PINK FLOYD – US AND THEM: ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΤΙΧΟΥΣ ΝΑ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΥΛΙΣΜΟ

 

Το 1973 θα βρει τούς Pink Floyd στο ζενίθ της δημιουργικής του πορείας, όπως αυτή λαμβάνει σάρκα και οστά με το μνημειώδες The Dark Side of the Moon. Τον Ιούνιο του 1972 το συγκρότημα θα μπει στα περίφημα Abbey Road Studios με το "Us and Them" να είναι το πρώτο κομμάτι που θα ηχογραφηθεί.
Ο  Richard Wright συνέθεσε την μουσική και τις αρμονίες στα φωνητικά, ενώ ο Roger Waters έγραψε τους στίχους. Αν και είναι η μεγαλύτερη σύνθεση του album, το "Us And Them" υπήρξε το δεύτερο single του δίσκου – είχε προηγηθεί το Money τον Μάϊο του 1973.
Ο Wright συνέλαβε την αρχική ιδέα στο πιάνο καθώς το συγκρότημα δούλευε για το soundtrack της ταινίας Zabriskie Point (1970). Η αρχική demo εκδοχή  περιείχε μόνο πιάνο και μπάσο και ο τίτλος του ήταν «The Violent Sequence» λόγω του ότι θα ακουγόταν κατά την διάρκεια μιας σκηνής βίας στην ταινία. Η ιδέα δεν προχώρησε καθώς ο σκηνοθέτης της ταινίας θεωρούσε το υπό γένεση κομμάτι όμορφο, αλλά καταθλιπτικό θυμίζοντάς του εκκλησία – ζητούσε από το συγκρότημα μια σύνθεση που να μοιάζει περισσότερο με το «Careful with That Axe, Eugene».
Ευτυχώς το συγκρότημα θα τελειοποιήσει την σύνθεση και θα την συμπεριλάβει στο The Dark Side of the Moon, παρά τις αρχικές αντιρρήσεις της δισκογραφικής τους εταιρίας η οποία δεν το ήθελε στον δίσκο θεωρώντας επίσης άκρως καταθλιπτική τη βασική μελωδία! Ο Dave Gilmour αν και δεν συμμετείχε στην σύνθεση θα αναλάβει τα κύρια φωνητικά, ενώ για τα δεύτερα το συγκρότημα θα εισάγει και γυναικεία φωνητικά.
Οι στίχοι πραγματεύονται την φύση του πολέμου και τον βυθισμένο στον υλισμό σύγχρονο τρόπο ζωής. O Waters σε παλιότερη συνέντευξή του είχε δηλώσει ότι η πρώτη στροφή αναφέρεται στον πόλεμο και στην αδυναμία επικοινωνίας μεταξύ των στρατιωτών, που κάποιος άλλος τους στέλνει να σκοτωθούν. Η δεύτερη στροφή υπονοεί τις πολιτικές ελευθερίες οι οποίες καταπατώνται σε έναν κόσμο, που βιώνει τον ρατσισμό και κάθε είδους διακρίσεις. Η τελευταία στροφή αναφέρεται σε κάποιον που διασχίζει έναν δρόμο χωρίς να βοηθά έναν άστεγο συνάνθρωπο.
Η προτελευταία στροφή περιέχει την φωνή ενός τυχαίου ανθρώπου – εγχείρημα που συναντάμε και σε άλλες συνθέσεις του album. Ο Roger Waters είχε αναγράψει σε κάρτες κάποιες ερωτήσεις τις οποίες έδειχνε σε αγνώστους ηχογραφώντας τις απαντήσεις τους. Στην περίπτωση του Us And Them ο Waters έδειξε σε κάποιον roadie το όνομα του οποίου ήταν  Roger ‘The Hat’ Manifold μια κάρτα με το ερώτημα «Πότε ήταν η τελευταία φορά που χτύπησες κάποιον?» με την απάντησή του να ενσωματώνεται στο κομμάτι. Πρόκειται για τους στίχους:
«I mean, they're not gonna kill ya…I I only hit him once!
It was only a difference of opinion, but really
I mean good manners don't cost nothing do they, eh?»
Μουσικά έρχονται στο προσκήνιο οι jazz επιρροές του Wright, ενώ μπορεί κανείς να διακρίνει και ομοιότητες με Beatles. Την jazz ατμόσφαιρα επιτείνει και η χρήση σαξοφώνου, το οποίο χρησιμοποιείται και στο Money. Μηχανικός του άλμπουμ ήταν ο Alan Parsons, ο οποίος είχε δουλέψει και με τους Beatles στο κλασικό Abbey Road ενσωματώνοντας στοιχεία από την εμπειρία του αυτή στην παραγωγή του άλμπουμ των Floyd!
Κλασικές έχουν μείνει και οι live εκτελέσεις του Us And Them. Σε κάποιες από τις ζωντανές εμφανίσεις το 1972, πριν το κομμάτι ακουγόταν ένα ηχητικό απόσπασμα ενός άνδρα που σφάδαζε από τον πόνο, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να καταγγείλουν  κάθε είδους βία! Στην In the Flesh" tour του 1977 οι Floyd έπαιζαν σκόπιμα ως encore το Us And Them για να αποφορτίσουν από την ένταση του live το κοινό!!!



TRIVIA
• Το soundtrack για την ταινία Zabriskie Point ήταν μία από τις πρώτες ανάλογες προσπάθειες του συγκροτήματος, αν και τελικά ο σκηνοθέτης της ταινίας Michelangelo Antonioni αποφάσισε να συμπεριλάβει μόνο τρεις συνθέσεις (Come in Number 51 (Your Time is Up), Heart Beat Pig Meat και Crumbling Land)!
• Η αρχική demo εκδοχή του Us And Them συμπεριλήφθηκε στο Box Set The Dark Side of the Moon που κυκλοφόρησε το 2011.
• Το 2003 ο Waters αναφερόμενος στην συνθετική συνεισφορά του Wright κατηγόρησε τον δεύτερο ότι κρατούσε συνθέσεις για τα προσωπικά albums του κάποιες από τις οποίες ο Waters θα μπορούσε να αξιοποιήσει για τους Floyd!
 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΓΚΡΑΝΗΣ

20/3/21

Share on Google Plus
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ BLOGGER
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ FACEBOOK

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

contact form

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *