ΜΕ ΤΟ STAINED CLASS OI JUDAS PRIEST ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ

Φθινόπωρο 1977. Οι Rob Halford, K. K. Downing, Glenn Tipton, Ian Hill και Les Binks μόλις έχουν επιστρέψει από την πρώτη αμερικάνικη περιοδεία τους και αρχίζουν να «ψάχνονται» για τον επόμενο δίσκο τους. Τα πρώτα δύο άλμπουμ τους Rocka Rolla (1974), Sad Wings of Destiny (1976) και Sin After Sin (1977) τους είχαν βάλει στο χάρτη των hard  rock ονομάτων (σ.σ. τότε δεν υπήρχε ο όρος heavy metal) αλλά η απόσταση από την κορυφή ήταν ακόμα τεράστια. Όμως το πρόβλημά τους δεν ήταν μόνο πιο θα ήταν το επόμενο βήμα τους αλλά τους ανησυχούσε η εξάπλωση του punk που ακόμα δεν είχε εξελιχθεί σε New Wave. Όλα στη Μ.Βρετανία κινούνταν γύρω από τη μουσική των punk συγκροτημάτων, τη μόδα punk, τους μόϊκανς που κυκλοφορούσαν με τις παραμάνες στο πρόσωπο και τον Johnny Rotten που ήταν η κυρίαρχη προσωπικότητα. Όμως οι 5 παραπάνω νεαροί δεν είχαν καμία σχέση με αυτή τη μόδα και φυσικά αυτή τη μουσική. Αντίθετα, μέσα από τη μουσική πλευρά, έβλεπαν ότι τα τραγούδια σαν ποιότητα ήταν φτωχά και μόνο συγκροτήματα σαν τους Clash και Stranglers, ήξεραν μουσική. Από την άλλην πλευρά, στο HardRock στρατόπεδο, οι αλλά ήταν πολλές και σημαντικές. Οι  Τιτανοτεράστιοι είχαν διαλυθεί, οι Black Sabbath έπνεαν τα λοίσθια, οι Scorpions, Thin Lizzy , AC/DC και Ted Nugent κυκλοφορούσαν live άλμπουμ και η μόνη δυνατή ελπίδα ήταν οι νεοφερμένοι Van Halen που είχαν κυκλοφορήσει ένα από τα καλύτερα ντεμπούτο άλμπουμ όλων των εποχών. Και οι Judas Priest δεν ήταν παρά μόνο ένα μικρό όνομα στο χώρου. Η δισκογραφική εταιρεία τους CBS τους είχε κλείσει για 2 μήνες το Chipping Norton Recording Studios με παραγωγό τον Dennis Mackay που το βιογραφικό σημείωμα έγραφε ότι είχε δουλέψει με τους Brand X, (σ.σ. βρετανικό fusion συγκρότημα), Gong, Tommy Bolin και John McLaughlin. Όχι ακριβώς ότι θα ήθελαν οι Judas Priest.
Όμως πριν καν ξεκινήσουν τις ηχογραφήσεις, παρουσιάστηκαν τεχνικά προβλήματα που είχαν να κάνουν με την ποιότητα ήχου στο studio αλλά και το τι ήθελε το ίδιο το συγκρότημα να ηχογραφήσει. Στο μυαλό τους είχαν καταλάβει ότι πάνε για ένα ιστορικό άλμπουμ που θα άλλαζε την ταυτότητα του λεγόμενου hard rock αλλά αυτό έπρεπε να το καταλάβει και ο παραγωγός. Κομμάτια σαν τα “Exciter”, “Savage”  και το αριστουργηματικό  "Beyond the Realms of Death", δεν γράφονται κάθε ημέρα. Και οι Judas Priest το είχαν καταλάβει! Από την άλλη πλευρά, το συγκρότημα είχε ένα καινούργιο μέλος, τον ντράμερ Les Binks που είχε αντικαταστήσει τον Simon Phillips. Ο Binks ήταν μέλος των Fancy, ενώ εχίνε συμμετάσχει και στο  The Butterfly Ball του Roger Gloverκι αυτός ήταν ο σύνδεσμός που τον έφερε στους Judas Priest, αφού ο Glover ήταν ο παραγωγός του προηγούμενου άλμπουμ τους Sin After Sin!

ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΟΙ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ
Η μεθοδολογία ηχογράφησης ήταν η τυπική. Πρώτα ξεκίνησε ο Les  Binks να γράφει τα ντραμς, που του πήρε 3 ημέρες για να ηχογραφήσει όλα τα κομμάτια, αφού αντιμετώπισε ένα πρόβλημα με τον ήχο. Την 3η ημέρα των ηχογραφήσεων, οι Tipton και Downing επισκέφτηκαν το studio για να ακούσουν τι είχε ηχογραφήσει έως εκείνη την ώρα  κι έμειναν ικανοποιημένοι. Μόλις τελείωσε ο Binks, o παραγωγός ζήτησε από τους 2 κιθαρίστες να γράψουν κάποιους οδηγούς και τότε αντιλήφθηκαν ότι τα μικρόφωνα στη ντραμς δεν ήταν σωστά βαλμένα. Τους πήρε άλλες 6 ημέρες(!) για να βρουν τη σωστή θέση και να ηχογραφήσουν το τελικό αποτέλεσμα Έτσι ήλθε η σειρά του μπασίστα Ian Hill να ηχογραφήσει. Από αυτό το άλμπουμ κι ένθεν, ο Hill παύει να παίζει με τα δάκτυλα και χρησιμοποιεί πένα για να έχει καλύτερο ήχο, που να το ξεχωρίζεις από τον ήχο της κιθάρας. Αυτή η απόφασή του (σ.σ. να περάσει από τον ήχο των δακτύλων στον ήχο της πένας) έδωσε στον ήχο των Judas Priest όγκο, κάτι που εκείνη την εποχή δεν ήταν καθόλου συνηθισμένο. Αφού γράφτηκαν και οι κιθάρες, ήλθε η σειρά του Halford να ολοκληρώσει τις ηχογραφήσεις με τα φωνητικά που κυριολεκτικά τα «έσπασε». 42  χρόνια μετά τόσο McKay όσο και ο μηχανικός ήχου θυμούνται τις αβίαστες τσιρίδες του Halford στο “Exciter” κι ανατριχιάζουν. Και δεν είναι μόνο αυτό. Το 90% των ηχογραφήσεων που έκανε ο Halford έγιναν με την πρώτη! Το Stained Class (No 27 Μ.Βρετανία,  Νο 173 Αμερική) κι έβγαλε 2 singles, τα "Better by You, Better than Me" και “Exciter” που δεν σημείωσαν καμία εμπορική επιτυχία. Όμως το “Exciter” παραμένει σαν ένα από τα καλύτερα κι αντιπροσωπευτικότερα τραγούδια τους κι αυτό χάρις την εξαιρετική ερμηνεία του Metal God. Η εισαγωγή με τη ντραμς του Binks και το κιθαριστικό riff πριν καν μπουν τα φωνητικά του Halfodr, υπογραμμίζουν ένα metal anthem. "To κομμάτι που έδωσε τον τίτλο στο άλμπουμ, το “Stained Class” είναι η σύνθεση των Halford και Tipton, αλλά την ιδέα για τον τίτλο την είχε ο Ian Hill. Οι στίχοι τους μιλούν για την αφύπνιση του κόσμου για όσα συμβαίνουν γύρω του κι αφήνει να περάσουν χωρίς να τον ενδιαφέρουν αλλά και να ανταποκρίνεται, ενώ η εισαγωγή στην  κιθάρα θυμίζει έντονα ..καλπασμό. Το σκοτεινό “Saints in Hell” που ανοίγει τη Β πλευρά του βινύλιου, είναι από τα καλύτερα κι ομορφότερα τραγούδια του άλμπουμ ,αρκεί να το ανακαλύψετε. Ευτυχώς, το “Savage” …ανακαλύφθηκε στην εποχή του και νομίζω σε αυτό βοήθησε η εκπληκτική ερμηνεία του Halford. Ένα τραγούδι με στίχους που μιλούν για τη εξολόθρευση των ιθαγενών από τους κατακτητές και βέβαια σε κάνει να αναρωτηθείς «ποιος είναι ο άγριος, ο κατακτητής ή κάτοικος ποπυ γεννήθηκε εκεί;"


Τι να γράψω για το "Beyond the Realms of Death", σύνθεση των Halford και Binks που παραδέχομαι ότι όταν αγόρασα το δίσκο, το πέρναγα στα γρήγορα για να ξανακούσω το “Exciter”!’Όταν άκουσα για πρώτη φορά το τραγούδι που είχε γράψει ο Rob Halford το βρήκα πολύ καλό αλλά κάτι του έλειπε. Έτσι σκέφτηκα να προσθέσω μια αργή εισαγωγή και μετά το κομμάτι να γίνει γρήγορο. Αυτή τη γέφυρα τη κάναμε 3 φορές μέσα στο τραγούδι και απέδωσε» λέει ο Binks που είναι ο συνσυνθέτης του τραγουδιού που είναι ένα από τα καλύτερα στη δισκογραφία του συγκροτήματος. Και δεν είναι μόνο η φωνή του Metal God που το απογειώνει αλλά και το σόλο κιθάρα. Ίσως τόσα χρόνια μετά μπορώ να πω ότι είναι αυτό το παιχνίδισμα με τις εναλλαγές χαμηλής και υψηλής έντασης (ξέσπασμα) που το κάτι τόσο ξεχωριστό και σαγηνευτικό. Τελευταίο άφησα το "Better by You, Better than Me"που πρωτοερμηνεύτηκε από το βρετανικό συγκρότημα των Spooky Tooth το 1969 στο άλμπουμ τους Spooky Two.  Την μεγάλη δικαστική περιπέτεια του συγκροτήματος που παρ’ ολίγο να του στοιχίσει την καριέρα, μπορείτε να διαβάσετε εδώ στο Rock Incident 1, όπου γίνεται εκτενή αναφορά του γεγονότος. Το "Better by You, Better than Me" που τους έφερε τόσα προβλήματα, μπήκε στο άλμπουμ την τελευταία στιγμή, αφού οι άνθρωποι της CBS Records τους είπαν ότι χρειαζόντουσαν ένα πιο εμπορικό τραγούδι για να ακουστούν περισσότερο. Όταν προτάθηκε η ηχογράφηση του, ο McKay είχε παραδώσει τα τραγούδια και ασχολιόταν με άλλα projects κι έτσι την παραγωγή του ανέλαβε ο James Guthrie. Οι Judas Priest εντυπωσιάστηκαν από τον τρόπο δουλειάς του και του πρότειναν να ηχογραφήσουν μαζί το επόμενο άλμπουμ τους που ήταν το Killing Machine, πράγμα το οποίο έγινε.
όσα χρόνια μετά, τα μέλη του συγκροτήματος, αναγνωρίζουν στον McKay (σ.σ. να θυμίσω ότι αρχικά δεν τον ήθελαν) ότι με την τεχνική του συνέβαλε στο να φτιάξουν τον ήχο τους. Ο Halford παραδέχεται ότι ακόμα δεν είχε βρει τα πατήματά του σαν στιχουργός και εκτίμησε τη βοήθεια των Tipton/Downing που όλες έχει δηλώσει «γράφουν φανταστικούς στίχους».


ΤΟ ΕΞΩΦΥΛΛΟ
Το κλασικό λογότυπο τους παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο εξώφυλλο του Stained Class που όπως και το εξώφυλλο ήταν επιμελημένο από τον  Rosław Szaybo που εργαζόταν σαν art director στη CBS. Το άλμπουμ αν και μπήκε χαμηλά στο αμερικάνικο chart έχει ξεπεράσει σε πωλήσεις το 500.000 αντίτυπα μόνο στην Αμερική.
ΤΙ ΕΚΑΝΕ Ο LES BINKS
Ο Les Binks ηχογράφησε μαζί τους τα άλμπουμ Stained Class, Killing Machine και Unleashed in the East. Ποτέ δεν ήταν ή δεν ένιωσε μόνιμο μέλος τους, αφού δεν είχε υπογράψει σαν μέλος τους στη CBS ή και στην εταιρεία management. Το συγκρότημα τον είχε προσλάβει και τον πλήρωνε  αλλά όχι σαν μέλος. Μετά την ηχογράφηση του Unleashed in the East αντικαταστάθηκε από τον Dave Holland.  Σε συνέντευξή του το 2017 έχει πει ότι δεν πληρώθηκε για το παίξιμο του στο Unleashed in the East. Μετά την αποχώρησή του από τους Judas Priest, έπαιξε με τον Charlie Whitney (κικθαρίστας των Family και Streetwalkers), τους  Axis Point, τους Lionheart και Tytan. Από το 2017 κι ένθεν παίζει με τους Les Binks' Priesthood όπου διασκευάζουν κομμάτια των Judas Priest.
ΠΩΣ ΠΡΟΗΛΘΕ Ο ΟΡΟΣ HEAVY METAL
Les Binks
Αν ψάξουμε στα παλιά περιοδικά, ΠΟΠ-ΡΟΚ, Μουσική και Ήχο, που κυκλοφόρησαν προς τα τέλη της δεκαετίας του 70, δεν θα συναντήσουμε τον όρο που κατά κόρο χρησιμοποιήθηκε από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 80 και μετά, Heavy Metal. Έως τότε όταν θέλαμε να περιγράψουμε τον ήχο συγκροτημάτων όπως UFO, Led Zeppelin (από το Physical Graffiti και μετά) ακόμα και AC/DC και Black Sabbath(!), λέγαμε Hard Rock. Ο όρος νομίζουμε ότι πρωτοακούστηκε στους στίχους του τραγουδιού των Steppenwolf, “Born to be Wild”(1968) σε μουσική και στίχους του Mars Bonfire.  Μια πρώιμη χρήση του όρου μας οδηγεί στο μυθιστόρημα του William S. Burroughs, The Soft Machine (σ.σ. από εδώ πήρε το όνομά του το βρετανικό fusion συγκρότημα) που γράφτηκε το 1962(!), άρα πριν την κυκλοφορία του “Born to be Wild”, όπου ένα χαρακτήρα τον αναφέρει σαν  "Uranian Willy, the Heavy Metal Kid". Το περίεργο είναι ότι και πάλι σε μυθιστόρημα του Burroughs και συγκεκριμένα στο Nova Express (1964), αναφέρει την έκφραση heavy metal σαν μεταφορά για τα εθιστικά φάρμακα. Με έμπνευση από τα μυθιστορήματα του Burroughs, ο όρος χρησιμοποιήθηκε στον τίτλο του άλμπουμ Featuring the Human Host and the Heavy Metal Kids(1967) από τους ψυχεδελικούς Hapshash and the Coloured Coat, που στην πραγματικότητα χρησιμοποίησαν πρώτοι στη μουσική τον όρο. Ένα χρόνο αργότερα, το 1968 ο ποιητής, παραγωγός, manager, συνθέτης κι άμεσος συνεργάτης των Blue Oyster Cult, Sandy Pearlman για να περιγράψει τη μουσική(!) των The Byrds στο άλμπουμ τους The Notorious Byrd Brothers (1968). Οι Byrds έπαιζαν φολκ και καμία σχέση δεν είχαν με αυτό που ονομάσαμε heavy metal, αλλά η παρατήρηση του Pearlman είχε να κάνει με το συνδυασμό στίχων τους και καθόλου της μουσικής τους!



TRIVIA

Οι Blind Guardian έχουν διασκευάσει το"Beyond the Realms of Death"  στη συλλογή A Tribute to Judas Priest: Legends of Metal Vol. II Insanity and Genius ενώ οι Fates Warning έχουν διασκευάσει το “Saints in Hell” για το tribute Judas Priest Legends of Metal.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ

26/1/20


Share on Google Plus
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ BLOGGER
    ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΜΕΣΩ FACEBOOK

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

contact form

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *