IT’S A BEAUTIFUL DAY - S/T (1969) ΨΥΧΕΔΕΛΙΚΉ ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΗ

 

Γυρίζοντας το χρόνο δεκαετίες πίσω, αυτός πρέπει να είναι ο πρώτος δίσκος ψυχεδελικής  μουσικής που άκουσα. Μόνο που τότε δεν ήξερα τι ήταν η ψυχεδέλεια (έψαχνα(!) στο λεξικό του Ήλιου και ΔΕΝ εύρισκα τη λέξη) αλλά και κανένας άλλος δεν ήξερα να μου πει, μένοντας έτσι για χρόνια με την απορία. Η αλήθεια είναι ότι το πρώτο ομότιτλο άλμπουμ των Αμερικάνων  It's a Beautiful Day (1969, No 47 Aμερική, Νο 58 Μ.Βρετανία) έγινε γνωστό στην Ελλάδα περί τα μέσα της δεκαετίας του 70 και ίσως προς το τέλος. Αλλά αυτό δεν στάθηκε εμπόδιο για να απολαύσουμε ένα από τα καλύτερα άλμπουμ εκείνων των χρόνων, που σήμερα φαίνονται τόσο μακριά αλλά και τόσο δημιουργικά.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ BOMBAY CALLING KAI CHILD IN TIME
Έχουν ειπωθεί και γραφτεί πολλά, τα περισσότερα ανακρίβειες σχετικά με το Bombay Calling και το Child in Time των Deep Purple. H αλήθεια είναι όπως μου τη διηγήθηκε ο Ian Gillan λίγο μετά την Press conference στην Αθήνα το 1992, τo ορχηστρικό ‘’Bombay Calling’’, μία από τις συνθέσεις τους, άρεσε στον Jon Lord και σε κάποια από τις πρόβες των Deep Purple o Lord έπαιζε στο keyboard του και το παρουσίασε στα υπόλοιπα μέλη. Σύμφωνα με τον Ian Gillan: ‘’Το κομμάτι ακουγόταν καλό. Άρεσε σε όλους μας και αποφασίσαμε να κρατήσουμε το βασικό θέμα ‘’χτίζοντας’’ πάνω σε αυτό την σύνθεση με κάποιες μικρές αλλαγές. Οι στίχοι του πραγματεύονται τον ‘’Ψυχρό Πόλεμο’’. Έγραψα τη φράση 'Sweet child in time, you'll see the line' και οι λέξεις έβγαιναν εύκολα καθώς είχαμε όλοι μας επίγνωση της πυρηνικής απειλής που αιωρούνταν επάνω από τα κεφάλια μας εκείνη την εποχή, όταν ο ‘’Ψυχρός Πόλεμος’’ ήταν στο ‘’φόρτε’’ του.
Ο Jon (Lord) είχε έτοιμα τα μέρη στα πλήκτρα, εγώ άρχισα να τραγουδώ και στη συνέχεια ο Ritchie πρόσθεσε τα κιθαριστικά μέρη. Το τραγούδι αντανακλούσε βασικά τη διάθεση της εποχής και αυτός είναι ο λόγος για την επιτυχία του’’. Για την ιστορία, οι Deep Purple ζήτησαν την άδεια από τους It’s a Beautiful Day για την ηχογράφηση του κομματιού και εκείνοι αντιπρότειναν να το χρησιμοποιήσουν ελεύθερα και να δανειστούν με τη σειρά τους μία σύνθεση των Purple, όπως και έγινε. Η σύνθεση ήταν τo 'Wring that Neck' από τον δεύτερο δίσκο των Τιτανοτεράστιων διασκευάστηκε και κυκλοφόρησε ως ‘’Don And Dewey’’ στο δεύτερο δίσκο τους Marrying Maiden (1970) αλλά περιορίστηκε σε περιφερειακή ραδιοφωνική επιτυχία για το αμερικάνικο συγκρότημα. Αυτή είναι η πραγματική ιστορία του Bombay Calling/Child in Time και Wring that Neck, όπου στο παρελθόν όπου η ενημέρωση και επικοινωνία ήταν μικρή, είχαν γραφτεί τα μύρια όσα όπως ότι οι Deep Purple το έκλεψαν. Αυτά για την αποκατάσταση της αλήθειας.
 Το μεγάλο κομμάτι του δίσκου, είναι το κλασικό πλέον "White Bird", σύνθεση του ζευγαριού David και Linda LaFlamme που στιχουργικά αναφέρεται στις εμπειρίες από τη ζωή τους στο Seattle της Washington.
White bird
In a golden cage
On a winter's day
In the rain
Για κάποιες εβδομάδες του Δεκέμβρη του 1967, το ζευγάρι ζούσε σε μια σοφίτα, τότε σαν μέλη των Encore Ballroom με manager τον Matthew Katz, που τους βοήθησε πολύ τόσο στον ήχο, όσο και να υπογράψουν συμβόλαιο. Είναι παράδοξο, αλλά το όνομά τους το πήραν μετά από μια βροχερή χειμωνιάτικη ημέρα στο
Seattle.

Η αγγελικές φωνές του ζευγαριού δένουν αριστοτεχνικά και κάνουν το “White Bird” να μείνει στην ιστορία της μουσικής σαν ένα από τα ομορφότερα τραγούδια(σ.σ. κυριολεκτικά). Όμως το πρώτο άλμπουμ των It’s A Beautiful Day δεν αρχίζει και δεν τελειώνει με το “Whiter Bird”. Εκτός από το “Bombay Calling” που θα διαβάσετε την πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία πιο κάτω, τραγούδια σαν τα ‘A Hot Summer Day” μόνο θετικά συναισθήματα μπορεί να προκαλέσουν! Απομονώστε τη φωνή της Linda LaFlamme, κρατήστε το υπέροχο εξώφυλλο στα χέρια σας…κι απολαύστε μουσική. Παρ’όλη την γλυκιά χρήση του βιολιού από τον David La Flamme, το άλμπουμ δεν γνώρισε την επιτυχία που του έπρεπε (Νο 47 Αμερική) αν και είναι ένα πολύ καλό δείγμα τηs εποχήs τηs αμφισβήτησηs, των παραισθησιογόνων αλλά και της μελωδίας, στοιχείων που λίγα ψυχεδελικά συγκροτήματα ανέπτυξαν τόσο όσο οι It’s a Beautiful Day.  H ύπαρξη βιολιού, που μόλις τότε είχε αρχίσει να χρησιμοποιείται από τα rock συγκροτήματα (σ.σ. οι περισσότεροι από εμάς, το μάθαμε από τους Kansas) έδωσε στον ήχο τους μια απαράμιλλη φινέτσα, που παραμένει ζωντανή έως σήμερα, αποτελώντας μια ζωντανή αντανάκλαση της Bay Area πριν από 52 χρόνια.

 
ΤΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟ
 Ο πίνακας του Charles Courtney Curran.

Ο μπλε δίσκος μες το κοριτσάκι όπως το λέγαμε τότε, έχει ένα υπέροχο εξώφυλλο σχεδιασμένο από τον George Hunter που με τη σειρά που βασίστηκε στον πίνακα του Charles Courtney Curran, που ζωγραφήθηκε το 1912 με τίτλο Woman on the Top of a Mountain. Ο Hunter χρησιμοποίησε το παλαιό λογότυπο της Columbia Records, ακριβώς για να το προσαρμόσει καλύτερα στο πνεύμα της αισθητικής του εξώφυλλου. Προσέξτε ότι το ίδιο κορίτσι (σ.σ. μάλλον γυναίκα) φιλοξενείται και στο εξώφυλλο των Quicksilver Messenger Service, Happy Trails!
Στην επανέκδοση του άλμπουμ του 1972 αλλά και στην cd έκδοση του, δεν χρησιμοποιήθηκε ο πίνακας με το κορίτσι αλλά ο γλάρος που υπάρχει στο οπισθόφυλλο της πρώτης έκδοσης κι αυτό γιατί η χρήση του πίνακα ανήκει αποκλειστικά στην San Francisco Records, η οποία είχε τα δικαιώματα μέσω του manager τους Matthew Katz!


ΤΙ ΕΚΑΝΑΝ ΜΕΤΑ
Ένα χρόνο αργότερα, κυκλοφόρησαν το δεύτερο άλμπουμ τους με τίτλο Marrying Maiden(1970) το οποίο σημείωσε μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία από το πρώτο, αλλά ποιοτικά δεν το φθάνει.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

16/7/21

Ο ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΣΙΑΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟ IT’S A BEAUTIFUL DAY
Στο ντεμπούτο album του, το καλιφορνέζικο συγκρότημα τα περιείχε σχεδόν όλα.. πρόκειται για ένα μείγμα σε ισόποσεs δόσειs από flower power με φωνητικέs αρμονίεs και ρομαντική προδιάθεση στα βήματα των "Mamas and the Papas", art pop-rock υψηλού επιπέδου με έντονο λυρισμό και συναίσθημα, διαποτισμένο απ τον επαναστατικό άνεμο εναλλακτικήs μουσικήs που φυσούσε στα late 60's ειδικά στη δυτική Ακτή, τηs έντονα πολιτικοποιημένηs αμφισβήτησηs με ψαγμένουs και ανατρεπτικούs καλλιτέχνεs και συγκροτήματα. παράλληλα δεν έλειπε και το στοιχείο τηs ισορροπημένηs ψυχεδέλειαs χωρίs όμωs να κουράζει και να αποπροσανατολίζει τον ακροατήή απ το βασικό μουσικό ύφοs που ήθελαν να περάσουν στο κοινό. με λίγα λόγια, ο δίσκοs  περιέχει όμορφα και ιδιαίτερα τραγούδια γραμμένα πάνω σε υπέροχεs μελωδίεs χτισμένεs γύρω απ το βιολί του David La Flamme και την αγγελική φωνή τηs γυναίκαs του Linda. ξεχωρίζω το "White bird", που όσεs φορέs και να το ακούσω, ποτέ δεν το βαρέθηκα.. πάντα με συγκινεί και με ταξιδεύει!
    

Share on Google Plus
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ BLOGGER
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ FACEBOOK

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

contact form

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *