PLAZA-SOCRATES: ΟΙ SOCRATES DRANK THE CONIUM ΜΕ ΑΛΛΟ ΗΧΟ ΚΑΙ ΠΊΟ ...80'S

 

Το 1983 η καριέρα των Socrates Drank the Conium (σ.σ. πάντα μου άρεσε να λέω και να γράφω ΟΛΟΚΛΗΡΟ το όνομά τους) είχε τελειώσει. Μόλις πριν 2 χρόνια είχαν κυκλοφορήσει το τελευταίο studio άλμπουμ τους Breakin’ Through (1981 MINOS) που πέρασε απαρατήρητο κι αν ήθελαν να συνεχίσουν την καριέρα τους, έπρεπε να αλλάξουν…ριζικά. Η καινούργια δεκαετία είχε μπει ήδη δυναμικά και η αλλαγή που χρειαζόντουσαν έπρεπε να ήταν σεισμική. Η πρόταση ήλθε από την ελληνική Virgin Records και τον Διευθυντή της,  Γιάννη Πετρίδη όπου τους υπέγραψε αλλά με άλλο όνομα, Plaza! Ότι είχαν κάνει με τους  Socrates Drank the Conium, το είχαν κάνει, η συνέχεια έπρεπε να ήταν διαφορετική. Όμως έπρεπε να βρεθεί κι ένας ανάλογος παραγωγός κι αυτός ήταν ο Vic Coppersmtih-Heaven που είχε κάνει παραγωγή στα 5 πρώτα άλμπουμ των Jam. Διόλου ευκαταφρόνητος! O Vic Coppersmtih τούς άκουσε και άρχισαν τις ηχογραφήσεις, αρχικά στο Sierra (σ.σ. που τότε ήταν το κορυφαίο studio της Ελλάδας) και στα Town House Studios, Jam Studios, PRTκαι Chipping Norton Studios στην Οξφόρδη. Ο Coppersmtih τους πίστεψε και οι John Spathas κιθάρα, Tony George!(σ.σ. ο Αντώνης Τουρκογιώργης….στα αγγλικά) κι ο Nick Antypas στα ντραμς με τη βοήθεια του Louis Bertigmac που παίζει κιθάρα και πλήκτρα σε 2 τραγούδια, ηχογραφούν τα 10 τραγούδια του πρώτους δίσκου τους που τιτλοφορείται….Socrates.  Για το πώς κατέληξαν στο όνομα Plaza έχω διαβάσει διάφορες εκδοχές. Θα σας μεταφέρω αυτή που μου είχε πει ο Αντώνης Τουρκογιώργης (εδώ εφανίζεται ως Tony!) στη συνέντευξη που του είχα πάρει σπίτι του, το χειμώνα του 2008, όπου μου είπε ότι είχαν πάει κινηματογράφο που τότε ήταν χαμηλά στη Λ.Κηφισίας, σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο που είχε και Floka και τον κινηματογράφο τον έλεγαν …Πλάζα.

Αργότερα, διάβασα κι άλλες εκδοχές (σ.σ. σε συνέντευξη του Γιάννη Σπάθα στον Χρήστο Κισατζεκιάν, ο κιθαρίστας λέει ότι ο Coppersmtih ήταν αυτός που επέλεξε το Plaza). Διαλέγετε και παίρνετε! Βαφτίζοντας ή αν προτιμάτε, τιτλοφορώντας το δίσκο Socrates, κράτησαν την σχέση τους με το παρελθόν, με τους Plaza να μην έχουν την παραμικρή ηχητική σχέση με το παρελθόν τους. Φρέσκος ήχος, με τον Coppersmtih να βγάζει σε πρώτο πλάνο την κιθάρα, ο ήχος να μην έχει καμία σχέση με αυτόν που ξέραμε (σ.σ. σαν Socrates Drank the Conium) και να ακούγεται …80’s, τα φωνητικά καλύτερα (σ.σ. ποτέ τα αγγλικά του Αντώνη δεν ήταν το δυνατό σημείο τους, αλλά μας άρεσαν), ο ήχος στρωτός και 2 γερά τραγούδια, τα “Baby I’m leaving” και “Stray Dogs” που ξεχώρισαν αμέσως, ενώ στους στίχους βοήθησε πολύ και ο Gary Osborne που δούλευε και με τον Elton John.Όπως βλέπετε κι από την αφίσα δεξιά, παρ΄ότι είχαν αλλάξει όνομα, επιμέναμε να τους αποκαλούμε Socrates.

Τότε αυτά  τα 2 τραγούδια ακούστηκαν και μετά χάθηκαν σαν να μην υπήρξαν. Τα υπόλοιπα 8 κομμάτια υστερούν συνθετικά και είναι εμφανές ότι καλή η ιδέα για προσαρμογή αλλά στην πράξη δεν τους βγήκε, για αυτό και σπάνια μνημονεύονται, αλλά εξακολουθώ να υποστηρίζω ότι τα “Baby I’m leaving” και “Stray Dogs”  άξιζαν καλύτερης τύχης. Το περίεργο είναι ότι το άλμπουμ δεν έχει επανεκδοθεί σε cd και μόνο 2 τραγούδια του του έχουν μπει σε συλλογή (From Persons to Socrates)! Παραδόξως, σε συλλογές που έχουν μπει τραγούδια τους, αναφέρονται ως Socrates!!! To ““Baby I’m leaving” στις συλλογές Various top 84 και Greeks do it better vol1, του περιοδικού Discomoda, ενώ στη συλλογή των….Socrates 14 Μεγάλα Τραγούδια, συμμετέχουν με τα τραγούδια Stray Dogs, Baby I’m leaving και Love like Dynamite, πάντα σαν Socrates!

Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΟΠ-ΡΟΚ

Ο Νίκος Κοντογούρης έγραψε την κριτική του δίσκου στο περιοδικό Ποπ-Ροκ (τευχ. 73, Μάρτιος 1874) όπου επιλέγω να σας μεταφέρω τα σημαντικότερα σημεία.....Ευτυχώς που οι Socrates (ας υιοθετήσω το παλιό όνομα) αντελήφθησαν γρήγορα το αγγλικό πνεύμα και φρόντισαν να παίξουν το παιχνίδι των Βρετανών...Πρώτα απ΄όλα διαφωνών μ΄όλους αυτούς που προσπάθησαν να με πείσουν πως οι Socrates αλλάξαν στυλ..Περισσότγερο συγκρατημένοι οι τρεις καλλιτέχνες, δεν επιτρέπουν στους ευατούς τους να ξεσπάσουν σε μακρόσυρτα σόλο, παίζουν συγκρατημένα, αποφεύγοντας να επιβάλλει ο καθεένασς το δυναμισμό τουκαι το ταλέντο του....Αυτό που προσέσει ο ακροατής το άλμπουμ από το πρώτο κιόλας άκουσμα είναι το περίφημο δέσιμο των μουσικών μεταξύ τους και ο άψογος μοναδικός για τα ελληνικά δεδομένα ήχος....

TRIVIA  

Φωνητικά κάνει η Kiki Dee που το1976 είχε ένα Νο1 στην Μ.Βρετανία με το "Don't Go Breaking My Heart", ντουέτο με τον Elton John! Επίσης φωνητικά κάνει η Carol Kenyan (Heaven 17), δεύτερη κιθάρα παίζει ο Louis Barrtimac (Telephone), πνευστά ο Gary Barnacle (Positive Noise) κ.α. 



ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

30/8/23
 

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου