MAMAS & THE PAPAS: ΜΕΛΩΔΙΕΣ ΚΑΙ ΑΞΕΠΕΡΑΣΤΑ ΦΩΝΗΤΙΚΑ

Για τρεις χρονιές στην δεκαετία του ‘60, οι Mamas and the Papas ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα συγκροτήματα στην μουσική pop. Ο συνδυασμός των δύο ανδρών και των δύο γυναικών στην σύνθεσή τους ήταν κάπως ασυνήθιστος, σε μια εποχή όπου η πλειονότητα των rock σχημάτων ήταν εξ ολοκλήρου ανδρικά. Ήταν η μπάντα που γεφύρωσε την folk με το rock. Όλα τα μέλη είχαν ξεκινήσει την σταδιοδρομία τους στην folk, την εποχή που το συγκεκριμένο είδος είχε πολύ μεγάλη δυναμική.
Σημαντική υπήρξε η συμβολή τους -ιδιαιτέρως του John Phillips -  στην διοργάνωση του φεστιβάλ στο Μοντερέι το 1967, στο οποίο ανεδείχθησαν κατοπινοί αστέρες, όπως η Janis Joplin, ο Jimi Hendrix και οι Jefferson Airplane.
Ο ιδρυτής τους John Edmund Phillips, υιός αξιωματικού του Ναυτικού, πριν το ξεκίνημα της ενασχόλησής του με την φολκ to 1957, είχε επιδείξει αξιοσημείωτες αθλητικές επιδόσεις, ενώ πέρασε από διάφορες σχολές πριν γίνει αποδεκτός στην Ναυτική Ακαδημία. Ένας σοβαρός τραυματισμός σε αγώνα σε συνδυασμό με το αυξανόμενο ενδιαφέρον του για την μουσική τον έκαναν να εγκαταλείψει την Σχολή για χάρη της ζωής στο Greenwich Village της Νέας Υόρκης.
Όταν γνώρισε την Holly Michelle Gillian το 1962, εκείνος ήταν μέλος του υποσχόμενου folk σχήματος New Journeymen και εκείνη είχε μετακομίσει από την Καλιφόρνια στην Νέα Υόρκη για να γίνει φωτομοντέλο. Μετά τον γάμο τους την ίδια χρονιά, η Michelle έστρεψε το ενδιαφέρον της στην μουσική συνοδεύοντας κάποιες φορές τον σύζυγό της ως τραγουδίστρια.

Η Cass Elliott (Ellen Naomi Cohen) μεγάλωσε σε άνετο περιβάλλον στην Ουάσιγκτον. Έμαθε πιάνο, ενώ στράφηκε στην κιθάρα καθώς της άρεσε η folk. Οι γονείς της την προόριζαν για ένα από τα σπουδαιότερα κολέγια της περιοχής, όμως η ευτραφής Cass γοητευμένη από τον χώρο της μουσικής επέλεξε την ζωή στην Νέα Υόρκη, όπου είχε αξιοπρόσεκτη παρουσία στο folk σχήμα Big Three και πιο πριν, για λίγο, στους Mugwumps, στους οποίους έπαιζαν επίσης ο μελλοντικός συνοδοιπόρος της στους Mamas & the Papas, Dennis Doherty καθώς και ο μελλοντικός πυρήνας των Lovin’ Spoonful: οι John Sebastian και Zal Yanovsky.
Ο John Phillips πρόσεξε την Cass Elliott και της ζήτησε να προσχωρήσει στο καινούργιο σύνολο που ετοίμαζε μετά την διάλυση των New Journeymen, με μεικτή σύνθεση ανδρών-γυναικών.
Οι δυο τους, μαζί με την γυναίκα τού John και τον Dennis Doherty, πέρασαν ένα διάστημα στις Παρθένους Νήσους, όπου ο Phillips προβάρισε το συγκρότημα και τις συνθέσεις του.
Η αρχική σκέψη για την ονομασία της μπάντας ήταν Magic Cyrcle. Κατέληξαν στο Mamas & the Papas, εμπνεόμενοι από την λέσχη μοτοσικλετιστών Hells Angels, των οποίων οι γυναίκες/φιλενάδες αποκαλούνταν “mamas”. Οι πρόβες στην Καραϊβική ήταν η πρώτη προσπάθεια να μεταβούν στον ηλεκτρικό ήχο με υποκινητές την Cass και τον Doherty, περιορίζοντας τις αναφορές στην folk. Με την επιστροφή τους μετέβησαν στην Καλιφόρνια, όπου είχε κανονιστεί ακρόαση στην νεοσύστατη Dunhill Records του Lou Adler. Μεσολαβητής ο προσφάτως υπογράψας στην ίδια εταιρεία Barry McGuire, γνώριμος των Phillips και Elliott. Η ακρόαση οδήγησε στη υπογραφή συμβολαίου.

Αν και το πρώτο single “Go Where You Wanna Go” πήγε άπατο, πιθανώς και λόγω της ελλιπούς προώθησής του, τα επόμενα έκαναν τεράστια επιτυχία και ανέδειξαν το συγκρότημα.To “California Dreamin’“ έγινε μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της χρονιάς 1966 (Νο. 4 Η.Π.Α./Νο. 23 Ηνωμένο Βασίλειο), αν και χρειάστηκε να παρέλθει διάστημα λίγων μηνών πριν ξεκινήσει την ανοδική του πορεία. Το τραγούδι είχε ερμηνεύσει αρχικά ο Bobby McGuire στον δίσκο του “This Precious Time“ (1965), με το συγκρότημα του John Phillips στις δεύτερες φωνές.
Το “Monday, Monday” (το μοναδικό τους Νο.1 στην Αμερική/ Νο. 3 Ηνωμένο Βασίλειο), από την άλλη πλευρά, μπήκε αμέσως στα 10 πρώτα, με 160.000 πωλήσεις την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας του, ενώ κέρδισε βραβείο Grammy στην μία από τις τέσσερις κατηγορίες που ήταν υποψήφιο.
Οι επιδόσεις των μικρών δίσκων συμπαρέσυραν και το ντεμπούτο άλμπουμ “If You Can Believe Your Eyes and Ears” στην κορυφή (το μοναδικό Νο. 1 στις Η.Π.Α.).Η επιτυχία συνεχίστηκε και με την επόμενη κυκλοφορία τους “The Mamas & the Papas” (1966, No. 4/ No.24) αλλά και με το single “I Saw Her Again” (No. 5/No.11) που κατέληξε με τα χρόνια σε ένα από τα πιο δημοφιλή τραγούδια τους. Κατά την διάρκεια των ηχογραφήσεων ο John Phillips απέλυσε την σύζυγό του, μετά από διαβούλευση με την εταιρεία τους, τον δικηγόρο, και τα υπόλοιπα μέλη, πλην της Michelle, εξ αιτίας της σχέσης της με τον Gene Clark των Byrds. Στην θέση της προσελήφθη η Jil Gibson, μετά από πρόταση του παραγωγού Lou Adler. Μαζί της έκαναν συναυλίες και εμφανίσεις  τηλεοπτικές. Ηχογράφησαν εκ νέου τα τραγούδια στα οποία είχε κάνει φωνητικά η Michelle, άλλαξαν το εξώφυλλο του δίσκου αλλά πριν την κυκλοφορία του  – και ενώ ο Phillips είχε δηλώσει στην Gibson ότι η θέση της θα είναι μόνιμη -επανέφερε την σύζυγό του, μετά από τρεις μήνες και άντε φτου κι απ’ την αρχή αναφορικά με κάποια από τα τραγούδια που έπρεπε να ηχογραφηθούν εκ νέου.
Μεσολάβησε περιοδεία στην ανατολική ακτή πριν το συγκρότημα επιστρέψει στο στούντιο για τον επόμενο – χρυσό- δίσκο με τον τίτλο “Deliver” (1967,  No. 2/No. 4) και οδηγό την επιτυχία του single "Dedicated to the One I Love" ( No. 2 και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού).
Η εμφάνισή τους στο φεστιβάλ του Μοντερέι (Ιούνιος 1967)δεν ήταν από τις καλύτερες τους, σύμφωνα με τον Denny Doherty. Το συγκρότημα δεν είχε πολλές πρόβες, το ζεύγος Phillips είχε επικεντρωθεί στην προετοιμασία/οργάνωση/ομαλή διεξαγωγή του φεστιβάλ, ο Doherty επέστρεψε από τις Παρθένους Νήσους κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, λίγο πριν ανέβει στην σκηνή η μπάντα για να κλείσει την γιορτή στο Μοντερέι. Ο Doherty είχε αναχωρήσει για την Καραϊβική για να ξεχάσει την Michelle με την “βοήθεια” του αλκοόλ, με την οποία είχε και εκείνος σχέση, το προηγούμενο διάστημα, πριν τα ξαναβρεί με τον άνδρα της.
Οι Mamas & the Papas ανασυντάχθησαν για την επόμενη εμφάνισή τους  στο Hollywood Bowl, μπροστά σε κοινό 18.000 ατόμων, με τον Jimi Hendrix, δύο μήνες αργότερα, την οποία το ζεύγος Phillips χαρακτήρισε ως την καλύτερη στιγμή τους.
Οι ηχογραφήσεις για τον επόμενο μεγάλο δίσκο λαμβάνουν χώρα στο σπίτι του Phillips όπου έχει εγκαταστήσει ιδιόκτητο στούντιο. Η τελειομανία του δημιουργεί προβλήματα σε μέλη και παραγωγό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: οι ηχογραφήσεις μόνο για τα φωνητικά του τραγουδιού 'The Love of Ivy' διήρκεσαν έναν ολόκληρο μήνα, όταν το πρώτο προσωπικό άλμπουμ της Cass Elliott για την ίδια εταιρεία ηχογραφήθηκε σε δέκα ημέρες.
Το συγκρότημα είχε κλείσει εμφανίσεις σε Αγγλία και Γαλλία, προτού μεταβούν στην Μαγιόρκα για να γεμίσουν τις μπαταρίες τους και να δρομολογήσουν το μέλλον τους.
Με την άφιξή τους στο αγγλικό έδαφος, η αστυνομία συνέλαβε την Cass με την κατηγορία της κλοπής δύο κουβερτών και ενός κλειδιού από την προηγούμενη παραμονή τους στο νησί.
Οι υπεύθυνοι του ξενοδοχείου ενδιαφέρονταν για κάποιον ανεξόφλητο λογαριασμό και ουχί για τις κουβέρτες, η αστυνομία ερευνούσε περίπτωση διακίνησης ναρκωτικών.
Αφού πέρασε μία νύχτα υπό κράτηση, ακολούθησε πάρτι για τον εορτασμό της ελευθερίας της. Ο Phillips καταφέρθηκε εναντίον της Cass στον Mick Jagger, όταν εκείνη και ο Mick συζητούσαν για την περιπέτειά της, με αποτέλεσμα την αποχώρηση της αφού “τα έχωσε” στον Phillips. Οι εμφανίσεις ακυρώθηκαν και τα μέλη τράβηξαν σε διαφορετικό προορισμό.
 ass και John Phillips συμφιλιώθηκαν για την ολοκλήρωση του δίσκου “The Papas & The Mamas” (1968, Νο. 15), ο οποίος δεν έγινε χρυσός. Η εταιρεία τους κυκλοφόρησε την διασκευή τους στο “"Dream a Little Dream of Me" με την ερμηνεία της Cass, παράλληλα με τα υπόλοιπα singles, ως  "Mama Cass with the Mamas and the Papas", γεγονός που δεν άρεσε στον Phillips.
Ήταν το μοναδικό  τραγούδι τους που κατέλαβε υψηλότερη θέση στο Ηνωμένο Βασίλειο (Νο. 11) απ’ ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες (Νο. 12) και απετέλεσε την αφετηρία για την προσωπική καριέρα της Cass.
Περί τα τέλη του 1968 το συγκρότημα είχε ολοκληρώσει την διαδρομή αλλά υπήρχε μία ακόμη υποχρέωση για έναν δίσκο με καινούργιο υλικό, ο οποίος τελικά μετά από διαβουλεύσεις και εξωδικαστικό συμβιβασμό, αναφορικά με το συμβόλαιό τους, κυκλοφόρησε το 1971, με τον τίτλο
“People Like Us”χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία.

ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ MAMAS & THE PAPAS                                                                                    
•  Η χαρισματική Cass Elliotείχε μία καριέρα με πέντε δίσκους στο ενεργητικό της (με καλύτερους τους δύο πρώτους στην Dunhill), περιοδείες σε Αμερική και Ευρώπη, πριν φύγει από την ζωή νωρίς (29/7/1974) από συγκοπή.
• Ο John Phillips δεν είχε ιδιαίτερη επιτυχημένη προσωπική καριέρα. Κυκλοφόρησε το δίσκο “John Phillips (John, the Wolf King of L.A.) το 1970, με το single "Mississippi" να φθάνει στο Νο.32. Επίσης συνέθεσε μουσική για ταινίες, το (αποτυχημένο) μούζικαλ “Man on the Moon”σε παραγωγή Andy Warhol, κυκλοφόρησε την βιογραφία του “Papa John” (1986), ενώ υπήρξε συν-συνθέτης της μεγάλης επιτυχίας “Kokomo” (No. 1 για τους Beach Boys, 1988). Ήταν εθισμένος για χρόνια στα ναρκωτικά, φυλακίστηκε για μικρό διάστημα. Μετά θάνατον (2001) κυκλοφόρησαν δίσκοι που είχαν ηχογραφεί την δεκαετία του 1970.
• Ο Denny Doherty κυκλοφόρησε δύο δίσκους στις αρχές της δεκαετίας ‘70, συμμετείχε ως ηθοποιός σε θεατρικά έργα και τηλεοπτικά προγράμματα. Ξεπέρασε τα προβλήματα με τον αλκοολισμό του και παρέμεινε καθαρός μέχρι το τέλος της ζωής του (2007).
• Η Michelle Philip sκυκλοφόρησε μόνο έναν δίσκο  χωρίς επιτυχία, “Victim of Romance” (1977), αλλά έκανε καριέρα ως ηθοποιός  με συμμετοχή σε αρκετές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, μεταξύ άλλων στο “Beverly Hills, 90210”. Κυκλοφόρησε την βιογραφία της την ίδια χρονιά (1986) με εκείνην του πρώην συζύγου της.

• Οι Phillips & Doherty επανέκαμψαν ως The New Mamas and the Papas το 1982, με την συμμετοχή της κόρης του πρώτου, Mackenzie, στην θέση της Michelle και της Elaine McFarlane στην αντίστοιχη της Cass. Το σχήμα με την συμμετοχή του Phillips διήρκεσε έως το 1998 και μεταξύ των μελών του υπήρξαν οι Barry McGuire και Scott McKenzie.
TRIVIA:

1. Το τραγούδι “I Saw Her Again” είναι σύνθεση των Doherty (μελωδία) και Phillips (στίχοι), σύμφωνα με τον πρώτο. Γράφτηκε για την Michelle Phillips, μετά την ανακάλυψη τής κρυφής σχέσης που διατηρούσε με τον Doherty και την επιστροφή της στον σύζυγό της.
2. Η Jil Gibson, εκτός από τραγουδίστρια και συνθέτης, έχει διατελέσει ζωγράφος, γλύπτρια και από τους διαπιστευμένους φωτογράφος στο ιστορικό φεστιβάλ του Μοντερέι.
3. Οι προ-παραγγελίες για τον δεύτερο φερώνυμο δίσκο τους είχαν ξεπεράσει το μισό εκατομμύριο. Φυσικά, τα όποια κομμάτια τελικώς κυκλοφόρησαν σε ραδιοφωνικούς παραγωγούς και διανομείς, με την Jil Gibson στο εξώφυλλο, και με τον προσωρινό -όπως αποδείχθηκε -τίτλο “ Crashon Screamon All Fall Down” είναι ιδιαιτέρως περιζήτητα στους συλλέκτες.
4. Στην ηχογράφηση του τραγουδιού ”No Salt on Her Tail” συμμετείχε ο Ray Manzarek (όργανο/πιάνο).
5. Εντάχθησαν στο Rock Rock and Roll Hall of Fame το 1998 και στο Vocal Group Hall of Fame το 2000.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΣΚΟΓΡΦΙΑ

If You Can Believe Your Eyes and Ears (1966)
Deliver (1967)

ΓΙΑΝΝΗΣ 602 






Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου