DEF LEPPARD – PHOTOGRAPH: "ΚΑΝΕ ΕΝΑ ΣΟΛΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΜΕΛΩΔΙΚΟ"

Αν το 1982 ήταν η χρονιά που άρχισα ν’ ακούω φανατικά Heavy metal, το 1983 ήταν η χρονιά που «ανακάλυψα» τα συγκροτήματα του NWOBHM. Συγκροτήματα όπως οι Iron Maiden, οι Saxon, οι Diamond Head ανανέωσαν το συγκεκριμένο μουσικό είδος και (καθώς τα περισσότερα μέλη τους ήταν περίπου είκοσι ετών) ταυτίστηκαν με τα «θέλω» των εφήβων στις αρχές των 80s. Από τους πλέον δημοφιλείς εκπροσώπους του NWOBHM ήταν οι Def Leppard, το συγκρότημα που ξεκίνησε από το Sheffield  και κατάφερε μέσα σε λίγα χρόνια να φτάσει στην κορυφή, με πωλήσεις πολλών εκατομμυρίων παγκοσμίως. Η πόρτα της επιτυχίας για τους Def Leppard άνοιξε διάπλατα με το άλμπουμ Pyromania και ειδικά με το single Photograph, το κομμάτι με το οποίο τούς γνώρισα και παραμένει το αγαπημένο μου ανάμεσα στα δεκάδες σπουδαία τραγούδια που μας έχουν χαρίσει.
Η ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ

Με την κυκλοφορία, τον Ιανουάριο του 1983, του τρίτου τους άλμπουμ Pyromania, οι Def Leppard αξιοποιούν την ορμή τους και εκτοξεύονται στη στρατόσφαιρα. Είναι το δεύτερο συνεχόμενο άλμπουμ (μετά το High ‘n dry) των Def Leppard σε παραγωγή του Robert John "Mutt" Lange, ο οποίος «μαλακώνει» τον ήχο τους με την προσθήκη pop hooks (με πολύτιμη βοήθεια από τον Thomas Dolby) και με τη σχολαστικά πολυεπίπεδη παραγωγή του. Το γεγονός που σημαδεύει την ηχογράφηση του άλμπουμ είναι η απόλυση του κιθαρίστα Pete Willis, που δεν μπορούσε να ξεπεράσει τα προβλήματα με το αλκοόλ,  και η αντικατάστασή του από τον Phil Collen. Ο Collen, που το κιθαριστικό του στυλ ήταν αρκετά γρήγορο και δυνατό, «πέφτει στα βαθιά» καθώς ακούει τον Lange να του ζητά να γράψει αμέσως ένα εντελώς διαφορετικό σόλο. «Κάνε ένα σόλο που να είναι πραγματικά μελωδικό. Μην μπερδέψεις το τραγούδι» τον συμβουλεύει ο Lange, καθώς ένα μελωδικό σόλο έλειπε για να πάρει την τελική του μορφή ένα κομμάτι που χρόνια τώρα προσπαθούσαν να ολοκληρώσουν οι Def Leppard. Φυσικά η κουβέντα γίνεται για το "Photograph" το οποίο «δούλευαν» από το 1981. Ο τραγουδιστής Joe Elliott, ο κιθαρίστας Steve Clark, ο μπασίστας Rick Savage και ο Willis προσπαθούσαν από τότε να περιορίσουν το παραπλανητικά απλό lead riff και το υπερβολικά μεγάλο ρεφρέν που είχε το τραγούδι στην αρχική του μορφή. Μετά από πολλές συνεχόμενες δοκιμές χωρίς αποτέλεσμα, όλα αλλάζουν μια μέρα που τα μέλη του γκρουπ βρίσκονται σε ένα δωμάτιο και παρακολουθούν αγώνα κρίκετ. Ο Elliot βαριέται αφόρητα και περισσότερο έχει τον νου του στο riff του κομματιού, που ακούν παράλληλα με το ματς. Οι Mutt, Rick, Steve και Pete, προσπαθούν να βρουν κάτι για να το κάνουν να λειτουργήσει. Κάποια στιγμή, ακούγοντας για πολλοστή φορά την εισαγωγή, ο Steve λέει: «Δεν ξέρω. Το βλέπουμε με λάθος τρόπο. Έχω κάτι που μπορεί να λειτουργήσει [στο] ίδιο κλειδί». Επιτέλους η άκρη έχει βρεθεί!
Οι στίχοι του «Photograph» είναι εν μέρει εμπνευσμένοι από το διαμέρισμα του Elliott στο Isleworth του Λονδίνου, το οποίο είχε μια τρύπα στον τοίχο του μπάνιου που έμοιαζε με εκείνη στο «Shawshank Redemption» και την οποία είχε καλύψει με μια αφίσα της Marilyn Monroe. «Συνήθιζα να βλέπω αυτό το πράγμα σε καθημερινή βάση - αυτή την όμορφη γυναίκα - και χρησιμοποίησα αυτή την εικόνα, που σε παραπέμπει στο "πεθαίνω νέος, μένω όμορφος"», εξηγεί ο Elliott. Το τραγούδι είναι για έναν άνδρα που έχει εμμονή με μια γυναίκα που βλέπει σε φωτογραφίες ή περιοδικά. Θα ήθελε να είναι μαζί της, αλλά το μόνο που έχει είναι μια φωτογραφία. Νιώθει σαν να τον κρατάει και δεν μπορεί να σταματήσει να τη σκέφτεται. Παρ 'όλα αυτά, δεν θέλει απλώς μια φωτογραφία, θέλει να είναι μαζί της στην πραγματική ζωή. Ο Mutt Lange που πάντα ήθελε να έχει ζωτική συμβολή στα τραγούδια, πρόσθεσε τον στίχο: “All I’ve got is a photograph”. Ενώ το συγκρότημα κατά τη διάρκεια συναυλιών αφιέρωσε μερικές φορές το τραγούδι στη Marilyn Monroe, δεν υπάρχει κάποια σαφής αναφορά που να τη συνδέει άμεσα με τους στίχους τού κομματιού. Τα χορωδιακά « …whoa» που ακούγονται μερικές φορές είναι εμπνευσμένα από ένα τραγούδι των Mott the Hoople του 1973 που ονομάζεται "The Golden Age of Rock 'n' Roll" (αποτελεί κοινό μυστικό πως ο Joe Elliott είναι οπαδός των Mott).


ΤΟ VIDEO CLIP
Το μουσικό βίντεο σκηνοθετήθηκε από τον David Mallet και γυρίστηκε στις 2 Δεκεμβρίου 1982 (22α γενέθλια τού μπασίστα Rick Savage), στο Battersea του Λονδίνου. Στο βίντεο τού Photograph βλέπουμε για πρώτη φορά τους Def Leppard με κιθαρίστα τον Phil Collen. Υπάρχουν δύο ελαφρώς διαφορετικές εκδόσεις του μουσικού βίντεο. Η μη λογοκριμένη έκδοση δείχνει μια σκηνή με μαχαίρι στην αρχή και η λογοκριμένη έκδοση του βίντεο, είναι σχεδόν η ίδια, εκτός από τη σκηνή με το μαχαίρι που αντικαθίσταται με μια στατική μαύρη γάτα μεταξύ άλλων μικρών κομματιών που αφαιρούνται. Χαρακτηριστική είναι η εμφάνιση στο βίντεο της Kay Kent, μιας σωσία της Marilyn Monroe, που ταυτίζεται με τη στιγμή που ο Joe Elliott τραγουδά: «I don't need your photograph - All I've got is a photograph - But it's not enough» και εκείνη γίνεται το θύμα ενός παθιασμένου δολοφόνου. Ο Joe Elliott πραγματοποιεί το πρώτο flying spread-eagle άλμα που είδαμε στο MTV περίπου 1:40 του βίντεο. Την ίδια κίνηση θα δούμε, από τον David Lee Roth, έναν χρόνο αργότερα στο βίντεο για το "Jump" των Van Halen. Το βίντεο προβλήθηκε στο heavy rotation του MTV, έφτασε στο No. 12 του Billboard Hot 100 και κανένα άλλο single που έχουν κυκλοφορήσει δεν κατάφερε να το ξεπεράσει. Φυσικά συνέβαλε ουσιαστικά στις μεγάλες πωλήσεις του Pyromania, που ξεπέρασαν τα 10.000.000 μόνο στις ΗΠΑ.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Το «Photograph» ήταν το πρώτο single από το Pyromania, και είχε όλα τα φόντα μιας μεγάλης επιτυχίας: προσεγμένη παραγωγή, δυναμικά χορωδιακά φωνητικά, παθιασμένο και ερωτικό στίχο. Η ψευτοπόπ αίσθηση που καλλιεργεί άνοιξε στους Def Leppard τον δρόμο για το ραδιόφωνο και έγινε η αρχή μιας μακράς σειράς εμπορικών τραγουδιών από ένα συγκρότημα που κάποτε ήταν ακρογωνιαίος λίθος του φημισμένου κινήματος NWoBHM. Οι Def Leppard επέλεξαν να αποτραβηχτούν από τους ρυθμούς headbangin’, απομακρύνοντας τον ήχο και την εικόνα τους από την πιο αντισυμβατική πλευρά τού hard rock και σίγουρα η παγκόσμια επιτυχία που γνώρισαν τούς δικαίωσε.


ΘΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ

22/4/23
 

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου