ROCK INCIDENT 242 : Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ STEELY DAN ΜΕ ΤΟΝ WAYNE SHORTER


 Η πορεία των Steely Dan χαρακτηρίζεται από τη διαρκή εξέλιξη του ήχου τους. Από την εποχή της γνωριμίας  των Donald Fagen και Walter Becker στο κολλέγιο και τα πρώτα χρόνια των Steely Dan τότε που προσέγγιζαν περισσότερο το soft rock, μέχρι την εποχή που μπήκαν στο studio για να ηχογραφήσουν το αριστουργηματικό Aja  είχαν μεταμορφωθεί στη rock εκδοχή μιας jazz μπάντας (ή στη jazz εκδοχή ενός rock συγκροτήματος). Για τον σκοπό αυτό απομακρύνθηκαν τα περισσότερα μέλη από την αρχική σύνθεση του γκρουπ για να αντικατασταθούν από τους καλύτερους διαθέσιμους session μουσικούς. Πλέον είχαν το μουσικό υπόβαθρο για να προσεγγίσουν σπουδαίους jazz μουσικούς όπως ο Plas Johnson και ο Larry Carlton, που είχαν συνεργαστεί σε άλμπουμς όπως τα Pretzel Logic και Katy Lied. Από τη στιγμή που το Aja έμελλε να είναι το αποκορύφωμα της συγχώνευσης rock και jazz θα έπρεπε ο σαξοφωνίστας που θα συμμετείχε στο ομότιτλο κομμάτι να είναι κορυφαίος, οπότε το πρώτο όνομα που μπορούσε να σκεφτεί κανείς ήταν ο Wayne Shorter.

Ο Shorter είχε ήδη καταξιωθεί ως ένας από τους κορυφαίους jazz μουσικούς και συνθέτες, έχοντας παίξει δίπλα στον Miles Davis και όντας ιδρυτικό μέλος των σπουδαίων Weather Report. Την προσπάθεια για την προσέγγισή του αρχικά αναλαμβάνει ο Steve Diener, πρόεδρος της ABC Records, της δισκογραφικής των Steely Dan. Η απάντηση του Shorter είναι αρνητική, καθώς αγνοούσε το συγκρότημα και θεωρούσε ότι ήταν μια κοινότυπη rock μπάντα. Τότε αναλαμβάνει δράση ο παραγωγός του άλμπουμ Gary Katz, που χωρίς να χάσει χρόνο επισκέπτεται τον Dick LaPalm, ιδιοκτήτη του στούντιο Village Recorder που ήταν ένα από τα αρκετά μέρη στα οποία ηχογραφούσαν οι Steely Dan. O LaPalm είναι στενός φίλος του Shorter και έχουν συνεργαστεί πολλές φορές, οπότε ακούγοντας τον Katz δέχεται να βοηθήσει. Λίγο αργότερα τηλεφωνεί στον Shorter και τον ρωτά αν είναι διαθέσιμος να περάσει από το studio για ένα overdub. Όταν εκείνος ρωτά να μάθει τους συνεργάτες, ο LaPalm του απαντά: «Δεν θυμάμαι. Αλλά θα αγαπήσεις τη μουσική τους». Το ραντεβού κλείνεται για την επόμενη Παρασκευή στη 1μ.μ. και ο LaPalm υποδέχεται τον Shorter, που ζητά να πάει στο studio C για να προετοιμαστεί. Η ηχογράφηση είναι προγραμματισμένη να γίνει στο studio A, όπου ήδη περιμένουν οι υπόλοιποι.


Ο Becker και ο Fagen έχουν φροντίσει να είναι ντυμένοι έτσι ώστε να εντυπωσιάσουν τον Shorter. Ο Fagen  φορά ένα λαμέ ριγέ πουκάμισο -λευκό με μπλε ρίγες- αρκετά διαφορετικό σε σύγκριση με τα μπλουζάκια που φορούσε συνήθως στο στούντιο. Ο LaPalm κάνει τις συστάσεις και ο Shorter ακούει τη μουσική που έχουν γράψει για το Aja οι Fagen-Becker. Πραγματικά εντυπωσιάζεται και ηχογραφεί 5-6 σόλο, μέσα σε 35 λεπτά. Οι υπόλοιποι κάθονται τριγύρω και κοιτούν εκστασιασμένοι. Αφού έφυγε, ο Donald και ο Walter ενώνουν τα έξι περάσματα και το αποτέλεσμα ακούγεται στο άλμπουμ Aja, που θεωρείται ένα από τα κορυφαία στην ιστορία του rock. Από την άλλη πλευρά η συνεργασία του με τους Steely Dan βοήθησε τον Shorter να αναθεωρήσει κάποιες απόψεις για τη rock, με αποτέλεσμα τα επόμενα χρόνια να συνεργαστεί με ονόματα όπως οι Joni Mitchell, Don Henley, Rolling Stones κ.α.
ΘΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ

1/4/23

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου