TESLA: «ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΣΤΕΛΝΕΙΣ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΟΥ ΝΑ ΣΕ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΣΕΙ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΟΣ»

Δέκα ολόκληρα χρόνια πριν ξεσπάσει η λαίλαπα του grunge, ένας νεαρός από το Sacramento με το όνομα Brian Wheat έπαιζε μπάσο στους Rage, όταν έμαθε ότι υπήρχε ένας 15χρονός(!) κιθαρίστας που ήταν πολύ καλός. Το όνομά του ήταν Frank Hannon. Φρόντισε να τον ακούσει και έμεινε κατάπληκτός από το ταλέντο του. «Τον είχε αγγίξει ο Θεός» σκέφτηκε και το πρώτο πράγμα που του πρότεινε ήταν να φτιάξουν ένα συγκρότημα. Σχημάτισαν τους Earthshaker με το όνομα δανεισμένο από το ομώνυμο άλμπουμ των Y+T και άρχισαν να παίζουν διασκευές Def Leppard, UFO, Deep Purpleκαι Scorpions. Στην παρέα των 2 είχαν προστεθεί ο κιθαρίστας Tommy Skeoch κι ο τραγουδιστής Jeff Keith, αλλάζοντας το όνομά τους, κι από Earthshaker γίνονται City Kidd κι αρχίζουν να κλείνουν εμφανίσεις σε clubs, προσλαμβάνοντας στα ντραμς, τον μόνο έμπειρο μουσικό, τον Troy Luccketta που είχε ηχογραφήσει το πρώτο άλμπουμ των Eric Martin Band (του μετέπειτα τραγουδιστή των Mr.Big). Το μόνο πρόβλημα που αντιμετώπισαν ήταν με τον τραγουδιστή Jeff Keith, ο οποίος ναι μεν είχε καλή φωνή, αλλά δεν ήξερε βασικά πράγματα χειρισμού του μικροφώνου που τον δυσκόλεψαν να πετύχει ικανοποιητικά αποτελέσματα. Πάντως ο κιθαρίστας Frank Hannon δήλωσε «ευτυχώς κάναμε υπομονή και έχουμε ένα τραγουδιστή ισάξιο του Steven Tyler”! (σ.σ. μεγάλη γουλιά πιές, μεγάλη κουβέντα μην πεις!)
ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ
Οι City Kidd «έδεσαν» όταν κατάφεραν να κλείσουν μια σειρά εμφανίσεων στην αμερικάνικη βάση του Guam για τον αμερικάνικο στρατό, παίζοντας 5(!) sets την ημέρα. Εκεί έγραψαν το  «Cumin’ Atcha Live” το οποίο συμπεριέλαβαν στο πρώτο άλμπουμ τους. Όταν επέστρεψαν στην Αμερική, ο manager τους, τους έκλεισε με μεγάλη δυσκολία μια audition με τον Ronnie Montose, ο οποίος αν και αρχικά δεν ήθελε να πάει να τους ακούσει («να ακούσω ένα 17χρονο κιθαρίστα"), μόλις τους άκουσε άλλαξε γνώμη και τους έκλεισε studio να ηχογραφήσουν κάποια τραγούδια για να τα προωθήσει σε εταιρεία! Η βοήθεια συνεχίστηκε από τον καλό λόγο του τραγουδιστή των Great White, Jack Russell που είπε στον Tom Zutaut (κυνηγός ταλέντων που έστειλε τους Motley Crue στην Elektra κι αργότερα υπέγραψε και τους Guns’n’Roses)”Αυτά τα πιτσιρίκια από το Sacramento είναι καταπληκτικά». Ο Zutaut ζήτησε να τους δει live,πείστηκε και τους είπε θα τους υπογράψει μόλις αναλάβει θέση στην Geffen Rec. Υπογράφοντας παράλληλα στην εταιρεία management Q Prime που χειριζόταν τις τύχες ονομάτων όπως Def Leppard, Queensryche και Metallica. Δίπλα σε αυτούς, προστέθηκε και το όνομα των City Kidd με πρώτη δουλειά να βρεθεί παραγωγός, αφού οι Rick Rubin, Max Norman, Bruce Fairbairn και Peter Collins δεν ήταν πρόθυμοι να ασχοληθούν μαζί τους. O Zutaut έφερε τους Steve Thompson και Michael Barbiero που το 1987 είχαν κάνει τα ρεμίξ στο άλμπουμ των Gunners, Apetite for Destruction ενώ είχαν συνδυάσει το όνομά τους με τη χορευτική μουσική. Οι City Kidd δεν ήταν σίγουροι ότι ήθελαν να δουλέψουν μαζί τους αλλά τους έπεισε ότι σε συνδυασμό με τα καλά τραγούδια που είχαν θα ξεπέρναγαν το 1.000.000 αντίτυπα. Υπ΄όψιν ότι ακόμα ΔΕΝ είχαν υπογράψει συμβόλαιο με εταιρεία!
To 1986 αλλάζουν το όνομά τους σε Tesla, προς τιμήν του Σέρβου εφευρέτη (γεννημένου στην Κροατία από Σέρβους γονείς), μηχανολόγου Nikola Tesla o οποίος έγινε γνωστός για τις επαναστατικές του συνεισφορές στον κλάδο του ηλεκτρισμού και μαγνητισμού στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ου αιώνα, με τις ανακαλύψεις αλλά και τη θεωρητική εργασία του να αποτελέσουν τη βάση για την εφαρμογή του σημερινού συστήματος εναλλασσόμενου ρεύματος. Σαν Tesla μπαίνουν στο studio και με παραγωγούς τους Steve Thompson και Michael Barbiero, κυκλοφορούν το πρώτο πολύ καλό άλμπουμ τους Mechanical Resonance (1986, Νο 32 Αμερική) που έβγαλε τραγούδια σαν τα “Ez Come Ez Go”, “Cumin Atcha Live” και «Modern Day Cowboy’ όπου οι στίχοι του μιλούν για εγκληματίες σαν τους Billy the Kid και Al Capone, με την τελευταία στροφή να αναφέρεται στο ψυχρό πόλεμο Αμερικής και Ρωσίας. Στο video εμφανίζεται ηθοποιός που ενσαρκώνει τον Nicola Tesla και προβάλλει σε έναν εγκαταλελειμμένο κινηματογράφο παλιές ταινίες (High Noon, Scarface και Dr. Strangelove) που σκηνές τους περνούν και στο video. Θεωρώ ότι η επιλογή του «Modern Day Cowboy»  σαν πρώτου single ήταν λάθος, αφού το “Ez Come Ez Go” είναι πολύ πιο πιασάρικο.

Γεγονός είναι ότι το Mechanical Resonance ήταν ένα πολύ καλό άλμπουμ που καθιέρωσε το συγκρότημα με την…πρώτη. Κι ας τους κατέταξαν στην κατηγορία…glam metal!!! H κυκλοφορία του, συνδυάστηκε με το συγκρότημα να ανοίγει την Hysteria tour των Def Leppard (και τα 2 συγκροτήματα ήταν στο ίδιο management) αλλά και να παίζει με τους David Lee Roth, Alice Cooper και Poison, με αποτέλεσμα το Mechanical Resonance να φθάσει το 1.000.000 αντίτυπα. Το 1989, σε μια εποχή που ακόμα το hard and heavy πούλαγε και ήταν μόδα, κυκλοφορούν το δεύτερο άλμπουμ τους με τίτλο The Great Radio Controversy,(Νο 18 Αμερική, Νο 34 Μ.Βρετανία) που εκτός από την power μπαλάντα "Love Song"(Νο 10 Αμερική) που έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία τους στους μικρούς δίσκους, το άλμπουμ έβγαλε τραγούδια σαν τα "Hang Tough" και "The Way It Is", κάνοντας πολλούς να το χαρακτηρίσουν καλύτερο κι από το πρώτο άλμπουμ τους. Απόψεις είναι αυτές!

Ο τίτλος του άλμπουμ, προέρχεται από τη Αντιμαχία που προέκυψε για το ποιος εφέυρε το ραδιοφώνου. Θεωρήθηκε ότι ο Σέρβος μηχανικός Nikola Tesla ήταν ο πραγματικός εφευρέτης του, ενώ ο Ιταλός  Guglielmo Marconi, πιστώθηκε την εφεύρεση. Στο εσωτερικό του άλμπουμ υπάρχει  η σχετική ιστορία με το Αμερικάνικο Ανώτατο Δικαστήριο να αποφασίζει το 1942, δίνοντας την πατρότητα της εφεύρεσης στον Tesla.  
 Και φθάνουμε στο 1990 όπου το συγκρότημα ανοίγει την περιοδεία Dr. Feelgood tour των Motley Crue. Επειδή όμως οι Motley έπαιζαν μόνο 3 ημέρες την εβδομάδα, οι Tesla είπαν να μην αφήσουν να πάνε χαμένες οι ημέρες κι έκλεισαν κάποιες ημερομηνίες για δικές τους ακουστικές συναυλίες. Στην ουσία όλα ξεκίνησαν από τα πειράγματα του manager τους, Peter Mensch, που τους έλεγε  ότι για να ηχογραφήσουν ένα unplugged άλμπουμ, θα πρέπει να είναι κορυφαίοι μουσικοί ενώ εκείνοι δεν είναι! Αυτό τους πείσμωσε και βλέποντας την ιδιαίτερη ανταπόκρισή του κόσμου στο ακουστικό set τους, είπαν να ηχογραφήσουν τη συναυλία τους στο Trocadero Theatre της Φιλαδέλφεια. Και έτσι από το πουθενά, χωρίς να το καταλάβουν, ηχογράφησαν το καλύτερο (;) ακουστικό άλμπουμ. Κι όχι μόνο αυτό! Το Five Man Acoustical Jam (1990, Νο12 Αμερική) έδειξε στη δισκογραφία ένα νέο τύπο έκφρασης, που τα στελέχη της ότι είχαν σκεφτεί!  Το άλμπουμ ξεπέρασε εύκολα το 1.000.000 αντίτυπα, βγάζοντας στην επιφάνεια ένα άγνωστο τραγούδι, το “Signs’ (No 8 Αμερική)των επίσης άγνωστων  Five Man Electric Band, από τους οποίους ο δίσκος δανείστηκε μέρος του ονόματος τους στον τίτλο. Με απλές ενορχηστρώσεις, οι Tesla έδωσαν ζωή σε ξεχασμένα rock τραγούδια όπως Rolling Stones (Mother's little helper), Beatles (We can work it out), Creedence Clearwater Revival (Lodi) Grateful Dead (Truckin') κ.α., παίζοντας και τα δικά τους Comin' atcha live, Getting better, Modern day cowboy, Love song (με το μοναδικό ηλεκτρικό σόλο) και Heaven's trail.
Η ιδέα ενός ακουστικού άλμπουμ, ήταν κάτι παρά πάνω από σπουδαία κι έτσι το MTV θα δημιουργήσει μια αποκλειστική σειρά εκπομπών, το MTV Unplugged, όπου καλλιτέχνες και γκρουπ θα φιλοξενηθούν παίζοντας ακουστικά τα δικά τους hits αλλά και διασκευάζοντας  κομμάτια άλλων και φυσικά η ιδέα βρήκε πολλούς μιμητές.



Ξαφνικά το συγκρότημα από το Sacramento βρέθηκε με 3 άλμπουμ που το καθένα είχε πουλήσει περισσότερα από 1.000.000 αντίτυπα, έξω από τα καμαρίνια οι fans περιμέναν ουρές για ένα αυτόγραφο και λίγο πιο διακριτικά οι dealers με τη κοκαΐνη και τα ναρκωτικά.  
To Σεπτέμβριο του 1991 κυκλοφορούν το τρίτο studio άλμπουμ τους με τίτλο Psychotic Supper(1991, Νο 13 Αμερική) αρκετά πιο απλό σε παραγωγή από το προηγούμενο και με πολύ λιγότερα overdubs. Ηχητικά ήταν πιο επιθετικό από τα 2 προηγούμενα και για πρώτη φορά, εμφανίζεται τραγούδι (Change In The Weather ) με πολιτικό θέμα. Όμως τα ναρκωτικά και τα χρήματα είχαν αρχίσει να αλλάζουν τους χαρακτήρες τους. Ο Wheat είχε αρχίσει να έχει κρίσεις πανικού και είχε κάνει πλούσιους όλους τους ψυχολόγους της Καλιφόρνια. Πάντως το άλμπουμ περιέχει μερικά από τα καλύτερα τραγούδια τους όπως "What You Give," "Call It What You Want," "Song and Emotion" και "Edison's medicine". Καλό άλμπουμ.
Στη συνέχεια, κυκλοφόρησαν το Bust a Nut (1994, Νο 20 Αμερική, Νο 51 Μ.Βρετανία) που όπως βλέπετε κι από τις θέσεις που πήρε στα charts άντεξε στην grunge επίθεση, αλλά ήταν το τελευταίο για την Geffen Rec. Το άλμπουμ ξεπέρασε τις 800.000 αντίτυπα κι έβγαλε τραγούδια σαν τα "Mama's Fool", "Need Your Loving" και "A Lot To Lose" αλλά μακράν όλων καλύτερο ήταν το "Games People Play", σύνθεση του Joe South, συνθέτη τόσο του “Hush”που μάθαμε από τους Τιτανοτεράστιους όσο και του Νο1 “Rose Garden” της country τραγουδίστριας Lynn Anderson. Λίγο μετά την κυκλοφορία του Bust A Nut, o Wheat λέει ότι θα έπρεπε να ονομάζεται “Bustin’ Up”!!!) δείχνοντας την κατάσταση που επικρατούσε μεταξύ τους. «Όλοι βγάλαμε πολλά χρήματα, τα ναρκωτικά μπήκαν στο συγκρότημα και οι σχέσεις έγιναν αδιάφορες. Θυμάμαι ότι υπήρχε μια μεταξύ μας συνάντηση για να κανονίσουμε τη μελλοντική πορεία μας, κι ένα μέλος που δεν θα κατονομάσω ποιος ήταν, έστειλε αντιπρόσωπο τη γυναίκα του. Ήταν η χειρότερη συνάντηση που είχαμε κάνει ποτέ. No more Yoko’s” λέει γελώντας. Παρεμπιπτόντως, ο Wheat έχει παντρευτεί την Sandi Saraya, τραγουδίστρια των Saraya.


ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΑΛΥΣΗ
Μετά την κυκλοφορία του Bust a Nut, ο Skeoch αποχώρησε για να μπει σε αποτοξίνωση, για να ακολουθήσει μια περίοδος που το συγκρότημα συνέχισε σαν τετραμέλες. Επανήλθε μετά την ολοκλήρωση της αποτοξίνωσης, για να φύγει ξανά μήνες αργότερα. Οι Jeff Keith τραγούδι και Tommy Skeoch κιθάρα σχημάτισαν τους βραχύβιους Bar 7, ο Brian Wheat δημιούργησε το Soulmotor και ο Frank Hannon τους Moon Dog Mane, ενώ ο Troy Luccketta συνεργάστηκε με διάφορους καλλιτέχνες.


ΞΑΝΑ ΜΑΖΙ

Έπρεπε να περάσουν 6 ολόκληρα χρόνια για να ξανά ακούσουμε νέα τους. Το 2000 εμφανίζεται σε μια sold out συναυλία στο Sacramento για να επανέλθουν δισκογραφικά με το 2πλό live άλμπουμ Replugged Live.ΠΡΟΣΟΧΗ: Κυκλοφορεί και σε μονή έκδοση με τίτλο Standing Room Only (2002).
Το 2004 αποφασίζουν να ηχογραφήσουν καινούργιο υλικό με τίτλο   (Νο 30 Αμερική) που αν κι έχουν περάσει πολλά χρόνια από τον τελευταίο καλό studio δίσκο τους, το Bust a Nut, οι fans το υποδέχονται θετικά, με τις πωλήσεις του να ξεπερνούν τα 250.000 αντίτυπα. Η περιοδεία του 2006 τους βρίσκει χωρίς Tommy Skeoch που θέλει να περάσει περισσότερο χρόνο με την οικογένεια του αλλά στην ουσία, το πρόβλημα ήταν τα ναρκωτικά με τον Dave Rude (σ.σ. τον βρήκαν μέσω internet) να τον αντικαθιστά. Αυτή η αλλαγή ήταν η μόνη σημαντική σε όλη την καριέρα τους, με τον Rude να παραμένει έως σήμερα μέλος τους. Οι καλύτερες στιγμές τους μετά την επανασύνδεση ήταν η ηχογράφηση των 2 cd’s Real to Reel (2007)με καλές διασκευές κλασικών τραγουδιών των Uriah Heep, Deep Purple, James Gang, Bachman Turner Overdrive, UFO, Thin Lizzy, Traffic, Derek and the Dominoes κ.α.. Κι όλα αυτά σε 2 πολύ έξυπνα εξώφυλλα. Το πρώτο Reel to Reel (No47 Αμερική) περιελάμβανε 13 διασκευές και ηχογραφήθηκε σε αναλογική ταινία (εξ ου και το εξώφυλλο) και με vintage μηχανήματα. Κυκλοφόρησε σε 2πλή συσκευασία cd με το ένα πιατάκι (sic) να είναι άδειο. To συγκρότημα ηχογράφησε άλλες 12 διασκευές για το Reel to Reel 2  το οποίο το διέθεταν στις συναυλίες τους και το τοποθετούσες στο άδειο πιατάκι του πρώτου Reel To Reel!  

 
To συγκρότημα έχει ξανά μπει σε τροχιά και το 2008,παίζοντας στα Sweden Rock Festival, Graspop Metal Meeting και Rocklahoma και κυκλοφορόντας το 2 ώρο dvd "Tesla- Comin' Atcha Live! 2008".
Αν εχετε υπομονη, θα βρείτε το όνομά τους κάπου στη μέση.


 
Το Forever More(2008, No 33 Αμερική) ήταν το 6ο studio άλμπουμ τους σε παραγωγή του Terry Thomas (διάβασε στα Trivia τη σημαντική καριέρα του) με το εξώφυλλο να απεικονίζει τους “Lovers of Valdaro” όπως ονομάστηκαν από τους αρχαιολόγους, που ανακαλύφθηκαν έξω από τη σημερινή Mantua της Ιταλίας (σ.σ. είναι η Μάντοβα στην Β. Ιταλία). Αν αποκτήσετε το άλμπουμ , ξεκινήστε την ακρόαση του από τα"I Wanna Live", "Fallin' Apart" και "Breakin' Free".
ΚΑΙ ΞΑΦΝΙΚΑ Ο PHIL COLLEN (DEF LEPPARD) ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΟΥΣ
Ακολούθησε το ακουστικό άλμπουμ Twisted Wires and the Acoustic Session(2011) και αμερικάνικη περιοδεία με Def Leppard και Styx και λίγα χρόνια αργότερα, ακολουθώντας τη μόδα της εποχής, κάνουν περιοδεία παίζοντας ολόκληρο το Mechanical Resonance και το κυκλοφορούν με τίτλο Mechanical Resonance Live (2016) όπου περιλαμβάνουν κι ένα καινούργιο τραγούδι, το "Save That Goodness", σύνθεση και παραγωγή του Phil Collen των Def Leppard. Είχε προηγηθεί το studio, Simplicity (2014, No 24 Αμερική) σε παραγωγή των ιδίων και του Tom Zutaut που κυκλοφόρησε στην Αμερική από τη δική τους εταιρεία Tesla Electric Company Recording για να ακολουθήσει το Shock(2019)σε παραγωγή του Phil Collen που είναι και το τελευταίο τους κι ο ήχος φέρνει πολύ σε αυτόν της δεκαετίας του 80.

 



ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ
Σκεφτείται ότι όταν ξεκίνησαν, ο περισσότερος κόσμος δεν ήξεραν ποιος ήταν ο Nikola Tesla. Τον έμαθαν από το συγκρότημα και μετά από τα… αυτοκίνητα! Η μεγαλύτερη επιβράβευση για το συγκρότημα ήταν αυτό που είπε στον Brian Wheat, o Jimmy Page στα παρασκήνια του Hammersmith Odeon: “O κόσμος λέει πόσο καλό είναι το unplugged Clapton, αλλά το δικό σας είναι καλύτερο». Οι Tesla διέγραψαν μια μεγάλη καριέρα που ακόμα και τα τελευταία μέτρια άλμπουμ τους δεν μείωσαν τον όγκο της καριέρας τους. Σίγουρα τα 5πρώτα άλμπουμ τους (ειδικά τα 3 πρώτα) είναι κάτι παρά πάνω από καλά, και επιτρέψτε μου να συμπεριλάβω και τα δύο Reel to Reel που στέκονται άνετα. Πολύ καλή μπάντα, κρίμα που δεν την είδαμε στη χώρα μας σε κάποια συναυλία αν και ποτέ δεν ήταν δημοφιλής όσο άλλα αμερικάνικα συγκροτήματα του είδους.


TRIVIA
O Terry Thomas που έκανε παραγωγή στα άλμπουμ Bust A Nut και Forever More, ήταν συνπαραγωγός στα άλμπουμ Unusual Heat – Foreigner και Ambition - Tommy Shaw ενώ έκανε παραγωγή στα  άλμπουμ των Bad Company Dangerous Age και Holy Water.
 
 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

15/8/21

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment