθυμίας και γράφτηκαν σε μια στιγμή που το συγκρότημα βρισκόταν στο ζενίθ της επιτυχίας του. Οι συχνές επισκέψεις του Alice στα μεγάλα καζίνο των ΗΠΑ την δεκαετία του ’90 έδωσαν νέα διάσταση στο στιχουργικό περιεχόμενου του κομματιού. Το intro με τα τύμπανα διαδέχεται η υπέροχη μελωδία στην κιθάρα καθώς και το βασικό riff που κολλάει στο μυαλό με την πρώτη ακρόαση - το ίδιο ισχύει και με το ρεφρέν.
Η φωνή του Alice εναλλάσσεται από την σκληρότητα στην δραματική ή «επιδεικτική» ερμηνεία. Τα δεύτερα φωνητικά προσδίδουν μια εικόνα σύγχυσης, που ταιριάζει στο κομμάτι – είναι η φωνή του Donovan, ο οποίος την εποχή εκείνη ηχογραφούσε στο ίδιο studio και δέχθηκε να συμμετάσχει. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει και στην εξαιρετικό solo κιθάρας τόσο στην μέση όσο και στο τέλος της σύνθεσης. Κατά την διάρκεια των ζωντανών εμφανίσεων ο Cooper ακρωτηρίαζε κούκλες την ώρα που ερμήνευε το κομμάτι. Αναμφίβολα ένα από τα καλύτερα κομμάτια του δίσκου.
Unfinished Sweet



Η μεγαλύτερη σε διάρκεια σύνθεση είναι ένα από τα πλέον υποτιμημένα και «ιδιαίτερα» κομμάτια του άλμπουμ. Θεματολογικά το κομμάτι πραγματεύεται μια επίσκεψη στον οδοντίατρο καθώς τα γλυκά προκάλεσαν ζημιά στα δόντια του ήρωα!!! Σήμα κατατεθέν η μονότονη γραμμή του μπάσου στην εισαγωγή και το εξαιρετικό κιθαριστικό riff, που ντύνει ο θεός Alice με την ιδιαίτερη φωνή του. Σχεδόν στην μέση του κομματιού το τραγούδι αποκτά διαφορετικό ρυθμό. Το παραμορφωμένο μπάσο καταλήγει σε ένα ψυχεδελικό ξέσπασμα για να κλείσει επιστρέφοντας στην βασική μελωδία! Κομματάρα!!!
No More Mr. Nice Guy
Μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του Alice! Πιασάρικο riff στις κιθάρες, εξαιρετική ερμηνεία από τον Cooper και ρεφρέν, που κολλάει στο μυαλό με την πρώτη ακρόαση! Οι στίχοι του αναφέρονται στην αντίδραση της οικογένειάς του και των ανθρώπων του περιβάλλοντός του στην περσόνα που υποδυόταν στην σκηνή. Ο Cooper αρνείται να απολογηθεί για τα όσα «φρικτά» παρουσιάζει στην σκηνή καθώς υπάρχουν πολύ χειρότερα πράγματα, που άνθρωποι να κάνουν στην πραγματική ζωή. Must σε όλες τις ζωντανές εμφανίσεις του Alice!
Generation Landslide
Ένα ακόμα καλό κομμάτι του άλμπουμ, αν και άγνωστο στους περισσότερους. Το συγκρότημα καταγγέλλει την υποκρισία και διαφθορά της προηγούμενης γενιάς προβλέποντας τον ξεσηκωμό των νεότερων ανθρώπων, ο οποίος θα φέρει την αλλαγή της υφιστάμενης κατάστασης. Στα συν σίγουρα η «θεατρική» ερμηνεία του Cooper και το ευκολομνημόνευτο ρεφρέν, ενώ σίγουρα προκαλεί εντύπωση η ακουστική κιθάρα και το solo στην φυσαρμόνικα! Το solo στην κιθάρα με το οποίο τελειώνει το κομμάτι αποκαθιστά την τάξη!!!
Sick Things
Μουσικά ίσως η πιο σκοτεινή σύνθεση του άλμπουμ, αν και το στιχουργικό περιεχόμενο είναι μάλλον το αδύναμο σημείο του κομματιού. Η εξαιρετική ενορχήστρωση - ο Erzin έχει κάνει θαύματα - δένει ιδανικά με την ιδιαίτερη ερμηνεία του Cooper. Το καλύτερο μας το κρατούσαν για το τέλος και δεν είναι άλλο από το εξαιρετικό solo του Buxton με το οποίο κλείνει το κομμάτι!  
Mary Ann
Η μπαλάντα του δίσκου, μια αδιάφορη μάλλον σύνθεση με το πιάνο να συνοδεύει την φωνή του Alice. Δεν είναι κακό, αλλά δεν προσφέρει κάτι στο αριστουργηματικό αυτό άλμπουμ.
I Love The Dead
Το κομμάτι πραγματεύεται με αρκετή δόση χιούμορ την νεκροφιλία! Η ενασχόληση με ένα τέτοιο θέμα ακόμα και στην εποχή μας είναι ταμπού – μπορεί κανείς εύκολα να αντιληφθεί τον αντίκτυπο 50 χρόνια πριν! Η μακάβρια εξάλλου θεματολογία δεν επέτρεψε και την έκδοση του κομματιού ως single! Η χαρακτηριστική εισαγωγή με το πιάνο και η «απαγγελία» των στίχων από τον Cooper δίνουν την σκυτάλη στην απόκοσμη κιθάρα! Το riff στην κιθάρα είναι απλό με τον Glen Buxton ωστόσο να παραδίδει μαθήματα στο solo.
Παρά το αποκρουστικό του θέματος, πρόκειται για ένα από τα καλύτερα κομμάτια - ιδανικό για το κλείσιμο ενός μνημειώδους άλμπουμ! Στην περιοδεία που ακολούθησε την κυκλοφορία του άλμπουμ, όταν έπαιζαν το συγκεκριμένο κομμάτι ο Cooper σκηνοθετούσε τον αποκεφαλισμό του ή προσποιούταν ότι κάνει σεξ με ένα πτώμα!


ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ

Το Billion Dollar Babies είναι ένα αριστουργηματικό άλμπουμ, το οποίο αιχμαλωτίζει την μπάντα στο ζενίθ της δημιουργικής της πορείας. Αν και έλειπε το δυνατό κομμάτι, που θα γινόταν hit όπως παλαιότερα τα «I ‘m 18» ή «School's Out», το άλμπουμ συνολικά ήταν ό,τι καλύτερο είχαν κάνει έως τότε. Η θεατρική ερμηνεία του Cooper αντισταθμίζει τις όποιες ποιοτικές αδυναμίες στα φωνητικά, ενώ οι υπόλοιποι μουσικοί αποδίδουν επίσης  εξαιρετικά.
Κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 1973 και παρά τις κακές κριτικές ανέβηκε στην πρώτη θέση των βρετανικών και αμερικάνικων charts, ενώ το συγκρότημα θα βγει αμέσως σε περιοδεία για την προώθηση του άλμπουμ. Κατά την διάρκεια της περιοδείας κυκλοφόρησαν φήμες ότι λόγω δυσλειτουργίας της γκιλοτίνας ο Cooper έχασε την ζωή του. Αντίστοιχα φήμη ήταν και ο ισχυρισμός ότι το μωρό που φωτογραφήθηκε για το εσώφυλλο τυφλώθηκε λόγω του μακιγιάζ στα μάτια του!
Ήταν τέτοιο το σοκ που προκαλούσε το show του Cooper στην συντηρητική βρετανική κοινωνία των 70s ώστε τον Μάιο του 1973 ο βουλευτής Leo Abse θα δηλώσει ενώπιον της Βουλής των Κοινοτήτων ότι ο Cooper ωθεί τους εφήβους στην βρεφοκτονία, τον σαδομαζοχισμό και την νεκροφιλία!!! Ο Abse δεν ήταν μόνος του. Η Mary Whitehouse, επικεφαλής της Εθνικής Ένωσης Θεατών και Ακροατών, προσέφερε ένθερμη υποστήριξη στην εκστρατεία του Abse να απαγορεύσει στον Alice Cooper να επιστρέψει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Όπως ήταν φυσικό η τρομολαγνεία εκτόξευσε τις πωλήσεις του άλμπουμ και την δημοφιλία του γκρουπ!!!
Η περιοδεία για το άλμπουμ ήταν μια από τις μεγαλύτερες στην ιστορία της ροκ με αποτέλεσμα τα μέλη του σχήματος να καταβληθούν σωματικά, αλλά κυρίως πνευματικά. Αμέσως μετά το ξεκίνημα της περιοδείας ο κιθαρίστας Glen Buxton αντιμετώπισε σοβαρό πρόβλημα στο πάγκρεας λόγω του εθισμού του στο αλκοόλ και αναγκάστηκε εσπευσμένα να αποχωρήσει για να αναρρώσει.
Με το πέρας της περιοδείας το συγκρότημα αναγκάστηκε να μπει και πάλι στο studio για να ετοιμάσει το νέο του άλμπουμ. Η συνεισφορά του Buxton ήταν πολύ μικρή λόγω των προβλημάτων υγείας, ενώ και ο Bob Erzin δεν θα βρεθεί πίσω από την κονσόλα της παραγωγής. Ο χρόνος μετρούσε αντίστροφα για το σχήμα καθώς ο Cooper επρόκειτο να ακολουθήσει solo καριέρα.
Παρότι ο Cooper θα κρατήσει το όνομα για τον ίδιο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μέρος της μουσικής, αλλά και του σκηνικού τρόμου που έστηναν σε κάθε show ήταν ιδέες των υπολοίπων μελών του σχήματος.
TRIVIA
•  The Billion Dollar Babies ήταν το όνομα του γκρουπ που σχημάτισαν τα εναπομείναντα μέλη μετά την αποχώρηση του Alice Cooper για να ακολουθήσει solo καριέρα.
•  Ο David Byrne των Talking Heads έχει δηλώσει ότι το άλμπουμ τον ενέπνευσε να γράψει το τραγούδι "Psycho Killer".

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΓΡΑΝΗΣ

28/4/23

Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ ΓΙΑ ΤΟ BILLION DOLLAR BABIES

Το οποισθόφυλλο

Αυτός ο Alice Cooper, έκτισε το μύθο. Τέτοια άλμπουμ σαν αυτό, πρωτοποριακά για τη δεκετία του 70 αλλά και και για το rock, έφερναν στις συναυλίες τους χιλιάδες νέους, όχι μόνο για να ακούσουν τη μουσική αλλά και για να δουν το «φαινόμενο» Alice Cooper. Φαινόμενο που εξακολουθεί να συναρπάζει έως σήμερα. Μόλις είχε ξεκινήσει η αναρρίχηση για την κορυφή, με ένα από τα κλασικότερα άλμπουμ όλων των εποχών.


Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου