Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ LED ZEPPELIN III

Μπορεί το Led Zeppelin III να μην ήταν αυτό που περίμεναν οι fans του συγκροτήματος, ειδικά μετά το Led Zeppelin II, αφού η κατεύθυνση που πήρε ήταν περισσότερο κοντά στη folk αλλά σίγουρα το εξώφυλλο του, ήταν πολύ ιδιαίτερο. Την καλλιτεχνική επιμέλεια, τις ιδέες και ότι άλλο σχετίζεται με το εξώφυλλο, επιμελήθηκε ο Άγγλος καλλιτέχνης Richard Drew, γνωστός με το όνομα Zacron, τον οποίον ο Jimmy Page τον είχε γνωρίσει το 1963 όταν ήταν σπουδαστής στο Kingston College of Art. Στη συνέχεια, ο Zacron αποφοίτησε από το Royal Academy of Arts κι έγινε λέκτορας στο University of Leeds. Έχοντας στο μυαλό του τη συνάντηση με τον Page, τον πήρε τηλέφωνο και του θύμισε τη γνωριμία του. Ο Page είδε κάποια σχέδια του και του ανέθεσαν το εξώφυλλο του Led Zeppelin III. Όταν ο Zecron ξεκίνησε να δουλεύει τις ιδέες του για το εξώφυλλο, απέκλεισε φωτογραφίες ή σχέδια τα οποία έφερναν στο ,μυαλό του αγοραστή τα πρώτα 2 εξώφυλλα (το Hindemburg και το πολεμικό διπλάνο του Α! Παγκοσμίου Πολέμου) με τον Zacron να νιώθει στις πλάτες του το βάρος της ευθύνης. Μόλις αισθάνθηκε ότι είχε φτιάξει ένα ικανοποιητικό αριθμό μακετών, σκέφτηκε την ιδέα, το εξώφυλλο να έχει 9 μικρές τρύπες(!)  όπου εσωτερικά θα περιστρέφεται μια άλλη σελίδα, εναλλάσσοντας έτσι εικόνες, σαν ένα είδος φωτογραφικού καλειδοσκόπιου. Οι φωτογραφίες των 4 Zeppelin είναι από τα σπίτια τους ενώ τα πολλά αντικείμενα που υπάρχουν στο εξώφυλλο και εσώφυλλο είναι άσχετα μεταξύ τους, δίνοντας έτσι μια εικόνα εντελώς σουρεαλιστική. Ένα καρύδι, πολλές πεταλούδες, μια οδοντοστοιχία, διάφορα γεωμετρικά σχήματα, όλα χρωματιστά, ένα καλαμπόκι, πολλά αεροπλάνα, μια καρέκλα με φτερά κ.α.με το λογότυπο του συγκροτήματος και τον τίτλο του άλμπουμ να φαίνονται ξεκάθαρα.
Η φωτό του οπισθόφυλλου(δ) κι το άνοιγμα του διπλού εξώφυλλου (α)


Η όλη δημιουργία, πήρε στον Zacron 3μήνες(σ.σ. τότε δεν υπήρχαν ούτε κατά διάνοια οι σημερινές τεχνολογικές ευκολίες) κι ίσως ο χρόνος να ήταν και λίγος αναλογικά με τον όγκο της δουλειάς του! Όταν ο Page είδε τις τελικές μακέτες, έμεινε ικανοποιημένος, λέγοντας του ότι θα κάνει και τα υπόλοιπα εξώφυλλα τους, ξεχνώντας ότι είχαν συμφωνήσει ο καλλιτέχνης που θα κάνει ένα εξώφυλλο δεν θα κάνει κανένα άλλο για το συγκρότημα. 

Αντιλαμβάνομαι ότι είναι πολύ δύσκολο να εξηγήεις ένα κοπτικό εξώφυλλο (εξώφυλλο με ιδιαιτερότητες στην κατασκευή) στους νέους που δεν έχουν πιάσει στα χέρια τους τέτοια εξώφυλλα ή ακόμα να εξηγήσει κάποιος τη λογική του διπλού εξώφυλλου (σ.σ. τώρα το λένε gatefold), όμως ήταν μια εντελώς ξεχωριστή αισθητική και δημιουργία. Διαβάζοντας το παραπάνω κείμενο, φαντάζομαι ότι όλοι οι νέοι σε ηλικία θα έχουν αναρωτηθεί τι "στο καλό είναι οι 9 τρύπεςστο εξώφυλλο". Άσε που δεν "κατεβαίνουν" στο downloading!!!!

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

18/4/22

 

Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου