ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ BOOTLEG CD ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ


Ένα θέμα που έχει κατακλίσει τα ξένα και δεν πέρασε καθόλου στα ελληνικά sites, είναι η μήνυση που υπέβαλε ο Eric Clapton κατά μίας Γερμανίδας 55 ετών, που πούλησε ένα bootleg CD στο eBay αντί 9.95€. Η δικαστική απόφαση δικαίωσε τον Clapton με τη γυναίκα να καλείται να πληρώσει £2.889 (συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών εξόδων). Τα γεγονότα όπως παρουσιάστηκαν, αναφέρουν ότι το CD με τίτλο Eric Clapton – Live USA, ηχογραφήθηκε παράνομα (bootleg), το γεγονός έγινε αμέσως αντιληπτό από τους δικηγόρoυς που έχει κάθε καλλιτέχνης σε κάθε χώρα για να επιβλέπει την παράνομη διακίνηση cd και στις 18 Δεκεμβρίου η υπόθεση οδηγήθηκε σε δικαστήριο του Ντίσελντορφ, με το αποτέλεσμα που διαβάσατε πιο πάνω. Σύμφωνα με πληροφορίες, η γυναίκα δεν γνώριζε ότι ο εκλιπών σύζυγός της είχε  αγοράσει τον δίσκο σε ένα πολυκατάστημα τη δεκαετία του 1980 και προσέθεσε ότι η παρουσία του στο eBay ήταν για μία ημέρα. Ο Clapton δέχτηκες επικρίσεις για το χειρισμό της υπόθεσης, ειδικά μετά την ανακοίνωση της χρηματικής ποινής και τελικά το management του ανακοίνωσε ότι παραιτείται από το ποσό που επιδίκασε το δικαστήριο και ανέφερε ότι η γυναίκα «δεν είναι ο τύπος του ατόμου που επιθυμεί να στοχεύσει ο Eric Clapton ή η δισκογραφική του εταιρεία» και παρουσίασε μια δήλωση σχετικά με το θέμα για να διευκρινίσει τις «ευρέως διαδεδομένες και συχνά παραπλανητικές αναφορές του Τύπου» που σχετίζονται με την υπόθεση, αναφέροντας ότι πρόθεση των δικηγόρων δεν είναι να στοχοποιηθούν άτομα που πωλούν μεμονωμένα CD από τη δική τους συλλογή, αλλά μάλλον οι ενεργοί bootleggers που κατασκευάζουν μη εξουσιοδοτημένα αντίγραφα προς πώληση. Αν μετά τη λήψη μιας επιστολής «παύσης και παραίτησης», τα παράνομα προς πώληση αντικείμενα αποσυρθούν, τυχόν έξοδα θα είναι ελάχιστα ή ενδέχεται να παραληφθούν. Για να τελειώσω με την αναφορά στην υπόθεση, το κόστος ανέβηκε γιατί η γυναίκα δεν ακολούθησε την προτροπή του δικαστή να παραιτηθεί οποιαδήποτε αξίωση και να αποφευχθεί το κόστος της έφεσης, με αποτέλεσμα να πληρώσει τα έξοδα και για τα δύο μέρη. Μόλις έμαθε για την υπόθεση, ο Clapton αποφάσισε να μην προβεί σε περαιτέρω ενέργειες λέγοντας ότι δεν σκοπεύει να εισπράξει τα έξοδα που του επιδίκασε το δικαστήριο. Η δήλωση προσθέτει, «Επίσης, ελπίζει ότι το γυναίκα δεν θα επιβαρυνθεί με άλλα έξοδα». Έγραψα όλα τα παρά πάνω για να σας μεταφέρω την κατάσταση που επικρατεί και τη χώρα μας σχετικά με τις πωλήσεις παράνομων cd και για να υπάρξει μια καλύτερη ενημέρωση, απευθύνθηκα στον Κο Νίκο Στεφανάκη, στέλεχος για πάνω από 20 χρόνια στο IFPI, που μου έδωσε τις παρακάτω απαντήσεις..
Για όλα τα θέματα φυσικής πειρατείας, συμπεριλαμβανομένων και των bootlegs, ισχύουν στην ελληνική νομοθεσία οι προβλέψεις του Ν.2121/1993 με διάφορες διαβαθμίσεις, ανάλογα με το αν η συμμετοχή σε πειρατεία είναι πρόσκαιρη ή πραγματοποιείται κατ’ επάγγελμα.
 
Παλαιότερα, και επί σειρά δεκαετιών, η Ένωση Ελλήνων Παραγωγών Ηχογραφημάτων (IFPI Greece) διέθετε ολόκληρη ομάδα δίωξης της πειρατείας η οποία σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία ή/και το ΣΔΟΕ προχωρούσε συστηματικά σε ελέγχους και μηνύσεις κατά προσώπων που εμπλέκονταν κατ’ επάγγελμα σε πειρατεία υλικών φορέων ήχου.
Οι δραστηριότητες της ομάδας μεταβάλλονταν ταυτόχρονα με τις τεχνολογικές μεταβολές και τις αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες.
Έτσι, οι έλεγχοι ξεκίνησαν τα πρώτα χρόνια από τα καταστήματα δίσκων και τις υπαίθριες αγορές (λαϊκές αγορές, παζάρια, κλπ) όπου πωλούνταν παράνομες κασέτες και αργότερα οι έλεγχοι αφορούσαν την πώληση CD-R αρχικά από πλανόδιους πωλητές και στη συνέχεια επικεντρώθηκαν στα εργαστήρια αναπαραγωγής και τις αποθήκες τροφοδοσίας των πλανόδιων πωλητών.
Η δράση της ομάδας σταδιακά ατόνησε με την εξάπλωση του διαδικτύου και τελικά αναστάλθηκαν οι λειτουργίες της γύρω στο 2011, αφού συμπλήρωσε σχεδόν 20 χρόνια λειτουργίας και συμμετείχε σε κατασχέσεις σχεδόν 10.000.000 παράνομων CD και κασετών.
 
Οι διατάξεις την σχετικής νομοθεσίας εξακολουθούν να υπάρχουν, αλλά πλέον τα φαινόμενα πειρατείας έχουν επικεντρωθεί στο ψηφιακό περιβάλλον κι έτσι το κόστος συντήρησης μιας τέτοιας ομάδας, σε συνδυασμό με αντικειμενικούς παράγοντες όπως π.χ. ο αργός ρυθμός εκδίκασης των νομικών υποθέσεων (είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα υπάρχουν σε εκκρεμότητα νομικές υποθέσεις πειρατείας που δεν έχουν τελεσιδικήσει) κατέστησε το έργο ασύμφορο αλλά και άνευ ουσιαστικού αντικειμένου.
Βέβαια, σε περίπτωση που υπάρξει κάποια σχετική καταγγελία, η IFPI Greece θα κληθεί να την ερευνήσει και πιθανότατα να προχωρήσει και σε νομικές ενέργειες.
 
Το παρήγορο στην όλη υπόθεση είναι ότι η ψηφιακή μουσική πειρατεία τείνει επίσης να ατονήσει, αφενός λόγω των διαθέσιμων τρόπων αντιμετώπισης (δυνατότητα αποκλεισμού πρόσβασης σε παράνομα sites μέσω καταγγελίας στην επιτροπή ΕΔΠΠΙ), αφετέρου δε και κυρίως λόγω της ολοένα αυξημένης χρήσης των νόμιμων ψηφιακών υπηρεσιών (Spotify, Apple, Youtube, κλπ) που δείχνουν μία σταδιακή αλλαγή νοοτροπίας των νεότερων γενεών.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

30/12/21
 

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου