ΗΧΩ FM. ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΑΣΤΑΝ ΑΚΡΟAΤΕΣ ΤΟΥ ΚΑΛΥTΕΡΟΥ ΣΤΑΘΜΟY ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ;

Το άρθρο που ακολουθεί απευθύνεται σε αναγνώστες που τις δεκαετίες των 80 και 90, άκουγαν ραδιόφωνο. Αναγνώστες που τότε έμεναν στην περιοχή της Αττικής και τους άρεσε η rock μουσική.
Θα διαβάσετε για ερασιτεχνικούς σταθμούς, ρομαντικές καταστάσεις σε μεγάλο υπόγειο στο Βύρωνα, καλό ραδιόφωνο, καλούς παραγωγούς, θα θυμηθείτε την έκφραση «η μάνα του λόχου», θα διαβάσετε για αγοροπωλησίες σταθμών κι ίσως θυμηθείτε πως γινόταν το κανονικό ραδιόφωνο. Η ιστορία του ΗΧΩ Fm που μετεξελίχθηκε σε Jazz Fm αρχίζει.
Ο χρόνος ξεκινά κάπου το 1985 όταν σε όλη την Ελλάδα ξεπετάγονται ερασιτεχνικοί σταθμοί στα FM. Έως τότε, η μπάντα στην οποία έπαιζαν ήταν τα AM όπου  παρέμειναν οι «λαϊκοί» σταθμοί, ενώ όσοι έπαιζαν «ξένα» μετακόμισαν στα FM που παράλληλα έκαναν εξάσκηση της δουλειάς τους αφού οι περισσότεροι ήταν ηλεκτρονικοί.
Ένας από τους καλύτερους και σοβαρότερους σταθμούς ήταν το Star Radio του Αλέξη (ποτέ δεν έμαθα το επίθετό του) που εξέπεμπε από την περιοχή των Θρακομακεδόνων. Η περιοχή τότε δεν ήταν τόσο κτισμένη όσο σήμερα και δεν είχαν χαραχτεί οι δρόμοι, με αποτέλεσμα όταν πήγαινα το βράδυ της Τρίτης για εκπομπή, να περνώ με το αυτοκίνητό μέσα από τις αυλές των σπιτιών με τις κότες και τους να κάνουν βόλτες. Όμως νομίζω ένα από τα πιο αστεία και χαρακτηριστικά στιγμιότυπα είναι αυτό που μου περιέγραψε ο Ιλάν (θα διαβάσετε πιο κάτω ποιός είναι ο ο Ιλάν  όταν πηγαίνοντας για εκπομπή, τον πιάνει καταρρακτώδης βροχή και ταυτόχρονα λάστιχο! Για καλή του τύχη, μαζί του είχε τον καλεσμένο της εκπομπής του Νίκο Κιλλίνη, μέλος του συγκροτήματος Εναλλάξ, ο οποίος δούλευε σε βουλκανιζατέρ!!!
Οι Θρακομακεδόνες, στους πρόποδες της Πάρνηθας, είναι σε αρκετό ύψος σε σχέση με το Λεκανοπέδιο με αποτέλεσμα το σήμα που έστελνε ο σταθμός ήταν καλό και δυνατό κι ακουγόταν σχεδόν σε όλο το λεκανοπέδιο. Τα μηχανήματα, ένα πικ απ, ενισχυτής, κασετόφωνο και πομπός ήταν αρχικά στο δωμάτιό του αλλά σταδιακά με την επιτυχία του σταθμού μεταφέρθηκαν στο πλυσταριό όπου μεταμορφώθηκε σ’ ένα καλό κι άνετο studio.
Πως τα ξέρω όλα αυτά; Ο γράφων δούλευε τότε στη CBS κι ο Αλέξης ερχόταν να πάρει δίσκους promo για να τους παρουσιάζει από το Star Radio. Να σημειώσω ότι τότε οι ερασιτεχνικοί σταθμοί κυνηγιόντουσαν –αδικαιολόγητα – από την αστυνομία γι αυτό κι εξέπεμπαν μετά τις 23.00. Όμως έπαιζαν τα καινούργια αλλά και τα παλιά rock και pop dance τραγούδια της εποχής κι είχαν μεγάλη ακροαματικότητα, καθώς η ΕΡΤ αγνοούσε τότε επιδεικτικά αυτά τα είδη μουσικής. Δεν είναι καθόλου υπερβολικό να γράψω ότι πολλά τραγούδια έγιναν επιτυχίες από τους ερασιτέχνες. Τότε άρχισε κι ενασχόλησή μου με το ραδιόφωνο καθώς ξεκίνησα εκπομπές από το ερασιτεχνικό ραδιόφωνο, χωρίς να είμαι ερασιτέχνης. Κάθε Τρίτη 23.00 με 01.00 με πολλά τηλέφωνα και πολύ περισσότερο hard rock και metal. Η σταθερότητα του προγράμματος και η ποιότητα εκπομπής του Star Radio άρχισε να φέρνει κι άλλους παραγωγούς και νιώθοντας μια χαλάρωση εκ μέρους της αστυνομίας (όπου δεχόμαστε πολλά τηλέφωνα από αστυνόμους που έκαναν υπηρεσία και ζητάγαν αφιερώσεις) οι ώρες έγιναν περισσότερες κι οι παραγωγοί περισσότεροι.
Με τον Eric Admas (Manowar) τ ομεσημέρι πριν δώσουν την πρώτη συναυλία τους στην Ελλάδα.
Σε μια στιγμή ήλθε η σύγκρουση και δυο ομάδες παραγωγών αποχωρούν σχηματίζοντας τον ΗΧΩ Fm με studio το υπόγειο της πολυκατοικίας στην οδό Αγ. Σοφίας 107, στο Βύρωνα.
Ο γράφων παρέμεινε στο Star Radio, και λίγο αργότερα βρέθηκε στο Κανάλι 1 του Πειραιά και μετά στον Antenna Fm. 
Ο ραδιοφωνικός χάρτης έχει αλλάξει άρδην με την αρχικά εμφάνιση των δημοτικών σταθμών στην Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη και λίγο αργότερα των ιδιωτικών. Ο Star Radio συνεχίζει να εκπέμπει, προσπαθεί για άδεια και τελικά κλείνει αφήνοντας πίσω του μεγάλη ιστορία και τον νεαρό ΗΧΩ Fm, ο οποίος αρχικά εξέπεμψε παράνομα στους 104 Mhz και από το 1989 με την κερδισμένη με το σπαθί του άδεια στους 102,4 των Fm, απέναντι και σε πείσμα των deluxe μεγαθήριων σταθμών των εργολάβων και των εφοπλιστών. Αρχικά με μικρή κεραία και μετά με ιστό που ανέβηκε με γερανό στην ταράτσα της πολυκατοικίας.
Μία άδεια που αποκτήθηκε με αγωνία καθώς όπως διαβάσατε προηγήθηκαν οι Antenna Fm, Top FM αλλά κι αρκετοί άλλοι από τη Θεσσαλονίκη.  Η πολυπόθητη άδεια δόθηκε στις 16 Ιουλίου 1989!
ΤΟ ΥΠΟΓΕΙΟ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ 107
Το 1991 ο Antenna Fm αλλάζει σταδιακά το πρόγραμμά του, που ήταν χωρισμένο σε ελληνικό και ξένο με λίγη ειδησεογραφία και μειώνει τους παραγωγούς του ξένου προσθέτοντας περισσότερο ειδησεογραφία. Αν και δεν ήμουν κι ο πλέον αρεστός λόγω του ύφους της  μουσικής που έπαιζα, δεν έφυγα από τους πρώτους, αλλά τελικά…έφυγα. Το δίωρο μου με τίτλο Rock Tracks, κατέληξε στους 102,4 του ΗΧΩ Fm κάθε Σάββατο και Κυριακή.  Δεν θα ήθελα να μιλήσω για την επιτυχία εκείνου του δίωρου, μια επιτυχία που είχαν όλες οι εκπομπές του σταθμού. Άλλες εποχές, άλλοι ακροατές, συνειδητοποιημένοι, διψασμένοι για rock, ήξεραν τι άκουγαν, διόρθωναν(!) τον παραγωγό και το τηλέφωνο να χτυπά ασταμάτητα. Φυσικά στον ΗΧΩ δεν υπήρχε η πολυτέλεια του τηλεφωνικού κέντρου, αλλά υπήρχαν οι φίλοι οι οποίοι ερχόντουσαν κάθε Σ/Κ για παρέα και πολύτιμη βοήθεια.  Το τηλέφωνο μου τα θύμισε ο Ιλάν, 76.57.700, χωρίς βέβαια το 210 μπροστά!
Το υπόγειο ανήκε στην πολυκατοικία της οδού Αγ. Σοφίας 109 κι ήταν νοικιασμένο από την πεθερά του Πέτρου Λειβαδίτη, εκ των ιδιοκτητών του ΗΧΩ Fm. Ιδιοκτήτες που ήταν πολλοί, 15 τον αριθμό, με κεφάλαιο 100.000 δρχ ο καθένας. Με την πάροδο του χρόνου σταμάτησαν να κάνουν εκπομπές, αφού τακτοποιόντουσαν επαγγελματικά και δεν είχαν χρόνο.
Η χρήση του υπογείου, ανήκε εξ ολοκλήρου στον ΗΧΩ Fm που είχε ένα μικρό studio με αυγουλιέρες στους τοίχους κι ένα μικρότερο post production. Όλος ο υπόλοιπος χώρος ήταν άδειος, γύρω στα 250τ.μ. Η πολυτέλεια κι η τεχνολογία του Antenna ήταν πολύ μακριά, αλλά η επαφή με τον κόσμο ήταν η ίδια. Ο κόσμος δίψαγε για μουσική, δίψαγε για μουσικές γνώσεις, είχε δεμένη τη μουσική με τη ζωή του και τις δραστηριότητές του. Τη νύχτα, που θεωρητικά οι ακροαματικότητες πέφτουν, οι ακροατές του ΗΧΩ γινόντουσαν ακόμα πιο «ζεστοί». Κι ενώ σε όλους τους σταθμούς υπήρχαν ηχολήπτες στον ΗΧΩ, δεν υπήρχε αυτή η άνεση. Οι παραγωγοί τα έκαναν όλα. Μιλώντας πρόσφατα με τον Ιλάν, θυμήθηκα πως το πρόγραμμα έβγαινε στον αέρα τη νύχτα όταν δεν υπήρχε παραγωγός ή όταν κάποιος παραγωγός δεν ερχόταν (πράγμα σπάνιο αφού είμασταν όλοι «άρρωστοι») από ένα μεγάλο κασετόφωνο με δύο 120άρες κασέτες που η μια έπαιζε μετά την άλλη καλύπτοντας το κενό. Εξ άλλου παραγωγός υπήρχε έως τις 02.00 κι ο πρώτος ερχόταν στις 07.00 το πρωί! Τότε δεν υπήρχε ακόμα η ψηφιακή τεχνολογία, cd, Mini disc και computers και στους ιδιωτικούς, δημοτικούς σταθμούς και στην ΕΡΤ τα τραγούδια έβαζε ο ηχολήπτης μετά από εντολή του διευθυντού ροής που τα είχε επιλέξει.
Ιλάν Σολομών
Μια λίστα από παραγωγούς του ΗΧΩ Fm που έπαιξαν σε όλη τη διάρκεια ζωής του σταθμού είναι η παρακάτω:
Μανώλης Κιλλισμανής (με την εκπομπή «Γλυκειά Συμμορία»), Κωνσταντίνος Ζαχόπουλος (με την εκπομπή «Τρελό Θηριοτροφείο») , Αντώνης Λεκόπουλος, Ήζι Κουτιέλ, Θόδωρος Αντωνίου (Ακάλεστος),  Γιάννης Γαλάνης- (Παναγιωτάκης), Άλκης Στεφάνου, Πέτρος Λειβαδίτης, Ανδρέας Στριλιγκάς Iznoggod,  Τάσος Καρατζής, Χάρης Καραολίδης (με την εκπομπή «Μεταλλικές ριπές»), Χρήστος Ξανθάκης,  Αντώνης Πανούτσος (με την εκπομπή  «Δέκα δίσκοι και whisky»), Αντιγόνη Πάντα- Χαρβά,  Χάρης Λέων και Παντελής Δημητρίου (με την εκπομπή «Κύματα Πανικού»), Άννα Αναστασίου, Δημήτρης Στρουσόπουλος (με την εκπομπή “Rock Siesta”), Δημοσθένης Μπούρας, (x) Ρωμανός, Γ.Χατζής -Ξενάκης, ο «black boy» Κώστας Γεωργίου που έφυγε πρόωρα από τη ζωή, Δημήτρης Κοντογιάννης, Μάνος  Θηρέος, Γιώργος Ζερβός, Κατερίνα Πανούτσου, «θείος» Πέτρος Μουζενίδης, Anna Smith, Δημήτρης Φαρμάκης (''Γλυκός''!), η Katerina Sarikaki, ο Κώστας Πολίτης, Πάνος Χαρίτος (ναι, ο newscaster της ΕΡΤ),  Γιώργος Φλωράκης, Γιάννης Ζώης, Γιάννης Ιωάννου, Αλέξανδρος  Μολφέσης, Δημήτρης Παπανότας (ναι, αυτός!), Πάρις Γκαγκαδέλης,  Γιάννης Κονταρίνης, Κοσμάς Δεβελέγκας, Σπύρος Σεραφείμ, Στέλιος Γκίβας, Νίκος Βαγιάνης, ο Παναγιώτης Φουρκιώτης, ''Βαρώνος Ροκχάουζεν'' (Παπαδημητρίου), Στράτος Τσιχλάκης, Χρήστος Τσεμπέρης, Νίκος Γκοτόβος, Δανάη Βλάχου,  Σπύρος Κατσιγιάννης (''Ασκήσεις Ύφους''),  Βασίλης Πελέκης,  Τάσος Μενεμενόγλου,  Παναγιώτης Νικολάου,  Κωνσταντίνος Κοντογιάννης,  Θανάσης Παπακώστας,  Στέλιος Αδαμόπουλος, Ντίνος Αναγνωστάκης, Βάσος Χάριμαν, Έλενα Σμιθ,  Jean Marc X,  Νέστωρ Μανές, Εβίτα ''Eddie Speedbrake'', Μιχάλης Πανταζής, Κώστας Γεωργίου (Τριγάζης) που έφυγε τόσο νωρίς, Ιλάν Σολομών (με τις «Σοκολατένιες Νότες», τη Jazz και Blues εκπομπή του σταθμού) και πολλοί άλλοι που δεν θυμάμαι.  
Με τον μεγάλο Ian Gillan στο studio του ΗΧΩ

"Η ΜΑΝΑ ΤΟΥ ΛΟΧΟΥ"
Αυτή η παλιά έκφραση, που έχει εκλείψει πλέον, ήταν ταυτόσημη με τον Ιλάν, ενός εκ των 15 ιδιοκτητών. Μέλος των Machine Band (συγκρότημα με μηχανικούς του Πολυτεχνείου), manager των Socrates για ένα διάστημα το 1973 (την εποχή που μόλις είχε πρωτοπάει ο Τρανταλίδης), διοργανωτής των πολυθεματικών φεστιβάλ του Ρήγα Φεραίου, έμπορος, παραγωγός του Τρίτου προγράμματος και «μάνα του Λόχου» του ΗΧΩ Fm.
Αν δεν υπήρχε ο Ιλάν ο ΗΧΩ θα είχε κλείσει πολύ νωρίς. Γιατί καλοί οι παραγωγοί, αλλά κάποιος πρέπει να φροντίζει το σταθμό. Ο περί ου ο λόγος παραγωγός μετακόμισε από τα Πατήσια στο Βύρωνα για να βρίσκεται κοντά  στο σταθμό και να τον κρατάει ζωντανό. Κι όταν λέμε ότι ένας σταθμός είναι ζωντανός, το εννοούμε όχι μόνο από τεχνικής άποψης αλλά και καθημερινής πρακτικής (καθαριότητα, φροντίδα κλπ). 

ΑΠΟ ΗΧΩ FM ΓΙΝΕΤΑΙ ROCK ON ΚΑΙ ΜΕΤΑ JAZZ FM
Προς τα τέλη του 1991, ο ΗΧΩFm πραγματοποιεί μια αλλαγή στη δομή του προγράμματός του μετονομαζόμενος σε Rock On με τη φροντίδα του γράφοντος. Το εγχείρημα  δεν κράτησε πάνω από ένα χρόνο, αφού οι περισσότεροι ιδιοκτήτες είχαν αδιαφορήσει κι οι εναπομείναντες αποφάσισαν να μετατρέψουν το αρχικό νυχτερινό δίωρο του jazz fm σε 24ωρο.Το καλοκαίρι του 1993 ο 24ωρος Jazz Fm εκπέμπει υπό την διεύθυνση του Κώστα Γιαννουλόπουλου. Εδώ μπορείτε να ακούσετε την μια εκπομπή εκπομπή του Jazz FM.
Στις 26 Ιουλίου 1996 ο Πέτρος Κωστόπουλος αγοράζει τη συχνότητα και τη μετατρέπει σε Nitro Fm στους 102.5.
Το υπέροχο ταξίδι του ΗΧΩ Fm, κράτησε λίγο. Τόσο λίγο, που έμεινε χαραγμένο στη μνήμη των χιλιάδων ακροατών του, τόσο σαν συνέπεια όσο και σαν σοβαρότητα. Γι αυτό κι ο γράφων όταν ξεκίνησε την υπέροχη περιπέτεια του διαδικτυακού ραδιοφώνου rockmachine.gr, στο μυαλό μου είχε εκείνο τον τρόπο λειτουργίας.  Τόσα χρόνια μετά, οι δικές μου μνήμες από το υπέροχο υπόγειο της οδού Αγ. Σοφίας παραμένουν ζωντανές. Το ίδιο ζωντανές με τις μνήμες τόσων ανθρώπων που 21 χρόνια μετά όταν με συναντούν μου υπενθυμίζουν ατάκες από την εκπομπή ή μου δείχνουν τις κασέτες από τις εκπομπές μου. Κι όλα αυτά με κάνουν να στενοχωριέμαι, γιατί το σημερινό ραδιόφωνο δεν έχει καμία απολύτως σχέση με το τότε ραδιόφωνο  και το χειρότερο όλων, αυτή η άποψη έχει περάσει και στο DNA των ακροατών που το ανέχονται.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
Share on Google Plus
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ BLOGGER
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ FACEBOOK

4 σχόλια:

  1. το star radio ηταν ο καλυτερος ερασιτεχνικος σταθμος , καμια σχεση ομως με rock κυριως ποπ ηταν ,τουλαχιστον την πρωτη του περιοδο , καποτε ειχε κανει και ενα παρτυ σε ενα 'κλαμπ ' του Ν.Ηρακλειου αν θυμαται κανεις

    το καλλιτεχνικο επωνυμο που εδινε ο Αλεξης ηταν 'Βενετης ΄ αν θυμαμαι καλα
    αλλα προφανως ηταν μονο καλλιτεχνικο και οχι το πραγματικο

    θα ηταν πολυ ενδιαφερον να βρισκαμε καποτε εκεινους τους πρωτους ραδιοπειρατες , τους οργανομενους καπως εννοω , οπως ο star radio .Δεν ειναι τυχαιο που σχεδον κανεις απο εκεινους δεν ακολουθησαν την ιδια 'καριερα ' μετα . Τουλαχιστον απο τους πρωτοπορους ραδιοπειρατες που θυμαμαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. το Star radio για μενα, ειχε 3 φουρνιες παραγωγων.Η πρωτη φουρνια, η εντελως ερασιτεχνικη ηταν τις χρονιες 1985-1987.Με Βασιλη, Anna Smith ,Αλεξη Βενετη και Κωστα (να με συγχωρουν δεν θυμαμαι πια επιθετα).Η δευτερη φουρνια ηρθε μετα απο casting παραγωγων, ο Αλεξης ζητουσε κασετες (!!) με φωνες παραγωγων το 1987.Αναμεσα τους ο Γιαννης Γαλανης (Παναγιωτακης), Αλκης Στεφανου, Δημητρης Στρουσοπουλος (σαν Ντινος Αναγνωστακης), Μιχαλης Πανταζης, Γιωργος Ξενακης, Ορεστης και καποιοι ακομα 2 η 3 ,οχι παραπανω.Η τριτη φουρνια του Star Radio ηταν με τον Αλ. Ριχαρδο και καποιους αλλους που δεν θυμαμαι αλλα ολοι οι προηγουμενοι ειχαν φτιαξει και ειχαν παει στον ΗΧΩ FM.
      Δημητρης Στρουσοπουλος (τοτε Ντινος Αναγνωστακης λογω αστυνομιας)

      Διαγραφή
    2. Το ξεκινημα του ΗΧΩ ηταν καθαρα TOP40 και hits.Αλλα υπηρχε μεγαλος πολεμος τοτε ακομα και αναμεσα στους ιδιους τους παραγωγους ποιος θα παιξει πρωτος την επομενη επιτυχια-τραγουδι.Μια αρρωστεια που ακομα και σε προσφατες μου εκπομπες σε Rockmahine.gr και ΕΡΤOPEN με ακολουθουσε.Ο ΗΧΩ εμεινε ποπ μεχρι αρχες 1991 που ανελαβε ο Αλεξανδρος Ριχαρδος διευθυντης προγραμματος και σημειωτεων εδιωξε πολυ κοσμο τοτε απο τον ΗΧΩ και απεκτησε πολλους εχθρους.Ο σταθμος εγινε ROCK ON 104,5 και μου ειχε προσφερει την πιο συγκινιτικη μου στιγμη αλλα και πιο δυνατη τοτε.Ο Αλεξανδρος σαν υπευθυνος ξενου ρεπερτοριου στην BMG μου εδωσε προσωπικα τοτε να παιξω απο την εκπομπη που ειχα σε καθημερινη βαση την Rock Siesta (μεσημερια 3-5) σε πρωτη μεταδοση για την Ελλαδα,ισως και για Ευρωπη τοτε τα Use Your Illusion I και ΙΙ των Guns & Roses μαζι με μια αποκλειστικη συνεντευξη του group σε κασετα οπου μου βγηκε ο κ.... να απομαγνητοφωνισω και ακομα ενα μαυρο τζιν μπουφαν με το logo του group, το οποιο εχω ακομα καπου κρυμμενο στη ντουλαπα μου.Αλεξανδρε πραγματικα σε ευχαριστω για την εμπειρια εκεινη και για την επιλογη σου να διαλεξεις την Rock Siesta τοτε.
      Δημητρης Στρουσοπουλος

      Διαγραφή
  2. εκεινα τα πρωτα χρονια των πρωιμων ραδιοφωνικων σταθμων ηταν για μενα οι καλυτερες εποχες του ραδιοφωνου απο αυθεντικους χομπιστες αρκετοι απο τους οποιους ηταν και καλοι γνωστες της μουσικης .Οχι γνωστες εγκυκλοπαιδιστες-ιστορικοι που αν τους βαλεις κατι δεν ξερουν να το καταταξουν ουτε σε μουσικο ειδος .Ουτε τους 'διαπλεκομενους' που επειδη εχουν εμπλακει σε ενα χωρο καποτε αναγκαζονται να δινουν το παρων σε συναυλιες αλλα την βγαζουν 'απεξω ' σε φουαγιε και πεζοδρομια επειδη εχουν παψει προ πολλου να μπορουν να ακουσουν το ειδος που υποτιθεται ειναι 'ειδημονες ' ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

contact form

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *