To “Time Of The Season”, που κυκλοφόρησε το 1968 από το εγγλέζικο pop-rock συγκρότημα των Zombies και έμελλε να αποτελέσει τη μεγαλύτερη επιτυχία τους, είναι ένα τραγούδι-σταθμός για την εποχή του. Ενταγμένο, ουσιαστικά, στο «καλοκαίρι της αγάπης», αναδείχτηκε σε σύμβολο της ψυχεδέλειας και του χίπικου τρόπου ζωής. Κι όμως, το ιστορικό αυτό τραγούδι κόντεψε να καταδικαστεί σε αφάνεια από την -μερικές φορές- ανέμπνευστη πολιτική των δισκογραφικών εταιριών στην προώθηση των νέων τραγουδιών.
ΠΩΣ ΓΡΑΦΤΗΚΕ
Είμαστε στο Σεπτέμβριο του 1967 και στο Λονδίνο παραμένει έντονα αισθητός ο απόηχος του κινήματος της ειρήνης και της αγάπης, που έρχεται από τις ΗΠΑ και κυρίως το San Francisco. Όπως μας λέει ο Rod Argent, ο πληκτράς και βασικός συνθέτης των Zombies, «Η πραγματικότητα του πολέμου του Βιετνάμ είχε κάνει μια ολόκληρη γενιά να συνειδητοποιήσει ότι δεν ήθελε να έχει καμία σχέση με αυτόν τον πόλεμο και αυτό που συνέβαινε ήταν κάτι το πολύ όμορφο». Όντας λοιπόν έντονα επηρεασμένος από αυτό το κλίμα, ο Rod Argent συνέθεσε το “Time Of The Season”, με σκοπό να το συμπεριλάβει στο νέο άλμπουμ των Zombies, που θα έπαιρνε τον τίτλο Odessey and Oracle. Το γκρουπ βρισκόταν υπό πίεση εκείνη την εποχή: Είχαν περάσει κιόλας τρία χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου τους άλμπουμ (που είχε τίτλο το όνομά τους), απ’ όπου βγήκε ένα πολύ επιτυχημένο single, το “She’s Not There”, αλλά, από κει κι έπειτα, σιγή! Η δημοτικότητά τους είχε αρχίσει να ξεθωριάζει, η δισκογραφική τους εταιρία Decca τους είχε διώξει και η νέα τους εταιρία, η CBS, ανυπομονούσε να δει κάτι σημαντικό. Μέσα σ’ αυτές τις πιεστικές συνθήκες, ο Rod Argent είχε την ιδέα του Time Of The Season. Για να δούμε, πώς τα θυμάται ο ίδιος: «Εκείνη την εποχή, συγκατοικούσα με τον Chris White (Σ.Σ. τον μπασίστα του γκρουπ) και, μόλις έγραψα το τραγούδι, πάω και του λέω: Ξέρεις, έγραψα αυτό το τραγουδάκι για το άλμπουμ, που μου φαίνεται ότι θα γίνει χιτ. Εκείνος δεν φάνηκε να συμφωνεί. Ούτε κανείς άλλος από το γκρουπ. Εγώ όμως πίστευα ότι θα πετύχει». Πού να φανταζόταν ο Argent πόσο δίκιο είχε! Αλλά και πού να ήξερε πόση τύχη χρειάστηκε για να αναδειχτεί το τραγούδι, αλλά και ότι, μέχρι να γίνει επιτυχία, οι Zombies θα είχαν ήδη διαλυθεί!
Η ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ
Δεν μπορούμε να πούμε ότι η CBS δεν φρόντισε για το νέο της απόκτημα: Οι Zombies μπήκαν να ηχογραφήσουν το νέο τους άλμπουμ στο στούντιο Abbey Road, αμέσως μόλις οι Beatles είχαν ολοκληρώσει το Sgt Pepper’s! Είχαν μάλιστα στη διάθεσή τους, ως τεχνικό ήχου, τον Geoff Emerick, τον μόνιμο μηχανικό των Beatles! Είχαν επίσης στη διάθεσή τους μια συστοιχία από δύο τετρακάναλες κονσόλες, που είχαν πατεντάρει οι τεχνικοί των Abbey Road Studios για να ανταποκριθούν, όσο μπορούσαν καλύτερα, στην απαίτηση των Beatles για 8-κάναλη κονσόλα. Και, τέλος, είχαν στη διάθεσή τους και ένα Mellotron, που είχε παρατήσει εκεί ο John Lennon, μετά την ηχογράφηση του Sgt. Pepper'’! Αυτό που δεν είχαν, ήταν αρκετός χρόνος. Οι ηχογραφήσεις έπρεπε να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν. Όμως, η πολύτιμη πείρα του Geoff Emerick βοήθησε πάρα πολύ. Πρώτα απ’ όλα, φρόντισε να αναδείξει το riff του μπάσου, πάνω στο οποίο είναι χτισμένο όλο το Time Of The Season και στο οποίο οφείλει το μεγαλύτερο μέρος της μοναδικότητάς του. Στη συνέχεια, υπενθύμισε στο γκρουπ ότι είχαν μπόλικα κανάλια διαθέσιμα και τους υπέδειξε να εμπλουτίσουν κάπως το μπάσο, κάτι το οποίο έγινε, με ένα παλαμάκι και ένα υπόκωφο «ααα». Το αποτέλεσμα ήταν, πράγματι, εξαιρετικό. Κι εκεί που όλα πήγαιναν μια χαρά, φάνηκε το πρόβλημα έλλειψης χρόνου: Οι Zombies είχαν μπει στο στούντιο απροβάριστοι και αυτό φάνηκε στην ηχογράφηση των φωνητικών. Παρόλο που, θεωρητικά, το τραγούδι δεν παρουσιάζει κάποιες ιδιαίτερες δυσκολίες, έχει κάποιες απαιτητικές διφωνίες, που δεν ήταν δυνατόν να βγουν με την πρώτη. Εκεί λοιπόν, συγκρούστηκε ο συνθέτης Rod Argent με τον τραγουδιστή Colin Blunstone, σε σημείο που ο Blunstone να απειλήσει να φύγει από την ηχογράφηση. Βεβαίως, στο τέλος όλα πήγαν μια χαρά, ίσως όμως εκεί να ράγισε το γυαλί της ενότητας του γκρουπ, που οδήγησε στην πρόωρη διάλυσή τους. «Είχε πλάκα», έλεγε μετά ο Blunstone, «ενώ απ΄ τη μια τραγουδούσαμε “it’s the time of the season for loving”, απ’ την άλλη βριζόμαστε»! Τέλος πάντων, τον Νοέμβριο του 1967 τελείωσαν οι ηχογραφήσεις όλων των τραγουδιών και ήρθε η ώρα να επιλέξει η CBS τα single που θα προωθούσαν το νέο άλμπουμ. Και τότε, αντί για το Time Of The Season, τα «εξειδικευμένα» στελέχη της εταιρίας επέλεξαν δύο μάλλον αδιάφορα τραγούδια, τα ‘Friends Of Mine’ και ‘Care Of Cell 44’, που πήγαν άκλαυτα, παρασύροντας έτσι και όλο το άλμπουμ. Οι Zombies, απογοητευμένοι από την αποτυχία, διαλύθηκαν ένα μήνα αργότερα, τον Δεκέμβριο του 1967.
AL KOOPER: Ο ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΟΣ
Η αποτυχία του Odessey and Oracle στη μεγάλη Βρετανία, οδήγησε το αφεντικό της CBS, τον πολύ Clive Davis, να ακυρώσει την κυκλοφορία του άλμπουμ στις ΗΠΑ. Κι εδώ ακριβώς είναι, που τα πράγματα παίρνουν μια απρόσμενη τροπή: Μόλις εκείνη την εποχή, η CBS είχε προσλάβει ως A&R τον σπουδαίο Al Kooper, έως τότε οργανίστα των Blood, Sweat and Tears. Ο οποίος Al Kooper, ύστερα από μια επίσκεψή του στο Λονδίνο το 1968, επέστρεψε στην Αμερική, κουβαλώντας μερικά νέα άλμπουμ, για να αποκτήσει μια καλύτερη εικόνα της μουσικής σκηνής της Βρετανίας. Ανάμεσα σ’ αυτά, ήταν και το “Odessey and Oracle”, το οποίο του κίνησε το ενδιαφέρον, ιδιαίτερα το τελευταίο τραγούδι του άλμπουμ, το Time Of The Season. Έσπευσε αμέσως να ενημερώσει τον Clive Davis για το εύρημά του και τον έπεισε να το κυκλοφορήσει ως single. Ο Clive Davis, με το αλάθητο ένστικτό του, δεν χρειάστηκε πολύ για να πεισθεί και, ξαφνικά, τον Μάρτιο του 1969, το Time Of The Season στρογγυλοκάθεται στην κορυφή των charts! Νάτοι οι Zombies, για δεύτερη φορά μετά το “She’s Not There”, να γίνονται τόσο δημοφιλείς στις ΗΠΑ, μόνο που, αυτή τη φορά, είχαν ήδη διαλυθεί. Και δεν φαινόταν καμία προοπτική επανένωσης: Ο Rod Argent και ο Chris White είχαν βάλει μπρος την καινούργια μπάντα τους, ενώ και ο Colin Blunstone είχε ξεκινήσει δικά του project. Έγιναν, βέβαια, κάποιες προσπάθειες επανένωσης, αλλά απέτυχαν. Έπρεπε να έρθει το έτος 2000, για να τα βρουν οι Argent και Blunstone και να επανασυστήσουν τους Zombies, οι οποίοι είναι ενεργοί μέχρι και σήμερα.
TRIVIA
• Ο σχεδιαστής του εξωφύλλου του Odessey and Oracle ευθύνεται για το ορθογραφικό λάθος του τίτλου, όπου γράφει “Odessey” αντί του σωστού “Odyssey”. Για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, ο Argent ισχυριζόταν ότι ήταν ηθελημένο και ότι ήθελε να συνδυάσει τις λέξεις “Odyssey” και “Ode”. Καλή προσπάθεια!
• Το Time Of The Season πρέπει να κατέχει το ρεκόρ του μικρότερου ρεφρέν. Είναι, όλο κι όλο, το σημείο που λέει “It’s the time of the season for loving” και διαρκεί 8 δευτερόλεπτα.
• Ο στίχος “What’s your name, what’s your daddy, is he rich like me” είναι ένα κλείσιμο του ματιού στο “Summertime” του George Gershwin και ειδικά στον στίχο “Your daddy is rich and your mama’s good looking”. O Argent θέλησε έτσι να αποτίσει φόρο τιμής στον μεγάλο συνθέτη της τζαζ.
• Το σόλο του αρμόνιου στο Time Of The Season διαρκεί συνολικά 90”. Δεν είναι πολλά για την ψυχεδελική εποχή, είναι όμως πολλά για τραγούδι τόσο μικρής διάρκειας (3 λεπτά). Φαίνεται ότι ο Argent ήταν αποφασισμένος να το ευχαριστηθεί, μιας και ήταν ο μόνος που πίστευε στο τραγούδι.
• Σήμερα, το παραγνωρισμένο Odessey and Oracle θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα άλμπουμ της ψυχεδέλειας και ένας από τους σοβαρότερους προπομπούς του progressive rock.
• Το Time Of The Season δεν ανέβηκε ποτέ στο Νο 1 της Μεγάλης Βρετανίας!
ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΣ
4/11/23
Δημοσίευση σχολίου