GREG LAKE – I BELIEVE IN FATHER CHRISTMAS: ΕΝΑ ΑΙΡΕΤΙΚΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

 

Είναι δύσκολο να αποτυπώσεις τα συναισθήματά σου όταν ακούς το “I believe in father Christmas” την μοναδική προσωπική επιτυχία του Greg Lake (τραγουδιστής και μπασίστας των Emerson, Lake and Palmer).
Τον Αύγουστο του 1974 οι Emerson, Lake and Palmer, ένα από τα σημαντικότερα συγκροτήματα του progressive rock, ολοκληρώνουν
τη δεκάμηνη παγκόσμια περιοδεία για την προώθηση του  Brain Salad Surgery (του τέταρτου album τους). Ο οργανίστας του γκρουπ Keith Emerson αισθάνεται ότι έχουν ολοκληρώσει έναν κύκλο και πως χρειάζεται χρόνος για να σχεδιάσουν το επόμενο βήμα τους. Ο Emerson προτείνει στους Lake και Palmer να ηχογραφήσουν μεμονωμένα υλικό για το επόμενο διπλό άλμπουμ “Works I”. Κάθε μουσικός θα είχε στη διάθεσή του μία πλευρά του άλμπουμ, ενώ η τέταρτη πλευρά θα περιλάμβανε συνθέσεις στις οποίες θα συνεργάζονταν οι τρεις σπουδαίοι μουσικοί. Τόσο ο Lake, όσο και ο Palmer δεν ενθουσιάζονται με την ιδέα, αλλά τελικά συμφωνούν. Ο Lake αποφασίζει να συνεργαστεί με τον Pete Sinfield ο οποίος ήταν ποιητής-στιχουργός και είχε υπάρξει μέλος των King Crimson, αφήνοντας το στίγμα του στο ιστορικό άλμπουμ In the court of the Crimson King.
Ο Lake παρουσιάζει στον Sinfield μια μελωδία που είχε γράψει στο σπίτι του στο Δυτ. Λονδίνο. Για καιρό δεν μπορούσε να προσδιορίσει τι του θύμιζε η συγκεκριμένη μελωδία, μέχρι που μια μέρα ενώ οδηγούσε θεώρησε ότι μοιάζει με το  "Jingle Bells". Έτσι συζήτησε με τον Pete την πιθανότητα αυτή η μελωδία να γίνει η βάση για ένα χριστουγεννιάτικο τραγούδι. Ο Sinfield παρότρυνε τον Lake  να γράψουν το χριστουγεννιάτικο τραγούδι λέγοντας: «The Christmas you get, you deserve», μια φράση που αποτελεί παράφραση του «The government you get, you deserve» και έμελε να είναι ο τελευταίος στίχος, αλλά και το κεντρικό νόημα του τραγουδιού. Για να γράψει τους στίχους ο Sinfield προσπάθησε αρχικά να ανατρέξει στις παιδικές αναμνήσεις από τις μέρες των Χριστουγέννων και στη συνέχεια να φτάσει στο παρόν. Διαπίστωσε πόσο άλλαξε το πνεύμα των ημερών από την εποχή της αθωότητας, όταν μικρό παιδί χάζευε το δέντρο που στόλιζε η μητέρα του, μέχρι τις μέρες των 70’s που η εμπορευματοποίηση είχε αλλοτριώσει τα πάντα. Οι στίχοι του “I believe in father Christmas” έχουν πολιτικό υπόβαθρο, δεν είναι αντιθρησκευτικοί, δεν είναι αντίθετοι με το πνεύμα της γιορτής και είναι βαθιά ρεαλιστικοί και ανθρώπινοι.


Ένα στοιχείο που κάνει ιδιαίτερο το κομμάτι είναι το instrumental riff που ακούγεται στη μέση του  και είναι σύνθεση του Sergei Prokofiev. Ο  Prokofiev το είχε συνθέσει για το φιλμ «Lieutenant Kijé» (1934) και προστέθηκε στο “I believe in father Christmas”  μετά από υπόδειξη του Keith Emerson.  Αρχικά ηχογραφείται μια μικρής διάρκειας εκτέλεση και στη συνέχεια η γνωστή με τη συμμετοχή συμφωνικής ορχήστρας υπό τη διεύθυνση του Godfrey Salmon. Η ηχογράφηση γίνεται σε δύο στάδια στις 24 Αυγούστου και στις 30 Αυγούστου 1975, με τη συμμετοχή τριακονταμελούς χορωδίας.
Τις μέρες εκείνες επικρατεί καύσωνας και η ατμόσφαιρα στο studio κάθε άλλο παρά χριστουγεννιάτικη μπορεί να χαρακτηριστεί. Ο Lake θέλει να εμπνεύσει κατάλληλα τους μουσικούς και φέρνει στο studio ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο 20 ποδιών με φώτα και ψεύτικα δώρα. Στον Salmon δεν αρέσει η εικόνα εκατό περίπου μουσικών, μέσα στον καύσωνα, να παίζουν τα όργανά τους και να τραγουδούν δίπλα από ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο. Αστειευόμενος προτείνει στον Lake να φέρει και μια stripper στο studio. Εκείνος ενθουσιάζεται με την ιδέα και στη δεύτερη μέρα ηχογράφησης κάνει την εμφάνισή της μια stripper η οποία κατευθύνεται σε έναν από τους βιολονίστες. Χωρίς δισταγμό χώνει το πρόσωπό του στα πλούσια στήθη της, φέρνοντάς τον σε πολύ δύσκολη θέση. Ταυτόχρονα άλλοι μουσικοί μετακινούνται από τις πίσω θέσεις μπροστά για να δουν το θέαμα. Πολλές από τις κυρίες της χορωδίας σοκάρονται βρίσκοντας το θέαμα αηδιαστικό. Μόνο πέντε λεπτά κρατά η «επίσκεψη», αλλά μετά το τέλος της υπάρχει μια εικόνα διάλυσης και καταστροφής στο studio.
Ένας μουσικός κλαίει πάνω από το σπασμένο του κοντραμπάσο, οι γυναίκες είναι θυμωμένες και οι άντρες ενθουσιασμένοι. Παρά το χάος που είχε δημιουργηθεί, καταφέρνουν να πείσουν τους μουσικούς να συνεχίσουν την ηχογράφηση. Με την πρώτη προσπάθεια ηχογραφείται το single, που αποτυπώνει και την συναισθηματική ένταση που επικρατούσε. Είναι χαρακτηριστικό ότι με το τέλος της ηχογράφησης ο Sinfield ξάπλωσε στο πάτωμα κλαίγοντας.

Τα γυρίσματα για το video clip  του “I believe in father Christmas” έγιναν στο Ισραήλ. Ήταν μια έξυπνη ιδέα του Andrew Lane (tour manager των ELP), με την οποία αμέσως συμφώνησε ο Lake. Ο Lane είχε λάβει μέρος στον Πόλεμο των έξι ημερών* με τον στρατό του Ισραήλ. Στην αρχή του video clip εμφανίζεται μια ομάδα βεδουίνων να πλαισιώνουν τον Lake που τραγουδά. Οι βεδουίνοι είχαν πληρωθεί από την παραγωγή, αλλά δεν είχαν αντιληφθεί τι ακριβώς έκανε το συνεργείο μαγνητοσκόπησης. Η αφόρητη ζέστη που επικρατούσε εμπόδιζε τους τεχνικούς, αλλά η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν το γύρισμα στις σπηλιές της περιοχής Qumran στη Δυτική όχθη. Ο Lane και ο Lake χρειάστηκε να διασχίσουν ένα μονοπάτι που από τις δυο πλευρές του υπήρχε γκρεμός πολλών μέτρων. Το γεγονός ότι και οι δυο είχαν πιει αρκετά στη διάρκεια της διαδρομής τούς έκανε να φοβηθούν και να μη θέλουν να προχωρήσουν. Τελικά ακολούθησαν τον καμεραμάν και έφτασαν σε μια μικρή τρύπα που τους οδήγησε στη σπηλιά όπου είχαν βρεθεί τα χειρόγραφα της Νεκρής Θάλασσας**. Η θέα και το συναίσθημα ήταν πρωτόγνωρο για όλους. Ο σκηνοθέτης, που κανείς σήμερα δε θυμάται το όνομά του, πρόσθεσε στο τέλος του video clip οπτικό υλικό από τον πόλεμο του Βιετνάμ και τον Πόλεμο των έξι ημερών. Ο άνθρωπος που σηκώνει ένα παιδί στα χέρια του, στο φινάλε του video clip, είναι Ισραηλινός στρατιώτης, αλλά το παιδί δεν είναι δικό του. Ο συνολικός προϋπολογισμός για τα γυρίσματα ήταν £15,000.



Ηχογραφημένο το 1975, αυτό το ιδιαίτερο χριστουγεννιάτικο τραγούδι, απορρίπτει το κλασικό μοτίβο της ευχάριστης γιορτινής ατμόσφαιρας και εισάγει μια ανατρεπτική πολιτική διάσταση στην παραδοσιακή μπαλάντα, μιλώντας για «Εκείνους που μάς πούλησαν το χριστουγεννιάτικο όνειρο» επιβάλλοντας την εμπορευματοποίηση των Χριστουγέννων. Παράλληλα, με το επιβλητικό του φινάλε, το “I believe in father Christmas” σε πλημμυρίζει με χριστουγεννιάτικες εικόνες και αναμνήσεις.

TRIVIA

* Ο Πόλεμος των Έξι Ημερών, γνωστός και ως Αραβοϊσραηλινός Πόλεμος του 1967 ή Τρίτος Αραβοϊσραηλινός Πόλεμος, ξέσπασε μεταξύ του Ισραήλ και των Αράβων γειτόνων του, την Αίγυπτο, την Ιορδανία και την Συρία
**Με τον όρο Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας περιγράφεται μία από τις μεγαλύτερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ου αιώνα και αφορά μια συλλογή περίπου 900 Ιουδαϊκών χειρογράφων σε περγαμηνή και πάπυρο γραμμένα στην εβραϊκή, αραμαϊκή και ελληνική γλώσσα, τα οποία ανακαλύφθηκαν σε σπήλαια και αρχαία ερείπια της ερήμου της Ιουδαίας.


ΘΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ

2/1/21

Share on Google Plus
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ BLOGGER
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ FACEBOOK

2 comments:

  1. Συγχαρητήρια!!! Τι ζωηρή περιγραφή! Ένοιωσα ότι παρακολουθώ ένα ντοκυμαντέρ, όχι ότι διαβάζω ένα κείμενο! Στο σημείο που οι Lake και Lane προχωρούν στο μονοπάτι, μου ήρθε ίλιγγος!
    Θα ήθελα, μόνον, να συμπληρώσω δύο σημεία:
    - Ο Greg Lake ήταν, πριν τους ELP, ο τραγουδιστής και μπασίστας των King Crimson.
    - Τα Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας ανασκευάζουν πλήρως ό,τι είχαμε μάθει για την ιστορία της περιοχής και της εποχής, εξ ου και θεωρούνται τόσο σημαντική ανακάλυψη! Επειδή όμως θέτουν σε αμφισβήτηση τις βάσεις της πιο διαδεδομένης θρησκείας στον κόσμο, δεν έχουν γίνει όσο γνωστά θα έπρεπε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. συμφωνω...εξαιρετικη περιγραφη, την διαβασα ολοκληρη με περιεργεια αν και μπηκα κατα τυχη στο αρθρο, δεν ειμαι και τοσο οπαδος του progressive ή των Emerson, Lake, κτλ κτλ

      Διαγραφή

contact form

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *