SOCRATES DRANK THE CONIUM - ON THE WINGS (1973): ΩΡΙΜΟ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΟ


Ένα μόλις χρόνο μετά την κυκλοφορία του πολύ καλού Taste the Conium, οι Socrates Drank the Conium κυκλοφορούν το τρίτο άλμπουμ τους με τίτλο On the Wings. Κι αυτή τη φορά έχουμε 2 αλλαγές: Η πρώτη και η πιο σημαντική αφορά τον ήχο τους που ακούγεται πιο ώριμος και πιο… μαζεμένος, δίνοντας του πολυπλοκότητα αλλά όχι όγκο αφού η παραγωγή του Κώστα Φασόλα, εστίασε στη φωνή του Τουρκογιώργη και στον ήχο των 2 κιθάρων, προσφέροντας στον Σπάθα περισσότερο χώρο. Πολυπλοκότητα λοιπόν που δεν υπήρξε στα πιο «ωμά» πρώτα άλμπουμ τους και η δεύτερη αλλαγή αφορά τη σύνθεσή τους αφού έχουν και τέταρτο μέλος, τον κιθαρίστα Κώστα Δουκάκη(έχει φύγει από τη ζωή) από τους MGC καθώς κι αλλαγή ντράμερ αφού έχει αποχωρήσει ο Ηλίας Μπουκουβάλας κι έχει αντικατασταθεί από τον Γιώργο Τρανταλίδη.  Τα 10 τραγούδια του On the Wings έχουν μια ποιότητα που δεν είχαν τα τραγούδια των πρώτων δύο άλμπουμ τους και το παίξιμο του Δουκάκη, τους προσέφερε μια ποιότητα που θα την ακούσετε σε όλα τα κομμάτια. Απλά εγώ σας προτείνω τα “Who’s to Blame”, “Destruction” και “Lovesick  Kid’s Blues». Στην κουβέντα μας θα βάλω και τον ιστορικό ντράμερ του συγκροτήματος Γιώργο Τρανταλίδη με τον οποίο συναντηθήκαμε μαζί  με τον Χρήστο Κισατζεκιάν και μάς μίλησε για τη συμμέτοχή του στα τρία άλμπουμ των Socrates (On the Wings, Phos και Live). Σε κάθε παρουσίαση των προαναφερόμενων άλμπουμ, ο Τρανταλίδης θα συμπληρώνει με τις αναμνήσεις του, τα γεγονότα της εποχής.

Διαβάστε προσεκτικά την πρώτη του παρέμβαση στο κείμενο του Τρανταλίδης που αντικατεστησε τον Ηλία Μπουκουβάλα, το καλοκαίρι του 1971! «Τους ήξερα από τους συμμαθητές μου στο σχολείο κι ο Τζόνι Λαμπίτσι (δες Trivia) που έπαιζε με το συγκρότημα του Πουλικάκου, μού είπε ότι έψαχναν ντράμερ γιατί είχε φύγει ο Ηλίας Μπουκουβάλας. Με είχε ζαλίσει ο Λαμπίτσι να παίξω μαζί τους και με τον κιθαρίστα τους, τον Γιάννη που ήταν φοβερός. Τους είδα στο Blow Up και τρελάθηκα κι έτσι πήγα να κάνουμε μια πρόβα στην «5η Εποχή» στην Πλάκα, επάνω στην ταράτσα. Μετά παίξαμε μαζί στο Κύτταρο,  στο δίσκο Ζωντανοί στο Κύτταρο όπου συμμετέχουμε με το  τραγούδι «Ηλεκτρικός Σωκράτης». Έφυγα, επέστρεψε ο Ηλίας, κυκλοφόρησαν τα 2 πρώτα άλμπουμ και μετά έφυγε ο Ηλίας κι επέστρεψα εγώ και ηχογραφήσαμε το On the Wings. Σε μια φάση της καριέρας τους, κιθάρα έπαιξε κι ο Λαμπίτσι»!!!  Το On the Wings κρύβει και άλλη ευχάριστη ιστορία πίσω του, αφού με έκπληξη οι άνθρωποι της Polygram μαθαίνουν ότι ένας σταθμός στην Αμερική έχει «ανακαλύψει» το δίσκο και παίζει το “Who is to Blame”! Σ ένα δίσκο που όπως λέει κι ο Τρανταλίδης «ηχογραφήθηκε μέσα σε 4 ώρες. Καμία πρόβα, όλα στα λόγια, τότε δεν υπήρχαν προβάδικα. Η αγωνία   μας ήταν πως θα παίζαμε τα κομμάτια χωρίς πρόβα. Πήγαμε στο Polysound, που τότε ήταν το studio του Γιάννη Σμυρναίου, στην οδό Σκαραμαγκά, ένα αδιέξοδο στενάκι κάθετο στην Πατησίων, ακριβώς  απέναντι από το Πολυτεχνείο.

"Η ντραμς που έπαιζα ήταν δική μου, μια Rogers μετά πήρα μια Ludwig. Είχα μάθε ντραμς μόνος μου, δεν υπήρχαν τότε τόσα πολλά ωδεία. Η μητέρα μου με είχε πάει σε ένα ωδείο κι είχα μάθε ορισμένα πράγματα αλλά τους ρυθμούς τους έμαθα μόνος μου. Όταν ήταν να γράψουμε το “Who is to Blame”,  έβαλα clave κάνοντας το ρυθμό του Tito Puente. Μόλις το άκουσε ο Γιάννης λέει «Τι είναι αυτά που παίζεις» για να του απαντήσει ο Αντώνης «Άστον, αυτός ξέρει». Στα 10 τραγούδια του άλμπουμ, οι Socrates Drunk the Conium διατήρησαν την …αγριάδα και ωμότητα των πρώτων 2 άλμπουμ τους αλλά με καλύτερο ήχο. Πολύ χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό που περιγράφει ο Τρανταλίδης από τις ηχογραφήσεις: «Ηχογραφούσα πίσω από ένα κουβούκλιο κι ο ηχολήπτης Γιάννης Σμυρναίος είχε ένα πρόβλημα με τον ήχο από τα τύμπανα. Έτσι ζήτησε από τον Δημήτρη «Παζούζο», εγώ τον είχα βγάλει έτσι γιατί όταν ξύπναγε τα μαλλιά του ήταν ανακατεμένα και τότε είχε βγει μια ταινία με ζόμπι και τον ονόμασα Παζούζο το ζόμπι»,να βάλει ένα μαξιλάρι στην κάσα, τεχνική που ήταν σύνηθης, για να βελτιωθεί ο ήχος. Αφού ηχογραφήσαμε, αρχίσαμε να ακούμε τις ταινίες και διαπιστώσαμε ότι υπήρχε ένας ανεπαίσθητος θόρυβος ήχος, σαν μικρός βόμβος που όμως δεν έβγαινε από τα μηχανήματα ούτε από την κονσόλα. Χάσαμε πολύ ώρα για να ανακαλύψουμε ότι ο Δημήτρης τοποθετώντας το μαξιλάρι στην κάσα, ξάπλωσε και παρ’΄όλη τη φασαρία κοιμήθηκε κι ο βόμβος που ακούγαμε δεν ήταν τίποτε άλλο παρά το ροχαλητό του».  

TRIVIA
O Ούγγρος κιθαρίστας Γιάννος Λαμπίτσης ή Janos Lambizi ή Τζόνι Λαμπίτσια όπως τον ξέρουμε, ήταν ένας από τους καλύτερους κιθαρίστες στις δεκαετίες 60 και70. Από τους πρωτεργάτες της τζαζ στην Ελλάδα, υπήρξε ένας από τους περιζήτητους μουσικούς εκείνης της εποχής και μάλιστα ο Διονύσης Σαββόπουλος τον πήρε στα Μπυρμπούλια  ηχογραφώντας τον «Μπάλλο» το 1971.
Ξεκίνησε την καριέρα του από τους Sharks κι αργότερα έγινε μέλος των Τσινκουέτι και κιθαρίστας του Guidone, ενός ξένου τραγουδιστή που έκανε τότε καριέρα στην Ελλάδα. Εκτός από τον «Μπάλλο», έπαιξε στον πρώτο δίσκο της Μαρίζας Κωχ «Αραμπάς» και με τους Εξαδάκτυλος του Δημήτρη Πουλικάκου, ως Giovanni Lambizzi, στο 45άρι τους «Τα Παιδιά Είναι Εντάξει / Σε Καλή Μεριά» και στο «Έχουν Κακούς Σκοπούς». Επίσης συμμετείχε μαζί με το Πουλικάκο και τους Εξαδάκτυλος στη ζωντανή ηχογράφηση του δίσκου «Ζωντανοί στο Κύτταρο - H Ποπ στην Αθήνα» στο «Το Ξεχασμένο Πηγάδι Καραδοκούσε το Θύμα του». Επίσης ως J. Lambizzi συμμετείχε στο μεγάλο πρώτο δίσκο του Δ. Πουλικάκου «Μεταφοραί Εκδρομαί ο Μήτσος» στο κομμάτι «Γυρίσματα του Χρόνου».

 ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ

Τον επόμενο χρόνομ παίνουν στο studio με παραγωγό τον Βαγγέλη Παπαθανασίου και ηχογραφούν το Phos.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

Φωτό: ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΙΣΑΤΖΕΚΙΑΝ

18/11/22

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου