ΠΩΣ ΓΡΑΦΤΗΚΕ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ JAMES BOND ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟΡΡΙΦΘΗΚΑΝ


Έχουν περάσει 70 ολόκληρα χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε το Casino Royale, το πρώτο βιβλίο του Ian Fleming, με πρωταγωνιστή τον πράκτορα James Bond και η εξέλιξη της επιτυχίας του είναι λίγο πολύ γνωστή. Ο Fleming κυκλοφόρησε 12 ιστορίες βασισμένες πάνω στον πράκτορα και βέβαια ο χαρακτήρας του έγινε ο κεντρικός ήρωας των ταινιών. Οι παραγωγοί Albert R. Broccoli και Harry Saltzman, αγόρασαν τα δικαιώματα των βιβλίων αλλά και της χρήσης του ήρωα (James Bond) και μετέφεραν στον κινηματογράφο τις ιστορίες του με αρχικό πρωταγωνιστή τον Sean Connery, με τις ιστορίες κατασκοπείας, μεταξύ Βρετανών και Ρώσων, κατά κύριο λόγο, να πρωταγωνιστούν και να κερδίζουν τους θεατές. Όμως δεν ήταν μόνο το καλό σενάριο και οι υποδειγματικοί πρωταγωνιστές, μεγάλο ρόλο έπαιξαν και τα τραγούδια που ακουγόντουσαν είτε στην αρχή είτε στους τίτλους τέλους κάθε ταινίας, αρχής γενομένης το 1962 και τον Dr. No όπου το βασικό μουσικό θέμα έγραψε ο Monty Norman, προσωπική επιλογή του Broccoli που είχε ακούσει τη μουσική που είχε γράψει του στη θεατρική παραγωγή του 1961 Belle.

Εκείνη την εποχή ο Norman που γνώριζε τη σειρά βιβλίων του Flemming  ήταν απασχολημένος με ένα μιούζικαλ και συμφώνησε να γράψει τη μουσική για την ταινία, μόνο αν ο Slatzman του επέτρεπε να ταξιδέψει στην Τζαμάικα όπου γινόντουσαν τα γυρίσματα. Εκεί συνέθεσε το βασικό θέμα του James Bond, το οποίο ακούγεται στην αρχή των ταινιών όταν ο περίφημος πράκτορας εμφανίζεται στην κλασική εισαγωγή όλων των ταινιών και  μουσικά δεν έχει καμία σχέση με την μουσικη της Τζαμάικα. Αντί να εμπνευστεί από την ιδιαίτερη μουσικής της περιοχής, αυτός συνέθεσε το τραγούδι "Good Sign, Bad Sign" που χρησιμοποιήθηκε στο θεατρικό έργο A House for Mr. Biswas του V.S. Naipaul, όπου το σενάριο διαδραματίζεται στο Τρινιντάντ και στη συνέχεια, από αυτό(!) εμπνεύστηκε το θέμα του Jemes Bond! Όμως δεν υπήρχε ολοκληρωμένο μουσικό θέμα κι ο Broccoli απευθύνθηκε στον επίσης Άγγλο συνθέτη John Barry, τον οποίον ήξερε από τη δουλειά του στην ταινία Beat Girl (1960) για να αναπτύξει το θέμα του Norman. O Barry το διασκεύασε, το έπαιξε με την ορχήστρα του, την John Barry Seven και προσέθεσε την surf κιθάρα που ήταν τόσο χαρακτηριστική παιγμένη από τον Vic Flick ο οποίος τότε πληρώθηκε $15 κι από τα μέσα της δεκαετίας του 90 άρχισε να παίρνει επιταγές με τα δικαιώματά του! Ο Norman πήρε ολόκληρο το συνθετικό δικαίωμα, με τον Barry να παίρνει κάτι λιγότερο από $350, με αντάλλαγμα ότι η προσθήκη του ονόματος του θα του εκτόξευε την καριέρα, πράγμα το οποίο έγινε, και να συνθέτει τη μουσική για έντεκα ταινίες του James Bond. Κατά καιρούς έχει ακουστεί ότι ο Barry, όχι ο Norman, συνέθεσε το «James Bond theme» με αποτέλεσμα να υπάρξουν 2 δίκες με πιο πρόσφατη αυτή του 2001, που κρίθηκε υπέρ του Norman που κατέληξε ότι το θέμα γράφτηκε από τον Norman και διασκευάστηκε από τον Barry.
Καλά όλα τα παραπάνω αλλά δεν είναι αυτά το θέμα του σημερινού άρθρου. Το θέμα είναι ποια τραγούδια και μάλιστα γνωστών τραγουδιστών/συγκροτημάτων, δεν κατάφεραν να ακουστούν σε κάποια ταινία του θρυλικού πράκτορα, γιατί όλοι ξέρουμε ποια ακούστηκαν.
Η όλη η ιστορία με το τραγούδι κάθε ταινίας, ξεκίνησε μετά την επιτυχία της ταινίας Dr. No με τους συνθέτες να προτείνουν τραγούδια για το θέμα της ταινίας που θα ακούγεται και στο τίτλους τέλους. Να σας θυμίσω ότι έχουμε ακούσει τραγούδια των Paul McCartney, Shirley Bassey, Tom Jones, Louis Armstrong, Adele και πρόσφατα Billie Eilish με τα ονόματα αυτών που απορρίφτηκαν να είναι πολλά και σημαντικά. Δεν είναι γνωστό αλλά στο Thunderball (1965) που τραγούδησε ο Tom Jones, μέχρι την τελευταία στιγμή,  υποψήφια ήταν η η Dionne Warwick όπου θα τραγουδούσε το «Mr Kiss Kiss Bang Bang» αλλά έμεινε έγκυος και οι παραγωγοί δεν βρήκαν ότι ήταν σε κατάσταση να τραγουδήσει. Τότε σκέφτηκαν την Shirley Bassey, η οποία είχε τραγουδήσει στο Goldfinger αλλά και πάλι οι παραγωγοί ζήτησαν κάτι άλλο και στράφηκαν στην Johnny Cash που τραγούδησε το "Thunderball", αλλά προτίμησαν τη φωνή του Tom Jones στο ίδιο τραγούδι.

Βρισκόμαστε στο 1981 κι ο σκηνοθέτης John Glen, της επερχόμενης ταινίας του James Bond, For Your Eyes Only, κάνει ραντεβού με τους Blondie που εκείνη την εποχή ήταν ένα από τα πολύ πετυχημένα ονόματα σε Ευρώπη κι Αμερική με επιτυχίες όπως “Heart of Glass,” “Call Me,” “The Tide is High” και “Rapture”. Η παραγωγή της σειράς αλλά κι ο σκηνοθέτης, ήθελαν να παρουσιάσουν έναν Bond από τα παλιά, κάνοντας μια στροφή στο image του. Ήταν η πέμπτη ταινία με τον Roger Moore στον ομώνυμο ρόλο κι ήταν φανερό ότι η πλοκή του έργου βασιζόταν στις ικανότητες του ίδιου του πράκτορα και λιγότερο στα περίφημα gadgets. Το όνομα των Blondie έπεσε τυχαία στο τραπέζι της συζήτησης όταν ένα μέλος της παραγωγής παρακολούθησε μια συναυλία τους κι εντυπωσιάστηκε από την παρουσία της Debbie Harry.Έτσι, σύντομα έγινε μια συνάντηση των 2 πλευρών όπου προτάθηκε στο συγκρότημα να ερμηνεύσει το τραγούδι των τίτλων, με τη σημείωση ότι η σύνθεση θα ήταν του Bill Conti. Πολύ σύντομα κατά τη διάρκεια της συζήτησης, η Debbie Harry κατάλαβε ότι ήθελαν ΜΟΝΟ αυτήν κι όχι το συγκρότημα για να ερμηνεύσει το τραγούδι! Τους εξήγησε ότι συγκρότημα και τραγουδίστρια είναι ένα και προτιμούν να ερμηνεύσουν τραγούδια που έχουν συνθέσει οι ίδιοι!
Η συζήτηση πήρε τέλος πολύ γρήγορα με τις 2 πλευρές να μένουν αμετακίνητες στις θέσεις τους και η παραγωγή να επιλέγει την Sheena Easton να ερμηνεύσει το ομώνυμο τραγούδια της ταινίας και να το κάνει πολύ μεγάλη επιτυχία.



Το περίεργο είναι ότι, τι θα πείραζε την παραγωγή αν έπαιζε το συγκρότημα αφού κάποιοι μουσικοί θα έπρεπε να παίξουν! Τι το συγκρότημα, τι κάποιοι άλλoι;
Οι Blondie δεν πτοήθηκαν και ηχογράφησαν τραγούδι με τίτλο “For your eyes only”, σύνθεση του κιθαρίστα Chris Stein και της Debbie Harry. Το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ του συγκροτήματος The Hunter(1982) και πέρασε απαρατήρητο. Το αξιοπερίεργο είναι ότι για πολλά χρόνια οι Blondie, έπαιζαν στις συναυλίες τους τραγούδια ταινιών του James Bond, όπως «Goldfinger» και “From Russia With Love”.
Ένας άλλος σπουδαίος μουσικός, πρώτα κιθαρίστας και μετά τραγουδιστής, ο Eric Clapton βρέθηκε πολύ κοντά ώστε ένα τραγούδι του να ακουστεί σαν βασικό θέμα ταινίας του James Bond αλλά στη στροφή τον προσπέρασε η Gladys Knight. Το 1989 όταν ο Timothy Dalton (σ.σ. υπέροχος ηθοποιός αλλά πολύ soft για αυτό το ρόλο) υποδύθηκε τον James Bond για δεύτερη φορά στην 16η ταινία της σειράς, License to Kill, όπου ο κιθαρίστας και μουσικός επιμελητής Vic Flick έχει ξεκινήσει να δουλεύει με τον Eric Clapton πάνω σε ένα τραγούδι που προοριζόταν για βασικό θέμα της ταινίας. Ο γνωστός διευθυντής ορχήστρας, συνθέτης και ενορχηστρωτής Michael Kamen (σ.σ. γνωστός στο metal κοινό από τη συνεργασία του με τους Metallica στο S&M(1999) αλλά και στους (πολύ) παλαιότερους σαν μέλος των The New York Rock & Roll Ensemble του Μάνου Χατζιδάκι) είχε αναλάβει την ενορχήστρωση του τραγουδιού, καθώς εκείνη την εποχή ο συνθέτης John Barry ήταν άρρωστος και δεν μπορούσε να βοηθήσει.

“Μου τηλεφώνησε ο Michael Kamen, λέγοντας μου ότι ήθελε ένα σκοτεινό ήχο κιθάρας σόλο και μια μελωδία, προτείνοντας μου τον Eric Clapton που θα συνέθετε και το τραγούδι. Στο session θα παίζαμε μαζί με τον Clapton που είχα να τον συναντήσω χρόνια» λέει ο Flick.  
"Για εμένα ήταν μεγάλη τύχη να παίξω στο τραγούδι με 2 τόσους σπουδαίους μουσικούς» λέει ο Flick.Και συνέχισε: "Ο Clapton έπαιξε υπέροχα και η ενορχήστρωση του Kamen ήταν η καλύτερη. Αφού πέρασα τα δικά μου μέρη της κιθάρα, πήγαμε σε μια αποβάθρα για να γυρίσουμε το video του οποίου την παραγωγή θα έκανε η ομάδα παραγωγής της ταινίας! Κι ενώ περιμέναμε 2 εβδομάδες για να δούμε το τελικό μιξάζ του video, μάθαμε ότι η παραγωγή της ταινίας, προτίμησε το τραγούδι της Gladys Knight and the Pips, απορρίπτοντας το τραγούδι του Clapton!” Tα λόγια του Flick, επιβεβαιώνει και ο Clapton, λέγοντας ότι η ηχογράφηση και το τραγούδι ήταν πολύ καλά. «Κανείς δεν ξέρει που βρίσκεται το video. Ίσως ο μόνος που γνωρίζει να ήταν ο Michael Kamen που έχει φύγει από τη ζωή» λέει ο Flick.Όπως καταλάβατε κανείς δεν ξέρει που βρίσκεται αυτό το τραγούδι, το οποίο δεν έχει διαρρεύσει ούτε σαν bootleg!


Ο Vic Flick έχει παίξει κιθάρα στο αρχικό θέμα της ταινίας του James Bond  και δηλώνει θαυμαστής των ταινιών του διάσημου πράκτορα κυρίως σε αυτές που είχαν για πρωταγωνιστή τον San Connery.
 Ακολουθεί η λίστα με τα τραγούδια που προτάθηκαν για βασικό θέμα σε ταινία James Bond και απορρίφθηκαν (η σειρά είναι χρονολογική)
• Johnny Cash – ‘Thunderball’
• Dionne Warwick – ‘Mr Kiss Kiss Bang Bang’ (Thunderball)
• Shirley Bassey – ‘Mr Kiss Kiss Bang Bang’ (Thunderball)
• Julie Rogers – ‘You Only Live Twice’
• Lorraine Chandler – ‘You Only Live Twice’
• Alice Cooper – ‘The Man with the Golden Gun’
• Blondie – ‘For Your Eyes Only’
• Phyllis Hyman – ‘Never Say Never Again’
• Pet Shop Boys – ‘The Living Daylights’
• Ace of Base – ‘GoldenEye’
• Pulp – ‘Tomorrow Never Lies’ (Tomorrow Never Dies)
• Saint Etienne – ‘Tomorrow Never Dies’
• Swan Lee – ‘Tomorrow Never Dies’
• KD Lang – ‘Surrender’ (Tomorrow Never Dies)
• Straw – ‘The World Is Not Enough’
• Shirley Bassey – ‘No Good About Goodbye’ (Quantum of Solace)
• Muse – ‘Supremacy’ (Skyfall)
• Radiohead – ‘Spectre’
• Skylar Grey – ‘I’m A Soldier’ (No Time To Die)
 

Την επόμενη Κυριακή: O απόηχος της World Slavery Tour των Iron Maiden


ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

1/1/23

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου