Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ WISH YOU WERE HERE ΤΩΝ PINK FLOYD

Το 1975 οι Pink Floyd κυκλοφόρησαν έναν από τους καλύτερους δίσκους στην ιστορία της μουσικής αλλά και του progressive rock! Το Wish You Were Here είναι το 9ο άλμπουμ στη δισκογραφία τους και στο σημερινό άρθρο θα διαβάσετε την ιστορία του εξώφυλλου του που έχει πολύ ενδιαφέρον. Την επιμέλεια ολόκληρου του εξώφυλλου είχε η εταιρεία Hipgnosis στην οποία ηγείτο ο συμμαθητής από το δημοτικό του Syd Barrett, Storm Thorgerson που είχε συνοδεύσει το συγκρότημα κατά τη διάρκεια της περιοδείας του 1974 και έχοντας ακούσει τους στίχους από τα καινούργια τραγούδια τους (σ.σ. που δεν είχαν ακόμα κυκλοφορήσει), κατέληξε στο συμπέρασμα ότι αναφέρονται στην «ανεκπλήρωτη παρουσία» του Syd Barrett που ήταν ιδρυτικό μέλος τους κι είχε αποχωρήσει το 1968 μετά από σοβαρά ψυχικά προβλήματα.
Πριν προχωρήσω στην ερμηνεία των φωτογραφιών του εξώφυλλου, να υπογραμμίσω ότι οι δίσκοι που κυκλοφόρησαν τη δεκαετία του 70 (σ.σ. πολύ λιγότερο τη δεκαετία του 80) προσφέρθηκαν τόσο θεματολογικά και ποιοτικά για να έχουμε παράλληλα με ένα καλό δίσκο κι ένα αντίστοιχα καλό εξώφυλλο. Κι όταν λέμε καλό εξώφυλλο, δεν εννοούμε απλά μια καλή φωτογραφία, αλλά μια ολόκληρη ιστορία, όπως συμβαίνει και με το Wish you were Here.
Αλλά ας πάμε στο studio Abbey Road του Λονδίνου όπου τοι συγκρότημα με το μηχανικό ήχου Brian Humphries, ηχογραφούν το κομμάτι «Shine On You Crazy Diamond, σύνθεση των David Gilmour, Roger Waters και Rick Wright που οι στίχοι του αναφέρονται στο αρχικό μέλος του Syd Barrett που όπως διαβάσατε είχε αποχωρήσει λόγω ψυχικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε.
 Είχαν να τον συναντήσουν περισσότερο από 6 χρόνια όταν μπήκε στο studio κι αμήχανα αφού τους χαιρέτησε, τους ρώτησε αν μπορεί να βοηθήσει! Σύμφωνα με περιγραφές των Gilmour και Waters δεν ήταν σε καλή κατάσταση, τόσο εμφανισιακά όσο και ψυχικά. Ξυρισμένο κεφάλι (σ.σ. σε μια εποχή που οι άνδρες δεν ξύριζαν τα μαλλιά τους), κακοντυμένος και με βυθισμένα μάτια! Μόλις έφυγε, και οι τέσσερεις βούρκωσαν και αφιέρωσαν τους στίχους του συγκεκριμένου τραγουδιού σ αυτόν!
Αρχικά η ιδέα του εξώφυλλου ήταν να είναι εντελώς άσπρο, όπως το White Album των Beatles. Εξ άλλου οι Pink Floyd είχαν ξεκινήσει από την εποχή της κυκλοφορίας του Atom Heart Mother το 1970 να μην αναφέρουν στο εξώφυλλο ή οπισθόφυλλο το όνομα τους αλλά και τον τίτλο του άλμπουμ! Το λευκό χρώμα συμβολίζει το απέριττο και τους άρεσε η ιδέα. Φυσικά μόλις το άκουσαν στη δισκογραφική εταιρεία, άρχισαν να προσπαθούν να τους μεταπείσουν, αφού θα ήταν πολύ δύσκολο για το κοινό να γνωρίζει ότι αυτό είναι το καινούργιο άλμπουμ των Pink Floyd, οι οποίοι προερχόντουσαν από την κυκλοφορία του The Dark Side of the Moon που είχε σκίσει εμπορικά. Τελικά, μάζεψαν τη «ζημιά» πείθοντάς τους να βάλουν μόνο λευκό εσώφυλλο!

Όλα όσα διαβάσατε παραπάνω, δεν ήταν παρά ο πρόλογος. Από εδώ και κάτω αρχίζει η…ιστορία του, με πρώτη τη φωτογραφία του εξώφυλλου, όπου δύο άνδρες ανταλλάσσουν μια τυπική χειραψία, ενώ ο ένας από τους δύο φλέγεται. Η φωτιά είναι αληθινή και για να προστατευτεί φοράει περούκα καθώς εσωτερική επένδυση, όμως παρ’ ολίγο να καεί στο πρόσωπο γιατί πήρε φωτιά το μουστάκι του που ήταν αληθινό! Η ιδέα της φωτογράφισης προέρχεται από τη σκέψη ότι οι άνθρωποι κρύβουν τα αληθινά συναισθήματά τους, για το φόβο ότι «καίγονται». Τα ονόματα των 2 stuntmen είναι Ronnie Rondell και Danny Rogers. Η φωτογραφία είναι του στενού συνεργάτη του Thorgerson, Aubrey "Po" Powell και πάρθηκε στο κινηματογραφικό studio της Warner Bros στο Λος Άντζελες. 

Η φωτογραφία στο οπισθόφυλλο εμφανίζει τον απρόσωπο business man, εν προκειμένω της δισκογραφίας, να πουλάει δίσκους στην έρημο! Η φωτογραφία πάρθηκε στην έρημο Yuma και  ανήκει και πάλι στον Aubrey "Po" Powell. Προσέξτε ότι τα μανίκια του σακακιού και του πουκαμίσου του δεν υπάρχουν στο ύψος των καρπών και αυτό συμβολίζει την κενότητα! Το εσωτερικό εσώφυλλο είναι κι αυτό άσπρο και η πρώτη μεγάλη φωτογραφία παρουσιάζει ένα κόκκινο γυναικείο μαντήλι να το πέρνει ο άνεμος σε ένα δάσος.

Το μαντήλι είναι ένα παγκόσμιο σύμβολο για να κρύβουν οι γυναίκες το πρόσωπο τους είτε στον αραβικό κόσμο είτε στο δυτικό πολιτισμό στην περίπτωση πένθους (κηδείας).  Η πίσω φωτογραφία, πάντα στο εσωτερικό εσώφυλλο, απεικονίζει έναν άνδρα να κάνει βουτιά. Η βουτιά έγινε σε ρηχά νερά κι ο ηθοποιός-βουτηχτής για την ανάγκη της φωτογράφισης στέκεται στα δύο χέρια του, περιμένοντας να σταματήσουν τα δακτυλίδια νερού που προκάλεσε η βουτιά του, για να τον φωτογραφήσουν. Η φωτογράφιση έγινε στη λίμνη Mono Lake της Καλιφόρνια  κι εκτός από το δεύτερο εσώφυλλο, η φωτογραφία με τον βουτηχτή συνόδευε το δίσκο σαν καρτ ποστάλ! Γενικά, σε όλες τις φωτογραφίες, απεικονίζεται μεταφορικά, η μοναξιά και η απομόνωση.

Το άλμπουμ κυκλοφόρησε μέσα σε μια μαύρη σακούλα(!) και ήταν μια ιδέα του Storm Thorgerson που είχε ξαναγίνει το 1974 στην Μ.Βρετανία με την κυκλοφορία του δίσκου των Roxy Music, Country Life.Ο λόγος ήταν στο εξώφυλλο η φωτογραφία είχε δυο κορίτσια με τα εσώρουχα  και για λόγους πουριτανισμού ο δίσκος κυκλοφόρησε μέσα σε μια πράσινη σακούλα. Έτσι οι Pink Floyd επέλεξαν η σακούλα που θα τύλιγε το Wish you Were Here να είναι μαύρη, το αντίθετο των λευκών εσωφύλλων. Πάντως αυτή τη φορά, έγραψαν το όνομά τους και τον τίτλο του άλμπουμ πάνω στη σακούλα αφού είχε ένα αυτοκόλλητο με δύο μηχανικά χέρια να ανταλλάσσουν χειραψία όπως βλέπετε και στην πρώτη φωτογραφία!
Στην Ελλάδα, ο δίσκος κυκλοφόρησε ακριβώς όπως στο εξωτερικό (σ.σ. πράγμα σπανιότατο για την εποχή) και μάλιστα η ελληνική εγγραφή ήταν και παραμένει εξαιρετική. Το δικό μου αντίτυπο το οποίο είναι πολυπαιγμένο (τότε πηγαίναμε δίσκους στα πάρτι και αρκετά κομμάτια του συγκεκριμένου δίσκου τα χορεύαμε) και το έχω με όλα τα συνοδευτικά του (εσώφυλλο, καρτ ποστάλ) αλλά χωρίς τη μαύρη σακούλα που πέταξα(!) κόβοντας ευτυχώς τα δύο μηχανικά χέρια με τον τίτλο του άλμπουμ και το όνομα των Pink Floyd!
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ
14/11/19
Share on Google Plus

About Αλέξανδρος Ριχάρδος

    Blogger Comment

Δημοσίευση σχολίου