Τι θα έπρεπε, άραγε, να ξέρουμε για την Carole King; Γιατί να ασχοληθούμε μαζί της; Ήταν «ροκ» η Carole King; Κάθε άλλο! Οι πολυάριθμες συνθέσεις της είχαν θεμελιώδη συνεισφορά στη διάπλαση του μυθικού δημιουργήματος της ποπ μουσικής. Τότε γιατί να ασχοληθούμε μαζί της; Γιατί, απλούστατα, στη μουσική τίποτα δεν είναι αυτοφυές. Όλα όσα ξέρουμε, από κάπου έλκουν την καταγωγή τους και από κάπου επηρεάζονται, σε όποιο είδος και αν αποφασίσουμε να τα κατατάξουμε. Και αν η Carole King, με την ευαισθησία της, το ταλέντο της και την ακάματη συνεισφορά της, έδωσε όλη αυτή την προστιθέμενη αξία στην “easy listening” μουσική, είναι βέβαιο ότι, ταυτόχρονα, κινητοποίησε αντίστοιχες προσωπικότητες του ροκ να βρουν μια ανάλογη δύναμη έκφρασης και μια επακόλουθη επιβράβευση της έμπνευσής τους, διευρύνοντας έτσι διαρκώς τους ορίζοντες της αγαπημένης μας μουσικής. Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα αυτή την αέναη πηγή έμπνευσης, αυτή την ανεξάντλητη συνθέτρια και χαρισματική ερμηνεύτρια, αυτή τη συνεπή αγωνίστρια και θαρραλέα γυναίκα, την ανεπανάληπτη Carole King.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ – ΤΟ «ΔΙΔΥΜΟ» ΜΕ ΤΟΝ GERRY GOFFIN
Πατρίδα της Carole King είναι η Νέα Υόρκη. Γεννήθηκε στο Μανχάταν, στις 9 Φεβρουαρίου 1942, και μεγάλωσε στο Μπρούκλιν. Το πραγματικό της όνομα ήταν Carol Joan Klein (εβραϊκής καταγωγής). Ήταν ένα πανέξυπνο παιδί, γι’ αυτό και την έστειλαν στο νηπιαγωγείο ήδη όταν ήταν τεσσάρων και την επόμενη χρονιά την έγραψαν απευθείας στη 2α Δημοτικού! Τεσσάρων χρονών ξεκίνησε και τα μαθήματα πιάνου. Ήταν τόσο μικρούλα, που οι γονείς της βάζανε τον τηλεφωνικό κατάλογο πάνω στο σκαμπό για να μπορεί να φτάνει τα πλήκτρα. Παρά τις δυσκολίες όμως, δεν ξεκόλλαγε από το πιάνο. Στο Γυμνάσιο σχημάτισε την πρώτη της μπάντα, τους Co-Sines (τα συνημίτονα!), άρχισε να συνθέτει τα πρώτα της τραγούδια, μαζί με τον παιδικό της φίλο Paul Simon, και άλλαξε το όνομά της σε Carole King. To 1958, σε ηλικία 16 ετών, ηχογράφησε το πρώτο της σινγκλ, με τίτλο The Right Girl. Στα 17 της γράφτηκε στο Queens College, όπου γνώρισε τον 20χρονο Gerry Goffin, με τον οποίο παντρεύτηκε λίγο αργότερα, καθώς πρόλαβε να μείνει έγκυος στο πρώτο της παιδί, την Louise. Το νεαρό ζευγάρι έπρεπε ξαφνικά να εγκαταλείψει το κολλέγιο και να ψάξει για έναν τρόπο επιβίωσης. Εκείνος βρήκε δουλειά σαν βοηθός χημικού κι εκείνη σαν γραμματέας. Τα βράδια κάθονταν παρέα και έγραφαν, ο Gerry τους στίχους και η Carole την μουσική. Η επιτυχία δεν άργησε να έρθει: Το 1960, οι Shirelles ηχογράφησαν το περίφημο Will You Love Me Tomorrow, των Goffin/King, που πήγε στην κορυφή των αμερικάνικων charts (πρώτη φορά συνέβαινε κάτι τέτοιο, με ένα γκρουπ μαύρων κοριτσιών) και αποτέλεσε, έκτοτε, τραγούδι αναφοράς στον χώρο της ποπ. Η επιτυχία του τραγουδιού επέτρεψε στην King και τον Goffin να αφήσουν τις άλλες δουλειές τους και να αφοσιωθούν στο γράψιμο. Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό! ΟΙ επιτυχίες ξεπήδαγαν η μία πίσω απ’ την άλλη: Take Good Care Of My Baby (Bobby Vee, 1961), The Loco-Motion (Little Eva, 1962), Up On The Roof (The Drifters, 1962), Chains (The Cookies, 1962 και The Beatles, 1963), One Fine Day (The Chiffons, 1963), Hey Girl (Freddie Scott, 1963), I’m Into Something Good (Herman’s Hermits, 1964), Just Once In My Life (The Righteous Brothers, 1965), Don’t Bring Me Down (The Animals, 1966), και άλλα. Η λίστα δεν έχει τελειωμό! Φτάνει να προσθέσω το (You Make Me Feel Like) a Natural Woman, την τραγουδάρα τής Aretha Franklin, το 1967. Για να καταλάβετε για τι πράγμα μιλάμε: 118 τραγούδια των Goffin/King πήγαν στο Top100 των ΗΠΑ. Και παρ’ όλα αυτά, η μεγάλη επιτυχία δεν είχε έρθει ακόμη!
To 1959 o Neil Sedaka έκανε μια μεγάλη επιτυχία με το τραγούδι Oh Carol, γραμμένο για την Carole King με την οποία τα είχε όταν αυτή πήγαινε στο λύκειο. Ο Goffin πήρε τη μελωδία και έγραψε την παιχνιδιάρικη απάντηση, "Oh! Neil", την οποία η King ηχογράφησε και κυκλοφόρησε σε μικρό δίσκο την ίδια χρονιά αλλά δεν έκανε επιτυχία. Αντίθετα, το Όh Carol έφθασε έως το Νο 9 του καταλόγου μικρών δίσκων στην Αμερική και έγινε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες για τον Neil Sedaka!
Τέλος πάντων, όπως συνήθως συμβαίνει στη ζωή, τα όμορφα πράγματα δεν διαρκούν για πάντα! Το 1968, ο Goffin και η King πήραν διαζύγιο, δίνοντας τέλος σ’ αυτό το απίστευτο σερί επιτυχιών, που είχαν υπογράψει ως δίδυμο. Η Carole πήρε τις δυο κόρες της και μετακόμισε στο Λος Άντζελες, όπου συγκρότησε μια τριμελή μπάντα, που ονομάστηκε The City και αποτελείτο από την King (φωνή, πιάνο), τον εξαιρετικό κιθαρίστα Danny Kortchmar και τον -μετέπειτα σύζυγο της King- Charles Larkey στο μπάσο. Το νέο γκρουπ έβγαλε ένα άλμπουμ και, ένα χρόνο αργότερα, διαλύθηκε.
ΣΟΛΟ ΚΑΡΡΙΕΡΑ – Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΟΥ TAPESTRY
Έχουμε μπει πια στο 1970 και η Carole γνωρίζεται με τον James Taylor και την Joni Mitchell, οι οποίοι την πείθουν να καταπιαστεί με ένα προσωπικό της άλμπουμ, αντί να γράφει για άλλους. Μάλιστα, ο James Taylor προθυμοποιήθηκε να συμβάλει στην προβολή του άλμπουμ, κάνοντας δεύτερες φωνές και παίζοντας ακουστική κιθάρα. Το άλμπουμ αυτό, το πρώτο προσωπικό της Carole King, είχε τον τίτλο Writer και έφτασε μέχρι το Νο 84 των charts. Καθόλου κακή επίδοση! Τέλος πάντων, αρκετή για να πεισθεί η King να βγάλει και δεύτερο άλμπουμ. Κι έτσι, τον επόμενο χρόνο, το 1971 δηλαδή, κυκλοφορεί το Tapestry, ένα από τα σημαντικότερα άλμπουμ του 20ου αιώνα, Νο 36 στη λίστα του περιοδικού Rolling Stone με τα 500 σπουδαιότερα άλμπουμ όλων των εποχών (Rolling Stone's 500 Greatest Albums of All Time). Στην ηχογράφηση του άλμπουμ συμμετείχαν τα μέλη της μπάντας The City, που είπαμε πιο πάνω, ο Danny Kortchmar και ο Charles Larkey, o «συνήθης ύποπτος» James Taylor, αλλά και η ακριβοθώρητη Jonni Mitchell! Εκτός από δύο σπουδαία τραγούδια, που επιλέχτηκαν ως hit single, το I Feel The Earth Move και το It’s Too Late, η King συμπεριέλαβε και δύο παλιές, δικές της συνθέσεις, που είχαν γίνει τεράστιες επιτυχίες, το Will You Love Me Tomorrow και το (You Make Me Feel Like) A Natural Woman, που, ερμηνευμένες πλέον με την ευαισθησία της Carole King, απέκτησαν μια νέα βαρύτητα.
Στο άλμπουμ περιλαμβάνεται επίσης και το You’ve Got A Friend, μια τρυφερή μπαλάντα, την οποία τραγούδησε ο James Taylor, ταυτόχρονα με την Carole King, και την έκανε Νο 1 επιτυχία! «Δεν έγραψα αυτό το τραγούδι για τον Taylor», εξομολογήθηκε αργότερα η Carole King, «ούτε είχα σκοπό να του το δώσω να το τραγουδήσει, όμως το λάτρεψε μόλις το άκουσε και μου ζήτησε να τον αφήσω να το πει κι εκείνος. Κι έτσι έγινε».
Το Tapestry πήγε αμέσως στην κορυφή των αμερικάνικων charts, όπου παρέμεινε για 15 συνεχόμενες εβδομάδες (στα charts γενικά, έμεινε 6 χρόνια!), πήρε 4 Grammy (!!) και πούλησε πάνω από 30 εκατομμύρια αντίτυπα. Η επιτυχία του έστρωσε το κόκκινο χαλί για κάθε άλμπουμ της Carole King, από εκεί και μετά: Τα 5 επόμενα άλμπουμ της ανέβηκαν πολύ ψηλά στα charts (top 10) και, φυσικά, έγιναν όλα χρυσά. Αυτά μέχρι το 1977, όπου η Carole συναντά τον -επίσης συνθέτη- Rick Evers, τον οποίο λίγο αργότερα παντρεύτηκε, και κυκλοφόρησαν μαζί το άλμπουμ Simple Things, που «κατάφερε» να είναι το πρώτο της άλμπουμ, από την κυκλοφορία του Tapestry, που δεν έγινε χρυσό. Έναν χρόνο αργότερα, ο Evers εγκατέλειψε τον μάταιο τούτο κόσμο, από υπερβολική δόση κοκαΐνης. Και ευτυχώς να λέμε, γιατί -συν τοις άλλοις- ήταν και κακοποιητικός με την Carole. Τι να πεις! Φαίνεται πάντως, ότι το Simple Things αποτέλεσε σημείο καμπής για το success story της Carole King, καθώς από τότε, και ως το τέλος της δεκαετίας, δεν αναδείχθηκε ούτε ένα single μέσα από τα άλμπουμ που ακολούθησαν.
ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ
Όταν έχεις κάνει μια επιτυχία σαν αυτήν του Tapestry, είναι μάλλον απίθανο να μπορέσεις να την ξεπεράσεις, ειδικά μάλιστα στις εντελώς νέες συνθήκες προβολής και θεάματος, που επικράτησαν στις επόμενες δεκαετίες στη μουσική. Ήταν πια η εποχή του MTV, όπου επικρατούσαν τα είδωλα της ποπ, που είχαν «όλο το πακέτο», και όχι η εποχή για ευαίσθητους τροβαδούρους όπως η Carole King. Κι όμως, ακόμα και σ’ αυτές τις συνθήκες, η King δεν έλειψε ποτέ, είτε γράφοντας μουσική για το σινεμά, είτε παίζοντας η ίδια, είτε βγάζοντας καινούργια άλμπουμ, είτε κάνοντας περιοδείες. Σε μια τέτοια περιοδεία μάλιστα, στη Μεγάλη Βρετανία, το 2016, η Carole King κατάφερε να συγκεντρώσει 65.000 θεατές, στη συναυλία της στο Hyde Park, αποδεικνύοντας έτσι ότι ο κόσμος δεν την είχε καθόλου ξεχάσει. Πάντως, ούτε η μουσική βιομηχανία την ξέχασε, αφού, με κάθε ευκαιρία, την απένεμε και κάποιον ακόμα τιμητικό τίτλο. Ας μην αγνοούμε, ότι η Carole King είχε το σπάνιο προνόμιο να ενταχθεί στο Hall of Fame, τόσο ως συνθέτρια, όσο και ως ερμηνεύτρια.
Κλείνοντας, δεν θα πρέπει να παραλείψουμε να αναφερθούμε στην αγωνιστικότητα και τον ακτιβισμό της King σε θέματα δημοκρατίας και περιβάλλοντος, που την έχουν φέρει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σ’ αυτούς τους τομείς, υποστηρίζοντας με συνέπεια την γραμμή του Δημοκρατικού Κόμματος.
Η Carole King, ενόσω γράφονται αυτές οι γραμμές, είναι 83 χρονών και ζει στο ράντσο της στο Idaho..
ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ
Ο ρόλος της Carole King μέσα στη σύγχρονη μουσική ήταν καταλυτικός, όχι μόνο γιατί, πρώτη αυτή, ανέδειξε, σε όλη της την έκταση, την εκφραστική δύναμη της γυναίκας συνθέτριας-ερμηνεύτριας, αλλά και γιατί, χάρη στην απίστευτη παραγωγικότητά της και στην αγέραστη ομορφιά των τραγουδιών της, ανέβασε την δισκογραφική βιομηχανία σε απρόσμενα ύψη ποιότητας και εμπορικότητας, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις γι’ αυτήν την έκρηξη δημιουργικότητας του χώρου της μοντέρνας μουσικής, που απολαύσαμε στις προηγούμενες δεκαετίες.
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
Writer (1970)
Tapestry (1971)
Music (1971)
Rhymes & Reasons (1972)
Fantasy (1973)
Wrap Around Joy (1974)
Thoroughbred (1976)
Simple Things (1977)
Welcome Home (1978)
Touch the Sky (1979)
Pearls: Songs of Goffin and King (1980)
One to One (1981)
Speeding Time (1983)
City Streets (1989)
Colour of Your Dreams (1989)
In Concert (1994)
The Carnegie Hall Concert: June 18, 1971 (1996)
Love Makes the World (2001)
The Living Room Tour (2005)
Live at the Troubadour (with James Taylor) (2010)
A Holiday Carole (2011)
ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΣ
24/11/25

Δημοσίευση σχολίου